Bruk av tutt/smokk

Sommerbarn16

Forumet er livet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Var på ammekurs sist uke, der sa de at nyfødte ikke skal bruke tutt eller drikke av flaske de første ukene. Dette kunne skape sugeforvirring for barnet. Vet ikke helt hva jeg kommer til og gjøre.
Kommer dere til og la barnet deres bruke tutt fra starten av?

Begynte med smokk etter 2 uker sist. Og hun fikk mm på flaske (medela sin calma tut) et par ganger så tidlig fordi jeg hadde kjempe auau! Fra tre uker fikk hun mm på flasken nesten daglig da jeg studerte fulltid. Det var aldri noe problem her :)
Men vi møtte jobbe hardt for å få henne til å vende seg til smokken :p det at "de spytter den ut" betyr ikke at de ikke godtar den :)

Jeg hadde smokk med på sykehuset til begge de to forrige barna mine. Det var ikke noe problem med å kombinere ammingen og smokk. Men, hadde jeg slitt med å få til ammingen allerede på sykehuset, hadde jeg ikke gitt smokken før det var på plass.

Ikke bestemt oss for noe enda, har smokker, men vurderer etterhvert når vi skal begynne å bruke de :)

Sist var barsel sterkt imot det! Men så endte vi på nyfødt intensiv, hvor de kunne fortelle at de visste at barsel og jordmødre generelt var imot dette. Men at de ikke så dette problemet, og ofte startet barna med
Smokk! Der ble vi oppfordret til å bruke smokk på vår for han hadde feil måtte å ta pupp på, så med flaske/smokk fikk vi "tvunget" han til å ta puppen riktig :-) så det er siklert litt opp og ned:-) jeg tar med
Smokk og ser hvordan det Går, men er forberedt på å måtte diskutere litt med barsel:p da jeg endte med nesten kjeft der sist, før jeg forklarte at intensiven startet opp og ikke
Meg..

Vi tar med, for sist hadde hun ett enormt sugebehov, så det holdt ikke å prøve å amme heller fordi det var konstant.. Så det gjorde alt for vondt å ha hun liggende på brystet hele tiden. Men har kjøpt smokk som er helt rund, så den skal ligne mest mulig på brystvorten :)

Venter m sutt, gav litt melk m kopp i starten. Fikk til ammingen ganske kjapt, tok flaske greit da d var behov for d rundt seks uker og fikk smokk da hun var 3-4 uker, ca.

Ingen smokk her. Brukte det fra første stund med storebror og masse sugeforvirring. Så orker ikke det igjen. Pluss det kan være man overser tegn til at barnet vil ha pupp når det har smokk isteden.

Var på ammekurs sist uke, der sa de at nyfødte ikke skal bruke tutt eller drikke av flaske de første ukene. Dette kunne skape sugeforvirring for barnet. Vet ikke helt hva jeg kommer til og gjøre.
Kommer dere til og la barnet deres bruke tutt fra starten av?

Ja :) storesøster ville ikke ha tutten før jeg sluttet å amme. Endte jo bare med at jeg var tutt. Vil helst unngå det denne gangen :)

Kommer ikke til å bruke det før det er gått +- 2 uker. Redd det skal gå utover ammingen.

Kommer til å gå for smokk uten tvil! :) starta da vi kom hjem med storebror, og hadde ikke noe problemer sånn sett.. Han tok både pupp, ammeskjold, flaske og smokk like godt..

Livredd for å få tottebarn, så tar lett utfordringer med amming fremfor det!!! :p (hilsen sjøl tottebarn som ødela tenna totalt på det)

Vi begynte sa storesøster var fire dager gammel. Hun hadde aldri noe problemer med å suge, verkn på den eller i forhold til amming. Det kunne vært nett det samme! Nå hadde hun veldig godt "suge tak" så godt mulig det vsr det som gjorde det enkelt. Hun hadde så stort sugebehov, så vi følte vi ikke hadde noe valg med mindre hun skulle henge på puppen 24/7! Og den dag i dag tre år senere er smokken fremdeles i bruk :-p Det er ulempen!

Her ble det smokk så fort ammingen var på G (4 dager)

Hvordan merker dere om babyen har behov for smokk?
Ammingen går strålende men siste døgnet har jeg ammet mye. Kan jo være økedøgn. Men jeg har litt den følelsen av å bli brukt som smokk, som jeg hsr hørt andre si.
Hun har ikke hatt noe ekstremt sugebehov til nå, er 14 dager gammel. Bare spiser og er fornøyd når hun er mett.

Da han begynte å bruke meg som smokk og jeg fikk store sår på brystene starta vi med smokk. Var vel 2 uker tenker jeg.

Hvordan merker dere om babyen har behov for smokk?
Ammingen går strålende men siste døgnet har jeg ammet mye. Kan jo være økedøgn. Men jeg har litt den følelsen av å bli brukt som smokk, som jeg hsr hørt andre si.
Hun har ikke hatt noe ekstremt sugebehov til nå, er 14 dager gammel. Bare spiser og er fornøyd når hun er mett.
Er usikker på dette selv, men om kveldene vil han bare amme hele tiden (selv om han nylig har spist godt) men når han kommer til brystet så er det bare sutting, ikke suging/svelging. Har tolka det som behov for å suge, som han heller kan få smokk for å tilfredsstille. Om han ikke får pupp eller smokk suger han på hånda/fingeren/armen sin, så da tenker jeg smokk er bedre.

Er usikker på dette selv, men om kveldene vil han bare amme hele tiden (selv om han nylig har spist godt) men når han kommer til brystet så er det bare sutting, ikke suging/svelging. Har tolka det som behov for å suge, som han heller kan få smokk for å tilfredsstille. Om han ikke får pupp eller smokk suger han på hånda/fingeren/armen sin, så da tenker jeg smokk er bedre.

Ja vi ammer mye på kvelden og, men tenker det er for å spise seg opp for å sove lengre om natta;) hun sover da 3-4 timer. Men føler hun suger og svelger da, ikke sutter. Så rekner med hun ikke har behov for smokk enda;) suger heller ikke på hånda, med mindre det er lenge siden amming;)
Tar han smokken da? Og eventuelt hvilken type?
Gret å vite viss vi fr behov;)
er også litt redd at vi får behov når hun blir eldre, eller vi trenger noe å bruke til "trøst" og legging en gang. Og at hun da ikke tar.
Mangen som har meningen om smokk, og har historier å skremme med:p både for og mot smokk

Back
Topp