Bruk av tutt/smokk

Ja vi ammer mye på kvelden og, men tenker det er for å spise seg opp for å sove lengre om natta;) hun sover da 3-4 timer. Men føler hun suger og svelger da, ikke sutter. Så rekner med hun ikke har behov for smokk enda;) suger heller ikke på hånda, med mindre det er lenge siden amming;)
Tar han smokken da? Og eventuelt hvilken type?
Gret å vite viss vi fr behov;)
er også litt redd at vi får behov når hun blir eldre, eller vi trenger noe å bruke til "trøst" og legging en gang. Og at hun da ikke tar.
Mangen som har meningen om smokk, og har historier å skremme med:p både for og mot smokk
Ville egentlig ikke bruke smokk, men tott er jo ikke bedre. Smokken kan vi mer kontrollere enn tottesuging.
Spiser seg nok opp før natta ja, gjør det her og, men trenger ikke seks timer kontinuerlig spising for å sove fire timer, tenker jeg :p
Har bare de der gratispakkesmokkene foreløpig. De fra avent er for lange og han brekker seg. Den fra mam (med elefant på) tar han.
 
Jeg ble oppfordret til å la henne få smokk pgs sugebehovet. Datter nr 1 fikk også smokk tidlig, og ingen av de sleit med å ta pupp etterpå :)
 
Hvordan merker dere om babyen har behov for smokk?
Ammingen går strålende men siste døgnet har jeg ammet mye. Kan jo være økedøgn. Men jeg har litt den følelsen av å bli brukt som smokk, som jeg hsr hørt andre si.
Hun har ikke hatt noe ekstremt sugebehov til nå, er 14 dager gammel. Bare spiser og er fornøyd når hun er mett.

Ingen babyer har behov for smokk, og ingen babyer bruker mor som smokk heller.
Babyen bruker smokken som pupp, ikke omvendt.

Gi pupp så ofte babyen vil, 24/7 om så er.
Ikke bruk smokk med mindre det er helt nødvendig (noe det ytterst sjeldent er), det beste er pupp.
Flaske er heller ikke nødvendig, med mindre det er problemer med ammingen, eller du MÅ være borte fra barnet.

Hvis man blir sår, er ikke det fordi babyen suger mye, men feil.
 
Vi gir nok smokk.
Begge mine har brukt fram til 2,5 år ca, ikke vært noe problem å avvenne eller styre bruken.

De fikk når de var ca 1 uke gammel!
 
Han får smokk innimellom..det virker som han har et veldig suttebehov til tider og da roer han seg med smokk :) Han tar amminga bra foreløpig og han har også tatt mm på flaske 3 ganger :) Håper han ikke plutselig blir forvirret.
 
Når jeg våknet til etter ks og fikk ned å treffe baby på nyfødt intensiv så lå lillejenta mi å sutta på smukken, ble kjempe overraska. Hun bruker den til soving enno (strax 2år)
Sleit enormt med amminga men det var mer pga at hun var svak og måtte ha sonde lenge. Pumpet å ga flaske og det ble foretrukket foran pupp som hun måtte jobbe mer for å få melka.
Denne gang tar vi med sutt ,mn kommer ikke til å gi den før amminga er på plass, evt ser ut til å gå greit :)
 
Ingen babyer har behov for smokk, og ingen babyer bruker mor som smokk heller.
Babyen bruker smokken som pupp, ikke omvendt.

Gi pupp så ofte babyen vil, 24/7 om så er.
Ikke bruk smokk med mindre det er helt nødvendig (noe det ytterst sjeldent er), det beste er pupp.
Flaske er heller ikke nødvendig, med mindre det er problemer med ammingen, eller du MÅ være borte fra barnet.

Hvis man blir sår, er ikke det fordi babyen suger mye, men feil.

Jeg synes dette ble litt vel bastant... Nesten så jeg ble litt provosert faktisk. Det er nok ingen som MÅ ha smokk eller flaske, nei. Men det er ganske mange faktorer som spiller inn her. Både mentale og fysiske.

Feks. at man ikke kan bevege seg ut av huset fordi babyen konstant henger i puppen, overproduksjon av melk og sprengte pupper til enhver tid fordi mer amming fører til mer melk, og mer melk fører til bryst som aldri blir tomme og lite fet melk - som igjen fører til en baby som aldri blir mett og må ammes enda mer (ond sirkel). Følelsen av å aldri kunne ta seg så mye som en time fri fra babyen kan også bli ganske klaustrofobisk i lengden.

Hilsen en som ammet storebror (ble brukt som smokk) 24/7 de første 4-6 månedene.

PS. Jeg var bare sår de første dagene/uka, så er med på at sårhet over lengre tid kan bety feil sugeteknikk, men dette oppstår også fort ved sprengte pupper som er vanskelig for babyen å få et godt tak på.

Her har forresten ammingen gått veldig bra siden fødsel, men venter et par uker med smokk så vi er på den sikre siden ;)
 
Tenker ikke å ta med det på sykehuset :) har ikke tenkt å være der lenger enn jeg må :p har ikke hatt behov for sutt til de andre barna mine :)
 
Jeg synes dette ble litt vel bastant... Nesten så jeg ble litt provosert faktisk. Det er nok ingen som MÅ ha smokk eller flaske, nei. Men det er ganske mange faktorer som spiller inn her. Både mentale og fysiske.

Feks. at man ikke kan bevege seg ut av huset fordi babyen konstant henger i puppen, overproduksjon av melk og sprengte pupper til enhver tid fordi mer amming fører til mer melk, og mer melk fører til bryst som aldri blir tomme og lite fet melk - som igjen fører til en baby som aldri blir mett og må ammes enda mer (ond sirkel). Følelsen av å aldri kunne ta seg så mye som en time fri fra babyen kan også bli ganske klaustrofobisk i lengden.

Hilsen en som ammet storebror (ble brukt som smokk) 24/7 de første 4-6 månedene.

PS. Jeg var bare sår de første dagene/uka, så er med på at sårhet over lengre tid kan bety feil sugeteknikk, men dette oppstår også fort ved sprengte pupper som er vanskelig for babyen å få et godt tak på.

Her har forresten ammingen gått veldig bra siden fødsel, men venter et par uker med smokk så vi er på den sikre siden ;)
Sniker fra mai og signerer det du skriver på alle mulige måter!
 
Jeg synes dette ble litt vel bastant... Nesten så jeg ble litt provosert faktisk. Det er nok ingen som MÅ ha smokk eller flaske, nei. Men det er ganske mange faktorer som spiller inn her. Både mentale og fysiske.

Feks. at man ikke kan bevege seg ut av huset fordi babyen konstant henger i puppen, overproduksjon av melk og sprengte pupper til enhver tid fordi mer amming fører til mer melk, og mer melk fører til bryst som aldri blir tomme og lite fet melk - som igjen fører til en baby som aldri blir mett og må ammes enda mer (ond sirkel). Følelsen av å aldri kunne ta seg så mye som en time fri fra babyen kan også bli ganske klaustrofobisk i lengden.

Hilsen en som ammet storebror (ble brukt som smokk) 24/7 de første 4-6 månedene.

PS. Jeg var bare sår de første dagene/uka, så er med på at sårhet over lengre tid kan bety feil sugeteknikk, men dette oppstår også fort ved sprengte pupper som er vanskelig for babyen å få et godt tak på.

Her har forresten ammingen gått veldig bra siden fødsel, men venter et par uker med smokk så vi er på den sikre siden ;)

Du kan bli provosert, men faktum er at ingen babyer vet hva smokk er når de blir født, og ingen babyer er født med et behov for plastikk fremfor moren sin.

Amming er slitsomt. Å være mor er slitsomt.
Man KAN gi smokk og flaske, ja, selvfølgelig kan man det, men det er for mor sin skyld, og ikke babyens.
(Med mindre man ikke kan amme, eller babyen trenger erstatning i tillegg pga vektnedgang e.l)

Overproduksjon kan som regel ordnes med intervall-amming, og såre brystvorter med korrigering av sugetak/ammestilling.
Fulle pupper som gir vondt tak, ordnes med håndmelking/pumping før amming.

Jeg ammet også 24/7 de første månedene, men babyen brukte meg ikke som smokk; han fikk mat, drikke, kos og nærhet.
Det er babyens behov, og de skal gå før mors.

Jeg brakk ryggen da sønnen min var 10 uker, og ammet ham frem til han ikke ville mer, da han var 10 mnd.
Jeg brukte ikke smertestillende, selv med tre brudd i ryggsøylen, så jeg vet alt om å sette ammingen foran sine egne behov.
Premien er å vite at jeg gjorde mitt beste for sønnen min, og den får jeg hver dag.

Jeg dømmer ikke de som velger å bruke smokk, jeg svarte bare på spørsmålet til hun som lurte på hvordan man vet om babyen trenger smokk; ingen babyer trenger smokk.

Vi brukte smokk til vår sønn etterhvert også, fordi jeg dessverre ikke kunne være trøst for ham 24/7 etter ryggen brakk..
Jeg skulle mye heller brukt puppen, fordi det er det bare jeg som kunne gi ham, og jeg savner det hver dag.
 
Kommer absolutt til å ha klar smokk,så får jeg se babyen an om den blir tatt inn bruk raskt eller ikke.Sist gang fikk jeg en "helt ny baby" når hun fikk smokk etter noen dager.Gikk ikke utover amminga heller☺
 
Selvfølgelig skal han få smokk, ser ingen grunn til at han ikke skal få det.

Storesøster fikk det dagen etter fødsel.
 
Amminga går som d suser! Så tenker jeg ser hva gan veier i dag og hører m hs om d er innafor og starte snart..Husker ikke når jeg gav smokk sist, men hadde veldig vellykket smokkbruk m storesøster. (Brukte den veldig bevisst v soving, bilkjøring og lekeplass da hun var helt liten for å unngå at hun puttet ting i munnen)

Tenker d er en god kos for de og kjekt for pappa! Nå får han stort sett urolig-baby/rape-prompe jobbene og kosen får mor... M smokk kan de kose seg litt og;)ImageUploadedByBV Forum1466583517.163810.jpg hjelp, pappa! Magen min!!;);)
 
Denne gangen har jeg med noen forskjellige i fødebagen:) han skal på nfi og storesøster fikk smokk og mme (fra kopp) der ganske med en gang. Vil ha smokkebarn hvis mulig denne gangen:p
 
Lillemor fikk smokk dagen etter fødsel :) hu tar den veldig sjelden, men noen ganger syns hu den er god trøst å sovne til.
Hvis hu er sulten, så er ikke smokken et alternativ - og med vektoppgang på halv kilo på en uke får hu ikke for lite mat.. Så jeg gir med god samvittighet! :p
 
Her fikk hun smokk på dag fire :) hun bruker den litt av og på, er ikke avhengig av den for å sove!
 
Back
Topp