Brudd på taushetsplikt

Maylo88

Flørter med forumet
✨️Julestjernene2023✨️
Vi hadde oss en ganske ekkel opplevelse med det å skulle fortelle nyheten selv.

Vi ønsket ikke at noen skulle vite noe som helst før det hadde gått 12 uker og jeg hadde fått vært hos legen på første kontrolltime.

Plutselig får jeg telefon fra en klassekamerat som lurer på om ryktene stemmer. Om jeg er gravid. Jeg måtte ta en spansk en og si at. Det hadde ikke jeg hørt noe om og lurte på hvor i all verden ho hadde dette ifra.
Det kunne ho fortelle at ho hadde hørt fra søstra til min eks.
Jeg tok tak i eksen en dag, da han leverte vårt felles barn etter samvær. Og konfronterte han med dette og forklarte han alvoret med å spre rykter han ikke har undersøkt om faktisk stemmer. Og jeg fikk presset ut av ham hvor ryktene kom ifra.
Jo, det viste seg at de kom ifra en person som jobber som helsesekretær på ett annet legesenter enn det jeg har. Ho er da sammen med bestevennen til xen. Og hadde tydeligvis ringt han pg fortalt han nyheten like etter at jeg bestillte første legetime på mitt legesenter.
Jeg skjønner ikke hvordan det går ann. Jeg kjenner på både sinne, frustrasjon og usikkerhet. Sinne og frustrasjon over at vi ikke fikk fortelle nyheten til våre venner og vår familie først. Over at ho brøyt taushetsplikten og over at han spredde det videre. Og usikkerhet over det å tro det er trygt å gå til legen.
 
Oj.. Det er jo ikke lov i det hele tatt. Jeg ville meldt fra til ditt og hennes legekontor. Sant skal absolutt ikke hende.
 
  • Liker
Reactions: B
Meld fra! Det der er IKKE greit...
 
  • Liker
Reactions: B
Det der skal du melde fra om!
Det er ikke lov. Hun risikerer jobben ved å holde på sånn, og det bør hun gjøres oppmerksom på. Ta det opp med legen neste gang du er der.
 
Dette er svært alvorlig. Anmeld og se hvem flere som blir tatt med i dragsuget. Hun har ikke lov til å snoke i dine journaler heller.
 
Ikke greit [emoji35] Meld det!
 
Det er noe av det verste!... gudene vet hva annet hun har sladret om andre "bekjente" hun har snoket på... veldig alvorlig, det er viktig du melder fra ja.
 
Absolutt ikke greit. Meld dem!!! De burde ikke jobbe i helsevesenet..
Hvem vet hva annet denne personen går du er og sier om pasienter....
 
Dette er virkelig et alvorlig brudd på taushetsplikten! Håper du anmelder henne, for slikt skal virkelig ikke skje :(
 
Meld i fra! Det er ikke greit!
 
Skal så absolutt rapportere dette ja.
Har kontaktet mitt legesenter, der fastlegen ringte meg opp igjen. Hun skulle ta det videre med de andre på senteret. Men har ikke hørt noe i ettertid.
Noen som vet hvor man går videre med dette? Anmelde på politistasjon og ta opp med fylkeslege? Fylkesmann?
 
Skal så absolutt rapportere dette ja.
Har kontaktet mitt legesenter, der fastlegen ringte meg opp igjen. Hun skulle ta det videre med de andre på senteret. Men har ikke hørt noe i ettertid.
Noen som vet hvor man går videre med dette? Anmelde på politistasjon og ta opp med fylkeslege? Fylkesmann?

Fylkesmannen skal ha beskjed [emoji6]
Og helt supert at du tar det videre!
 
Hmm.. dette høres nesten litt merkelig ut. Er du helt sikker på at du har fått pålitelig informasjon? Han kan ikke ha snoket i sakene dine og tatt en «spansk en» når han ble konfrontert? Eller at hun legesekretæren har kjent deg igjen fra et forum eller noe?
Syns bare det er rart at hun skal risikere jobben sin for å sladre sånn om eksen til kompisen til kjæresten sin. Og hvordan kan hun vite det hvis hun ikke jobber på ditt legesenter? Journalen er jo ikke i et felles register, det er strevsomt nok å få med seg journalen når man bytter fastlege.
Mener ikke å mistro det du sier altså, syns bare det var veldig rart at hun gjør dette, hun må jo vite at hun blir tatt for det?
 
Hmm.. dette høres nesten litt merkelig ut. Er du helt sikker på at du har fått pålitelig informasjon? Han kan ikke ha snoket i sakene dine og tatt en «spansk en» når han ble konfrontert? Eller at hun legesekretæren har kjent deg igjen fra et forum eller noe?
Syns bare det er rart at hun skal risikere jobben sin for å sladre sånn om eksen til kompisen til kjæresten sin. Og hvordan kan hun vite det hvis hun ikke jobber på ditt legesenter? Journalen er jo ikke i et felles register, det er strevsomt nok å få med seg journalen når man bytter fastlege.
Mener ikke å mistro det du sier altså, syns bare det var veldig rart at hun gjør dette, hun må jo vite at hun blir tatt for det?

Skjønner godt at det høre merkelig ut. Det syns selv jeg. Men xen forklarte nøyaktig hvordan ho fortalte han det. Legesenteret er ikke så langt unna mitt. Jeg vet at ho har samme fastlege som meg. Og for alt jeg vet kan det hende hun har vikariert der også.
Hvordan ho har fått greie på det aner jeg ikke. Om ho har fått innsyn direkte i mine papirer eller om ho har fått høre det fra noen ho kjenner på mitt legesenter. Uansett, er det ikke greit.
Vi hadde ikke fortalt det til noen enda, da dette kom ut. Kun legesenteret da jeg ringte for å bestille timen. Bare noen dager etter kom dette ut. Xen hadde ringt å kjeftet opp søstra si, for at hun hadde sagt det videre etter at han fortalte ho det. Fordi at kilden hans risikerte mye.
 
Oi, jeg forstår veldig at du er opprørt over dette. Og så fælt det må være at andre har informasjon om deg som du ikke ønsker å dele (i alle fall enda). Dette bør du absolutt melde fra om. Slikt skal ikke forekomme! :mad:
 
Du må kontakte fylkesmannen, også vurderer han om der foreligger brudd på taushetsplikten. Om han mener det skal forfølges, blir saken sendt til Helsetilsynet (statens helsetilsyn).
 
Back
Topp