GRAVIDOPPDATERING
Gravid: 13+5
Termin: 28. november 2022
Dager til termin: 187 dager
Kjønn: Gutt
Trimester: Første (men det bikker vel på fredag 14+0)
Graviditetsmnd: 4
Prosent gjennomført: 33,9 %
Neste JM/legetime: Jeg var hos jordmor i går. Tok masse blodprøver. Får sikkert svar om noen uker. Hun hørte på hjertelyden med doppler. Nydelig lyd som alltid! Neste jordmortime er dagen etter OUL, 23.6.
Ultralyd: Neste ultralyd nå er OUL den 22. juni. Jeg har hatt fem TUL til nå. En på sykehuset og fire private. Det har vært nødvendig med så mange, for å klare å nyte denne graviditeten så godt det lar seg gjøre.
Plager: Kvalmen har ikke gitt seg helt, selv om den har bedret seg. Litt halsbrann har jeg begynt å kjenne på, men antar at det henger litt sammen med kvalmen. Veldig oppblåst. Og blir fort sliten. Ikke så rart, med tanke på at de siste to mnd har vært veldig rolige.
Innkjøp: Jeg har jo det meste etter storebror. Så det blir ikke en like stor kjøpebonanza som jeg hadde med han. Men lillebror må jo få noe nytt han også. Han har til nå fått en "Born in 2022" body. Jeg vet jo ikke bursdagen hans enda, men den er garantert i 2022
Ellers har det blitt endel nytt gravidtøy. Jeg er tyngre og større nå, enn jeg var med storebror. Da startet jeg på en lavere vekt, og gikk ned 15 kg i starten av graviditeten, så jeg brukte noen helt andre str. Derfor må det nytt gravidtøy til denne gangen.
Utstyr så langt: Vi har det meste etter storebror. Vogn, bilstol, lekegrind, bedside, bæresele, tripp trapp, badekar, klær og sengetøy. Og masse mer som jeg ikke kommer på.
Utstyr som gjenstår: Jeg ønsker meg Babyzen Yoyo, så det skal kjøpes denne gangen. Jeg har tre andre vogner som er perfekte til sitt bruk, men denne tenker jeg vil være fin til reising (som vi gjør endel). Det blir noe nytt tøy, for jeg elsker å handle babytøy. Ønsker meg ny babycall, den vi har etter storebror er kjempefin, men nesten utbrukt. Vi brukte den hele tida. Så jeg tenker en ny utgave av Neonate.
Mage: Magen ser faktisk veldig fin gravid ut. Selv om innholdet er luft og mat. Sist kom kulen i uke 20-25, husker ikke helt. Rundt der. Kommer nok litt tidligere nå, men enn så lenge så nyter jeg luftmagen min.
Vektendring: Fra startvekt har jeg gått opp 4 kg. Ganske mye til å være to mnd, men jeg stresser ikke så mye. Jeg har spist det jeg har klart i forhold til kvalmen, og det er ikke bare sunne saker. Det er nok av tid senere til å tenke på dette
Medisiner: Kun vitaminer.
Aktivitet i magen: Nei, ingenting enda. Kiler mye i tarmene, så det kan lett misforstås, men ingen babyaktivitet enda. Har morkake foran, så kan ta litt tid.
Kynnere: Nei
Hodet festet: Nei
Barnerom: Lillebror får ikke noe rom. Vi har ikke nok soverom i dette huset. Storebror ligger fortsatt inne hos oss, selv om han har et rom. Regner med at lillebror kommer til å ligge hos oss lenge. Vi er i oppstartsfasen med å bygge nytt, så da får de begge eget rom. Selv om mamsen vil ha de i senga lenge enda
Matkick: Ikke noe spesielt, tror jeg, men generelt veldig glad i mat <3
Humør: Jeg merker hormonene godt. Og det gjør mannen min også. Men han har lang erfaring med meg, så det preller heldigvis av.
Sykehusbag: Nei
Tanker om fødsel: Gleder meg veldig!
Neste milepæl: Det blir å se lillebror på OUL, og at det er bare gode nyheter å ta med seg