Brev fra en rasende mor! *link*

bytte omsorgsperson? Hvor var pappaen det første halve året?

Hos oss passer det dårlig at mannen skal ha 12ukers perm, for det har han ikke mulighet just nu. Så det blir tidlig dagmamma og barnehage for vesla :-(
Så vi skulle virkelig ønske at det kunne overføres tilbake til mor!

Det jeg ikke skjønner ved denne debatten, er hvor himla opptatt vi er at å forsvare enten mannens rett til tid med barnet eller mors rett til å fyke tilbake til arbeidslivet eller begge deler. Hvor finner dere barnet i denne debatten? Det handler jo bare om mors rettigheter og fars rettigheter.

Hva med barnets rettigheter? Når forskningen sier at barnet har det best med samme omsorgsperson i ett år før et skifte skjer, hvorfor lytter ingen til det? Og nå er det slik at barnet knytter seg sterkest til én person i starten, selv om begge foreldrene elsker barnet like høyt. Det er ikke fordi barnet ikke liker f.eks pappaen sin, men fordi det er sånn vi mennesker er laget. Burde vi ikke ta konsekvensen av det, og gjøre det som er best for barnet?

Dollface skrev:

Pearl skrev:

Dollface skrev:

IsThaBeth skrev:

Dollface skrev:
Poenget er vel at hun er sint fordi hun nå er fratatt retten til å velge selv....

Kan hende det har vært mange sinte fedre opp gjennom tidene også, som ikke har fått så mye tid med barnet som de har ønsket. 

Ja, og nå har de fått sine ønsker oppfylt på bekostning av mor... :P

Hørt om å "dele"? Det lærer de i barnehagen... Hvorfor skal ikke pappaen ha rett til å være hjemme sammen med barnet sitt?? Jeg blir litt skremt av sånne holdninger og det er jo nettopp pga de at fedrekvoten stadig blir utvidet.. For mammaene gir jo ikke fra seg noe frivillig må vite........

psss... mannen skal da være hjemme han også... men ikke under tvang.. og vi vil gjerne velge selv hvor lenge han og jeg skal være hjemme.. uten at vi taper noe av den grunn..

Problemet med valgfrihet er at det åpner for de mødrene som IKKE vil at mannen skal ha noe permisjon til å rett og slett nekte dem permisjon.. Det gjør det også enklere for arbeidsgivere å være vanskelig.. Når man tidligere hadde valgfri fedrekvote var det bare en brøkdel som tok ut permisjon, nå tar de fleste ut permisjon.. Det er ingen som helst tvil at innføringen av tvungen fedrekvote har ført til at flere fedre tar ut permisjon.. Og slike holdninger som "at det er MIN/mors permisjon" er nettopp grunnen til at det MÅ være tvungen fedrekvote for i realiteten er det bare 9 uker som er MORS permisjon.. 12 uker er fars og resterende er FELLES - det er det forbausende mange som ikke vil innse..

Synes permisjonen skulle vart i 52 uker så kunne mor og far ( tatt i betraktning at de bor sammen) selv bestemt hvordan de vil dele den opp. 

Om foreldrene ikke bor sammen så synes jeg den automatisk skal tilfalle mor.

Kleo79 skrev:
Det jeg ikke skjønner ved denne debatten, er hvor himla opptatt vi er at å forsvare enten mannens rett til tid med barnet eller mors rett til å fyke tilbake til arbeidslivet eller begge deler. Hvor finner dere barnet i denne debatten? Det handler jo bare om mors rettigheter og fars rettigheter.

Hva med barnets rettigheter? Når forskningen sier at barnet har det best med samme omsorgsperson i ett år før et skifte skjer, hvorfor lytter ingen til det? Og nå er det slik at barnet knytter seg sterkest til én person i starten, selv om begge foreldrene elsker barnet like høyt. Det er ikke fordi barnet ikke liker f.eks pappaen sin, men fordi det er sånn vi mennesker er laget. Burde vi ikke ta konsekvensen av det, og gjøre det som er best for barnet?

Jeg vil gjerne se kilder til denne forskningen du henviser til, for om det vikrlig var sånn at det på noe vis var skadelig at pappaen tar permisjon før barnet er 1 år så ville det jo ikke vært innført.. At det ikke er det aller beste alternativet får så være, man har jo valgfrihet som så mange roper opp om og man kan velge 80% permisjon og få lengre tid hjemme eller man kan ha ulønnet permisjon før pappaen tar ut fedrekvoten sin om man ønsker det..

-Nymphadora- skrev:
Synes permisjonen skulle vart i 52 uker så kunne mor og far ( tatt i betraktning at de bor sammen) selv bestemt hvordan de vil dele den opp. 

Hva om ungen bor med far?

Jeg vil gå hjemme med full lønn til nadde går på skolen jeg! Også vil jeg at det lukter paryme av bæsjen min og regner gullmynter! Hallo? Og det med å bytte omsorgperson?!?! Takket være det de damene på 70 og 80 tallet kjempet for så er vel faren til ungen en omsorgsperson som har vært tilstedefra dag 1, eller? Noen ganger lurer jeg på om folk vet hvor jævelig HELDIGE de er som føder i Norge og får gå i permisjon så lenge som de får!?!? Også er det ikke bra nok alikevel? Folk i andre land hadde ledd høyt hadde de lest det der. Og valget har du, du kan bli permitert i to år, men du får ikke betalt. Og det skulle fæn meg bare mangle!

Dollface skrev:

IsThaBeth skrev:

Dollface skrev:
Poenget er vel at hun er sint fordi hun nå er fratatt retten til å velge selv....

Kan hende det har vært mange sinte fedre opp gjennom tidene også, som ikke har fått så mye tid med barnet som de har ønsket. 

På bekostning? Er ikke de et team, da? Som ønsker det samme? Og burde det ikke i såfall stå "på bekostning av barnet"?

Enig med Pearl jeg ??.
Men altså... Jeg hadde ikke takket nei til lenger permisjon, det bare virker ikke så realistisk. ?

MalinDalin skrev:
Jeg vil gå hjemme med full lønn til nadde går på skolen jeg! Også vil jeg at det lukter paryme av bæsjen min og regner gullmynter! Hallo? Og det med å bytte omsorgperson?!?! Takket være det de damene på 70 og 80 tallet kjempet for så er vel faren til ungen en omsorgsperson som har vært tilstedefra dag 1, eller? Noen ganger lurer jeg på om folk vet hvor jævelig HELDIGE de er som føder i Norge og får gå i permisjon så lenge som de får!?!? Også er det ikke bra nok alikevel? Folk i andre land hadde ledd høyt hadde de lest det der. Og valget har du, du kan bli permitert i to år, men du får ikke betalt. Og det skulle fæn meg bare mangle!

Yes, babe! :)

Pearl skrev:

Dollface skrev:

Hun har da massevis av valg - men ikke akkurat det valget HUN vil ha...........

Jepp. Folk er bra urimelig, i et av verdens beste land å bo i.

Juliette skrev:

Dollface skrev:

IsThaBeth skrev:

Dollface skrev:

På bekostning? Er ikke de et team, da? Som ønsker det samme? Og burde det ikke i såfall stå "på bekostning av barnet"?

Neida. Det er mors barn. Det er i hvert fall denne sinte damens mening. Det er dessuten ganske herlig og illustrerende hva mannen skal få lov til å leke:
Mitt raseri går også mot den tvangspålagte fedrekvoten hvor mor blir «tvunget» til å gi fra seg barnet sitt på dagtid til far, slik at han også skal få lov til å leke «mor» bitte litte gran..."
Lise Christensen

*lykkeligst* skrev:

-Nymphadora- skrev:

Hva om ungen bor med far?

Den som har hovedansvaret da. 

Betty Poop skrev:

Juliette skrev:

Dollface skrev:

IsThaBeth skrev:

Dollface skrev:

Neida. Det er mors barn. Det er i hvert fall denne sinte damens mening. Det er dessuten ganske herlig og illustrerende hva mannen skal få lov til å leke:
Mitt raseri går også mot den tvangspålagte fedrekvoten hvor mor blir «tvunget» til å gi fra seg barnet sitt på dagtid til far, slik at han også skal få lov til å leke «mor» bitte litte gran..."
Lise Christensen

Hang meg opp i det samme. Hvordan får man det til at far "leker mor"?? Skulle gitt mye for å vite hva mannen til denne dama selv tenker om saken, om han ser på det som å "leke mor" eller som kvalitetstid med barnet som faktisk er hans også? La merke til at artikkelen var full av JEG, MEG, MIN og MITT mens VI, VÅR og VÅRT ikke var nevnt.

Barnet er fullstendig glemt i denne debatten, mange eksperter sier at dette ikke er bra. Mye ligger i biologien vår også. Menn og damer er forskjellige, vi er født forskjellige og blir aldri like. Er enn grunn til at mor kan sitte oppe hele natten å gråte av full beskymring for at barnet er urolig, mens far sover videre. Vi er forskjellige.

Jeg har ingen tro på denne ordningen, denne ordningen kommer bare til å gjøre så vi får ett økt sykefravær av mor. Etter mor ammer barnet, nattevåk og så jobb om morgene, dette kommer til å slite på enn sliten mor fra før av. Jeg vet ikke jeg men gråter barnet mitt våkner jeg automatisk det er ikke noe jeg kan styre selv.

Det tar mye lenger tid enn 6 uker for at kroppen og alt er på plass. Legen min sa tre år før kroppen er normal igjen.Men samme for meg, er det dette de vill så javel.

Vi kvinner og barn betyr ikke så veldig mye, bare far og arbeidsgiver få ta enn stor del av familien. Ingen skal velge selv, for alle andre vet hva som er best for min familie. Det er altså, jeg skal gå gravid i 9 månder, da skal jeg også jobbe fullt frem til 3 uker før. Kommer ungen før mister jeg de.
Etter dette skal jeg føde ungen, amme ungen,så blir ungen seks månder og ammingen må ta slutt. Barnet må spise mat selv, gjør den ikke det så samme for pappa skal ha tid med barnet, barnet får helle sulte, eller huset må selges.
Jeg liker ikke Lysebakken, han snakker bare tull for meg. For det første tilbringte ikke han enormt mye tid med barnet i sin permisjon han tok blandt annet jaktprøven da.Ser jeg han er jeg redd jeg spytter på han. Ikke fordi permisjonen er min, men for ett barn har ingenting å gjøre i enn likestillingskampanje. Kjemp for lik lønn for likt arbeid, holdningsedring hos arbeidsgivere osv.
Men dette er min mening, så får andre ha sin!

Jeg lurer veldig, og har ingen aning da jeg var alene, aldri hadde permisjonspenger men overganstønad...

Om far tar ut sin permisjon over f.eks en eller to dager i uka fra mor sine første 6.uker er over, og mor da jobber den ene dagen i uka med ammebesøk f.eks.
Eller studerer...
(med mindre det er mulig å gå hjemme)

Vil ikke da mors permisjon gå over lengre tid enn den vanligvis ville gjort?

Jeg er for valgfrihet, og liker ikke den nye loven. Men den er nok kommet for å bli.
Er det da ikke bedre vi ser oss rundt etter løsninger som kan gjøre ting lettere for oss, enn å sitte og debatere noe som for lengst er vedtatt?

Fluttershy  skrev:
Jeg lurer veldig, og har ingen aning da jeg var alene, aldri hadde permisjonspenger men overganstønad...

Om far tar ut sin permisjon over f.eks en eller to dager i uka fra mor sine første 6.uker er over, og mor da jobber den ene dagen i uka med ammebesøk f.eks.
Eller studerer...
(med mindre det er mulig å gå hjemme)

Vil ikke da mors permisjon gå over lengre tid enn den vanligvis ville gjort?

Jeg er for valgfrihet, og liker ikke den nye loven. Men den er nok kommet for å bli.
Er det da ikke bedre vi ser oss rundt etter løsninger som kan gjøre ting lettere for oss, enn å sitte og debatere noe som for lengst er vedtatt?

Jeg var ikke istand til å jobbe etter 6 uker altså.. ikke en eneste dag i uka..
men for noen så vil det jo gå.. og for andre kan man jo bare ha fri uten lønn... tror det går..
For min del som jobber turnus kan jeg bare be arbgiver sette meg på f1dager (fridager) de dagene pappan er hjemme feks.. hvis vi velger en sånn løsning..
Men på den andre siden - det er ikke bare for gubben å la være å gå på jobb en dag i uka. Han har aldri helt fri fra jobb - selv ikke i ferien. Han er på jobb alle dager hele året.. om han ikke nødvendigvis er på kontoret, må han svare på telefoner..
Og å finne en vikar i 12 uker er ikke så lett heller - det blir bare mer arbeid på de som sitter igjen på kontoret. Akkurat som det blir når de har ferie.. I sommer var det så ille i ferien fordi en av kollegaene også ble sykemeldt når det var ferie.. så de var 1,5 (en trainee som bare teller som en halv person..) på jobb når de vanligvis er 4.... og selv når de er 4 på jobb er de underbemannet...
Da er det ikke så lett - og det handler ikke om at arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge eller er vanskelig.. det handler om at man har en viss lojalitet overfor kollegaene sine også.. og man vil gjerne behage alle parter...

Back
Topp