Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Dollface skrev:
Pearl skrev:
Dollface skrev:
IsThaBeth skrev:
Poenget er vel at hun er sint fordi hun nå er fratatt retten til å velge selv....Dollface skrev:
Kan hende det har vært mange sinte fedre opp gjennom tidene også, som ikke har fått så mye tid med barnet som de har ønsket.
Ja, og nå har de fått sine ønsker oppfylt på bekostning av mor... :P
Hørt om å "dele"? Det lærer de i barnehagen... Hvorfor skal ikke pappaen ha rett til å være hjemme sammen med barnet sitt?? Jeg blir litt skremt av sånne holdninger og det er jo nettopp pga de at fedrekvoten stadig blir utvidet.. For mammaene gir jo ikke fra seg noe frivillig må vite........
psss... mannen skal da være hjemme han også... men ikke under tvang.. og vi vil gjerne velge selv hvor lenge han og jeg skal være hjemme.. uten at vi taper noe av den grunn..
Det jeg ikke skjønner ved denne debatten, er hvor himla opptatt vi er at å forsvare enten mannens rett til tid med barnet eller mors rett til å fyke tilbake til arbeidslivet eller begge deler. Hvor finner dere barnet i denne debatten? Det handler jo bare om mors rettigheter og fars rettigheter.Kleo79 skrev:
Hva med barnets rettigheter? Når forskningen sier at barnet har det best med samme omsorgsperson i ett år før et skifte skjer, hvorfor lytter ingen til det? Og nå er det slik at barnet knytter seg sterkest til én person i starten, selv om begge foreldrene elsker barnet like høyt. Det er ikke fordi barnet ikke liker f.eks pappaen sin, men fordi det er sånn vi mennesker er laget. Burde vi ikke ta konsekvensen av det, og gjøre det som er best for barnet?
Synes permisjonen skulle vart i 52 uker så kunne mor og far ( tatt i betraktning at de bor sammen) selv bestemt hvordan de vil dele den opp.-Nymphadora- skrev:
Om foreldrene ikke bor sammen så synes jeg den automatisk skal tilfalle mor.
Dollface skrev:
IsThaBeth skrev:
Poenget er vel at hun er sint fordi hun nå er fratatt retten til å velge selv....Dollface skrev:
Kan hende det har vært mange sinte fedre opp gjennom tidene også, som ikke har fått så mye tid med barnet som de har ønsket.
Jeg vil gå hjemme med full lønn til nadde går på skolen jeg! Også vil jeg at det lukter paryme av bæsjen min og regner gullmynter! Hallo? Og det med å bytte omsorgperson?!?! Takket være det de damene på 70 og 80 tallet kjempet for så er vel faren til ungen en omsorgsperson som har vært tilstedefra dag 1, eller? Noen ganger lurer jeg på om folk vet hvor jævelig HELDIGE de er som føder i Norge og får gå i permisjon så lenge som de får!?!? Også er det ikke bra nok alikevel? Folk i andre land hadde ledd høyt hadde de lest det der. Og valget har du, du kan bli permitert i to år, men du får ikke betalt. Og det skulle fæn meg bare mangle!MalinDalin skrev:
Juliette skrev:
Dollface skrev:
IsThaBeth skrev:
På bekostning? Er ikke de et team, da? Som ønsker det samme? Og burde det ikke i såfall stå "på bekostning av barnet"?
”Mitt raseri går også mot den tvangspålagte fedrekvoten hvor mor blir «tvunget» til å gi fra seg barnet sitt på dagtid til far, slik at han også skal få lov til å leke «mor» bitte litte gran..."
Lise Christensen
*lykkeligst* skrev:
Synes permisjonen skulle vart i 52 uker så kunne mor og far ( tatt i betraktning at de bor sammen) selv bestemt hvordan de vil dele den opp.-Nymphadora- skrev:
Om foreldrene ikke bor sammen så synes jeg den automatisk skal tilfalle mor.
Hva om ungen bor med far?
Betty Poop skrev:
Juliette skrev:
Dollface skrev:
IsThaBeth skrev:
På bekostning? Er ikke de et team, da? Som ønsker det samme? Og burde det ikke i såfall stå "på bekostning av barnet"?
Neida. Det er mors barn. Det er i hvert fall denne sinte damens mening. Det er dessuten ganske herlig og illustrerende hva mannen skal få lov til å leke:”Mitt raseri går også mot den tvangspålagte fedrekvoten hvor mor blir «tvunget» til å gi fra seg barnet sitt på dagtid til far, slik at han også skal få lov til å leke «mor» bitte litte gran..."
Lise Christensen

Jeg lurer veldig, og har ingen aning da jeg var alene, aldri hadde permisjonspenger men overganstønad...Fluttershy skrev:
Om far tar ut sin permisjon over f.eks en eller to dager i uka fra mor sine første 6.uker er over, og mor da jobber den ene dagen i uka med ammebesøk f.eks.
Eller studerer...
(med mindre det er mulig å gå hjemme)
Vil ikke da mors permisjon gå over lengre tid enn den vanligvis ville gjort?
Jeg er for valgfrihet, og liker ikke den nye loven. Men den er nok kommet for å bli.
Er det da ikke bedre vi ser oss rundt etter løsninger som kan gjøre ting lettere for oss, enn å sitte og debatere noe som for lengst er vedtatt?