Brev fra en rasende mor! *link*

Mest enig med Stig, jeg, da, - mannen i kommentarfeltet. Dessuten BYTTER ikke barnet omsorgsperson, da både mor og far ER omsorgspersoner fra start av! Når han ikke er på jobb, er han hjemme. Barnet kjenner ham, det er ingen fremmed som overtar omsorgen. Blir småruskete av å lese om far som en annenrangs omsorgsperson

Jeg kan ikke si jeg ble helt imponert nei.. Når hun kommer med "krav" om 2 års betalt permisjon så mistet hun min sympati.. Ærlig talt - Norge trenger arbeidskraft og det koster MYE mer enn permisjonspengene om alle kvinner skulle vært hjemme i 2 år med hvert barn.. Man har skremmende liten peiling på samfunnsøkonomi om man tror noe annet.. Så får man et barn til og et barn til og plutselig har man vært ute av arbeidslivet i 6 ÅR!!!? Samtidig klager hun over at de taper penger på at pappaen er hjemme og klarer ikke å sette to tanker sammen og skjønne at det tildels skyldes at kvinnene har mesteparten av permisjonen? Snakk om å skyte seg selv i foten..
Man har rett på 1 års ulønnet permisjon etter foreldrepenge perioden - vær hjemme de som vil men IKKE på statens regning.. Og jeg hyller Audun Lysebakken som har økt fedrekvoten, for gjett hva - pappaen er også en flott omsorgspermisjon som barnet har like mye rett til å være sammen med som mor.. Og liker man det ikke, så trenger man jo heller ikke takke ja til den.. Man HAR mange valg, bare ikke de valgene man VIL ha...

Endelig noen som sier rett ut det jeg tenker!

Jeg syntes det var skrekkelig vondt å overlate ettåringen min til noen andre. Ved 6 mnd hadde jeg såvidt kommet meg over kneika etter fødsel og innkjøring i det å være mor at jeg såvidt hadde begynt å kose meg. Jeg hadde vært utslitt psykisk og fysisk om jeg skulle ha begynt å jobbe igjen da!

Nei, permisjon ett år for mor og så et halvt år for far, DET hadde vært noe det!
Men jeg skjønner at staten ikke kan betale for noe sånt... Vi er egentlig himla heldige som har så lang betalt permisjon! det burde kanskje vurderes låneordninger ala lånekassen for studenter sånn at de som ønsket kunne låne litt penger for noen måneder ekstra? Vi låner jo for å studere så hvorfor ikke låne for å være hjemme med barn litt lenger?

Men så kommer problemet: de som blir lenge vekke i foreldrepermisjon blir nedprioritert i arbeidslivet, kvinner velger lenger foreldrepermisjon og havner dermed akterut i arbeidslivet. Dermed presser de kvinner tilbake i arbeid tidligere og mannen vekk fra arbeid lenger. Hva med oss som sier F*** it! Jeg prioriterer å bli MOR og tar igjen karrieren senere? Er ikke det et av de valgene man kan få lov til å ta uten å gå i økonomisk ruin?

Trone skrev:
emoticon

MHM!

Jeg digget forslaget om betalt permisjon i gud vet hvor mange år. Er ikke lenge vi er verdens rikeste land da gitt... Veldig sint, veldig usaklig mor.

Poenget er vel at hun er sint fordi hun nå er fratatt retten til å velge selv....

Dollface skrev:
Poenget er vel at hun er sint fordi hun nå er fratatt retten til å velge selv....

Kan hende det har vært mange sinte fedre opp gjennom tidene også, som ikke har fått så mye tid med barnet som de har ønsket. 

Dollface skrev:

Hun har da massevis av valg - men ikke akkurat det valget HUN vil ha...........

IsThaBeth skrev:

Dollface skrev:

Kan hende det har vært mange sinte fedre opp gjennom tidene også, som ikke har fått så mye tid med barnet som de har ønsket. 

Ja, og nå har de fått sine ønsker oppfylt på bekostning av mor... :P

Dollface skrev:

IsThaBeth skrev:

Dollface skrev:

Hørt om å "dele"? Det lærer de i barnehagen... Hvorfor skal ikke pappaen ha rett til å være hjemme sammen med barnet sitt?? Jeg blir litt skremt av sånne holdninger og det er jo nettopp pga de at fedrekvoten stadig blir utvidet.. For mammaene gir jo ikke fra seg noe frivillig må vite........

Skjønner poenget med at hun vil ha valgfrihet. Jeg er til dels enig.
Jeg vil ha muligheten til at vår familie kan velge det som passer for oss, men det er akkurat slike mødre som henne som har satt en stopper for det.
Slike mødre som ser på pappan som en andre-omsorgsperson. Stakkar fedre sier jeg...

Pearl skrev:

Dollface skrev:

IsThaBeth skrev:

Dollface skrev:

Hørt om å "dele"? Det lærer de i barnehagen... Hvorfor skal ikke pappaen ha rett til å være hjemme sammen med barnet sitt?? Jeg blir litt skremt av sånne holdninger og det er jo nettopp pga de at fedrekvoten stadig blir utvidet.. For mammaene gir jo ikke fra seg noe frivillig må vite........

psss... mannen skal da være hjemme han også... men ikke under tvang.. og vi vil gjerne velge selv hvor lenge han og jeg skal være hjemme.. uten at vi taper noe av den grunn..

Back
Topp