Brennkopper!

MiLfYwAy

Gift med forumet

Noen som har erfaring med det? Her har snuppa hatt det i over 3 uker, vi har nå behandlet henne med antibiotika i 4 dager nå, men hun viser ingen bedring, og det kommer nye kopper hver dag. 

Jeg synes så synd på henne for hun kjeder seg slik her hjemme med meg og griner hver dag fordi hun ikke får gå i barnehagen å leke med vennene sine. Noen som har hatt det slik og kan si meg hvor lang tid det tar å bli kvitt det faenskapet her?

vi smører med fucidin,brulidin eller bacimycin og plastrer og da er det ikke noe problem å sende i barnehagen, syns også de forsvinner rimelig raskt da.   har ei på 6 mnd som har det nå og hun har også fått antibiotika da det er mest i ansiktet og ikke så lett å få plastret ho. 

Problemet er at de ikke ikke vil ha noen i barnehagen som har brennkopper  fordi de ikke har klart å begrense smitteomfanget i avdelingen hennes..

Jeg smører med Bacimycin, men det ser ikke ut til å ha noe videre virkning.. Ingen flere som har noe erfaring?

Smør med Brulidin, av erfaring hjelper det, men det tar jo noen dager før det tørker og du kan sende i bhg. Jeg har ikke annet råd desverre.

Samboern min slet for noen år siden lenge med brennkopper som ingen fant helt utav at var brennkopper. Til slutt så fant en hudlege ut at det var brennkopper. Hos hudlegen fikk han penicillin og Betnovat krem.
Hudlegen er den eneste legen som kan skrive ut penicillin som fjerner brennkoppene, da det er en "hestekur". Dette pga at man er redd resistens mot penicillin som motarbeider brennkopper.

Skrev et laaang svar, men klarte å slette det.... :( Vår gutt har slitt m utslett i ansiktet siden april. I juni sa legen brennkopper. Han fikk da abboticin. Det hjalp noe, men det kom tilbake. Fikk da keflex. Ble bare værre, så det kutta vi etter 5 dager. Disse typene er mot streptokokker som er den vanlige typen av brennkopper med de karakteristiske gule skorpene. Men en sånn type utslett hadde han ikke. Etter ei uke fikk vi dalacin som er mot stafylokokker. Disse bakteriene forårsaker en annen type kopper, med en blankere, glattere og rød sårflate med en tynn brunaktig skorpe. Denne typen er ikke så utbredt, og utslettet vil bli værre siden de er resistente mot antibiotika for streptokokker. Det var dette de trodde vår gutt hadde. Men den kuren hjalp heller ikke. Vi kom til hudlege, og han var sikker på at det ikke var brennkopper men barnekviser. Så vi er fortsatt like uvitende... Utslettet er der enda, men ikke like ille. Vi smører nå med dalacin liniment. Jeg leste meg mye oppi denne perioden, og leste at de ikke lenger anbefaler brulidin siden brennkoppe-bakteriene er blitt resistente mot dette middelet. De anbefaler heller bacimycin. Det hjalp ikke her. Men tok de ikke bakterieprøve for å finne ut hvilken bakterie det var før dere fikk antibiotika? Siden det er to typer kopper... Jeg følte meg som en bedre lege enn legene vi var hos i sommer. Var så glad når fastlegen vår var på plass igjen. Han tok oss alvorlig og sendte oss til hudlege. Siden utslettet blir værre av penicillin ville jeg kontaktet lege igjen. Det bør bli bedre etter 4dager. Hvilken type antibiotika fikk dere? Beklager at det ikke er avsnitt, skriver fra mobilen, men kunne ikke la være å svare deg.

Klatremus Lillemann skrev:
Skrev et laaang svar, men klarte å slette det.... :( Vår gutt har slitt m utslett i ansiktet siden april. I juni sa legen brennkopper. Han fikk da abboticin. Det hjalp noe, men det kom tilbake. Fikk da keflex. Ble bare værre, så det kutta vi etter 5 dager. Disse typene er mot streptokokker som er den vanlige typen av brennkopper med de karakteristiske gule skorpene. Men en sånn type utslett hadde han ikke. Etter ei uke fikk vi dalacin som er mot stafylokokker. Disse bakteriene forårsaker en annen type kopper, med en blankere, glattere og rød sårflate med en tynn brunaktig skorpe. Denne typen er ikke så utbredt, og utslettet vil bli værre siden de er resistente mot antibiotika for streptokokker. Det var dette de trodde vår gutt hadde. Men den kuren hjalp heller ikke. Vi kom til hudlege, og han var sikker på at det ikke var brennkopper men barnekviser. Så vi er fortsatt like uvitende... Utslettet er der enda, men ikke like ille. Vi smører nå med dalacin liniment. Jeg leste meg mye oppi denne perioden, og leste at de ikke lenger anbefaler brulidin siden brennkoppe-bakteriene er blitt resistente mot dette middelet. De anbefaler heller bacimycin. Det hjalp ikke her. Men tok de ikke bakterieprøve for å finne ut hvilken bakterie det var før dere fikk antibiotika? Siden det er to typer kopper... Jeg følte meg som en bedre lege enn legene vi var hos i sommer. Var så glad når fastlegen vår var på plass igjen. Han tok oss alvorlig og sendte oss til hudlege. Siden utslettet blir værre av penicillin ville jeg kontaktet lege igjen. Det bør bli bedre etter 4dager. Hvilken type antibiotika fikk dere? Beklager at det ikke er avsnitt, skriver fra mobilen, men kunne ikke la være å svare deg.

Takk for svar! Vi har fått ery-max. Jeg synes ikke utslettet ser ut som brennkopper, de har ikke gule skorper. De er hovne og røde, og etterhvert blir de til sår med brunrøde skorper.

Det ble ikke tatt noe prøve av utslettet, han så på de så vidt også. Det jeg synes er så rart er at det ser ut som hun har forskjellige typer utslett, noen er små og med skorper, og andre er store, røde og hovne.. Og de klør... Jeg må vel bare ringe legen igjen på mandag..

MammatilEven <3 skrev:
Smør med Brulidin, av erfaring hjelper det, men det tar jo noen dager før det tørker og du kan sende i bhg. Jeg har ikke annet råd desverre.

Ingen av apotekene her har Brulidin, og dessuten har jeg hørt at den ikke hjelper noe særlig.

Dytt

MiLfYwAy skrev:

MammatilEven <3 skrev:

Ingen av apotekene her har Brulidin, og dessuten har jeg hørt at den ikke hjelper noe særlig.

Utifra hva legen sa til oss da guttungen hadde brennkopper så bør du se om du får tak i brulidin.

For brennkopper er imun mot fucidin og bacimycin så da er brulidin det eneste som fungerer.
Det og i tilegg rense det med klorhexidin da det også er imun mot pyricept.
Visst du har mulighet til å dekke det til med plaster så er det også noe å anbefale

MiLfYwAy skrev:

MammatilEven <3 skrev:

Fungerer som bare rakkern her iallefall. Storesøster har hatt brennkopper til og fra i hele sommer. Tar ca tre dager å få fjernet dem helt med brulidin når jeg oppdager dem.

Det jeg ikke forstår er at barnehagen sier nei til at hun får komme. Så lenge utbruddene er helt tildekket er hun ikke smittsom. Og siden jenta di har et utbrudd hvor nye dukker opp bør de uansett dekkes til. Plaster byttes morgen og kveld. Sårene bør vaskes med klorhexidin til skorpen er av før salven smøres på.

Håndhygiene er selvsagt også yberviktig.

Men hun bør ikke bade så lenge det står på (eller minst mulig) for smitten kan spre seg i vann.

God bedring til jenta di!

~Lille bøllefrø~ skrev:

MiLfYwAy skrev:

MammatilEven <3 skrev:

Utifra hva legen sa til oss da guttungen hadde brennkopper så bør du se om du får tak i brulidin.

For brennkopper er imun mot fucidin og bacimycin så da er brulidin det eneste som fungerer.
Det og i tilegg rense det med klorhexidin da det også er imun mot pyricept.
Visst du har mulighet til å dekke det til med plaster så er det også noe å anbefale

Og her skrev legen ut resept på fucidin mens kontorsøsteren anbefalte brulidin( de sier også brulidin på apoteket men de er tomme for den overalt så vi får ikke tak i det) så det er vist helt tilfeldig åssen informasjon man får

Jeg hadde det i 2 mnder:P

Ekstrem renslighet, bytte håndduker og putevar hele tiden, bruke hvitvask og sånn hibiscrub.

Høres nesten ut som om det kan ligne på det gutten her har. Begynner som små nuppet, blir litt større etterhvert og blir litt gule inni før de sprekker. Kommer litt blank væske ut, men ikke mye. Så blir det sår, og en slags "grop" der såret er, og så veldig rødt rundt på de fleste. Noen går tilbake av seg selv. De varer lenge før de gror. De klør nok, for han plukker mye, men håpløst å ha plaster i ansiktet som er det eneste stedet han har det. Han har dessuten heller ikke smitta noen, så smittsomt er det ikke. Be om å få tatt bakterieprøve, men da må dere ikke bruke penicillin på et par dager før prøven tas. Og så er det tydeligvis mange råd ute og går ang resistens og om man skal bruke bacimycin eller brulidin. Google bulløse brennkopper, eller brennkopper. Skal komme opp et par legemiddelsider der det står mye.

Brennkopper kommer jo ofte av streptokokker og stafylokker, så da er det penicillin som skal ta det. Jenta vår fikk apocillin/weifapenin da hun hadde det i sommer, de sluttet å utvikle seg med en gang, og grodde fort. Man sier jo at de ikke smitter like mye når man har vært under behandling i et døgn, og da kan gå i barnehagen (hvis koppene ikke er svært ille og mange da). Vi fikk resept på fucidin også, men er jo antibiotika det også, så legen sa vi ikke trengte smøre med det, og det gjorde vi ikke heller.

God bedring til jenta di!

Jeg jobber i bhg, og der hadde vi et barn som hadde dette. Dette barnet ble behandlet med noe ultrafiolette greier. ( tror det var det) Husker ikke navnet, men da ga det seg raskt. Men trodde at så lenge man dekket det til så barnet ikke kunne ta på det så var det greit å sende i bhg, var hvertfall den beskjeden vi fikk av kommunelegen i min kommune.

du kan sende barne i barnehagen så lenge du dekker det til . I hvertfall er det slik der unga går
Enten tildekkes elelr startet på medisinering hvis jeg husker rett

Tusen takk for svar og gode råd jenter. Fortsatt ingen endring så da blir det lege i morgen

Back
Topp