Skrev et laaang svar, men klarte å slette det.... :(
Vår gutt har slitt m utslett i ansiktet siden april. I juni sa legen brennkopper. Han fikk da abboticin. Det hjalp noe, men det kom tilbake. Fikk da keflex. Ble bare værre, så det kutta vi etter 5 dager. Disse typene er mot streptokokker som er den vanlige typen av brennkopper med de karakteristiske gule skorpene. Men en sånn type utslett hadde han ikke. Etter ei uke fikk vi dalacin som er mot stafylokokker. Disse bakteriene forårsaker en annen type kopper, med en blankere, glattere og rød sårflate med en tynn brunaktig skorpe. Denne typen er ikke så utbredt, og utslettet vil bli værre siden de er resistente mot antibiotika for streptokokker. Det var dette de trodde vår gutt hadde. Men den kuren hjalp heller ikke. Vi kom til hudlege, og han var sikker på at det ikke var brennkopper men barnekviser. Så vi er fortsatt like uvitende... Utslettet er der enda, men ikke like ille. Vi smører nå med dalacin liniment. Jeg leste meg mye oppi denne perioden, og leste at de ikke lenger anbefaler brulidin siden brennkoppe-bakteriene er blitt resistente mot dette middelet. De anbefaler heller bacimycin. Det hjalp ikke her.
Men tok de ikke bakterieprøve for å finne ut hvilken bakterie det var før dere fikk antibiotika? Siden det er to typer kopper... Jeg følte meg som en bedre lege enn legene vi var hos i sommer. Var så glad når fastlegen vår var på plass igjen. Han tok oss alvorlig og sendte oss til hudlege.
Siden utslettet blir værre av penicillin ville jeg kontaktet lege igjen. Det bør bli bedre etter 4dager. Hvilken type antibiotika fikk dere?
Beklager at det ikke er avsnitt, skriver fra mobilen, men kunne ikke la være å svare deg.