Brød

*Høna*

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Dere som har begynt å gi brød, baker dere selv? Om dere kjøper, hvordan passer dere på at det ikke er for mye salt i brødet dere kjøper?
Jeg lager alt til Matheo selv utenom grøt, men den er det veldig lite salt i (naturlig salt, 0.09 g pr porsjon), så han får jo pr dags dato nesten ikke noe salt, men når jeg da kjøper brød, hvor mye salt pr 100 gram er greit?
Hvordan gjør dere det? ☺

Skal ærlig si at jeg ikke har tenkt på det... De har ikke sagt noe på HS om det heller, virka som kjøpebrød var helt innafor. Vet ikke hvor mye salt det er i det, men regner med det ikke er store mengdene og at det går bra, det hadde vel vært frarådet om ikke..? :)
Kjøper junior-brødet på rema. Det liker hun godt.

Skal ærlig si at jeg ikke har tenkt på det... De har ikke sagt noe på HS om det heller, virka som kjøpebrød var helt innafor. Vet ikke hvor mye salt det er i det, men regner med det ikke er store mengdene og at det går bra, det hadde vel vært frarådet om ikke..? :)
Kjøper junior-brødet på rema. Det liker hun godt.

Om man kjøper "feil" brød kan babyen få i seg hele saltmengden de skal ha på 1 døgn i 1 brødskive (!!), derfor jeg lurer på hva som er greit.. er det greit med 0.83 gram pr 100 gram, osv ☺

Om man kjøper "feil" brød kan babyen få i seg hele saltmengden de skal ha på 1 døgn i 1 brødskive (!!), derfor jeg lurer på hva som er greit.. er det greit med 0.83 gram pr 100 gram, osv ☺

Såppas ja.. :o tror juniorbrødet er bra, ble anbefalt det. Mi spiser ikke mye grøt eller middag, er brødskive som er poppis her foreløpig :) så satser på at hun ikke har fått i seg for mye salt :o

Såppas ja.. :o tror juniorbrødet er bra, ble anbefalt det. Mi spiser ikke mye grøt eller middag, er brødskive som er poppis her foreløpig :) så satser på at hun ikke har fått i seg for mye salt :o

Er det dette du mener? ☺

Vedlegg

• 1453761910341.jpg
    1453761910341.jpg
    47,5 KB · Visninger: 53
Har såvidt begynt med brød, lager fra sånne poser fra Møllerens (Kornbrød). Det står det inneholder 0,7 g/100g, men vet ikke helt om dette er innafor eller ikke! Lite salt er visstnok mindre enn 0,3 g/100g, men vet ikke om dette også gjelder brød. For å få det helt saltfritt må man jo bake fra bunnen av uten salt, og det blir kanskje ikke så godt brød, eller..?

Har såvidt begynt med brød, lager fra sånne poser fra Møllerens (Kornbrød). Det står det inneholder 0,7 g/100g, men vet ikke helt om dette er innafor eller ikke! Lite salt er visstnok mindre enn 0,3 g/100g, men vet ikke om dette også gjelder brød. For å få det helt saltfritt må man jo bake fra bunnen av uten salt, og det blir kanskje ikke så godt brød, eller..?

Om det er salt i eller ikke er en vanesak, jo mer salt du er vant med jo mindre smaker det uten salt!

Hvis du går inn for å bake brød vil jeg anbefale langtidsheving, da er det minimalt med jobb, men krever litt planlegging da :)

Har sett at de fleste brød inneholder mellom 0,6-1 g salt per 100g. Regner med at Hs hadde advart folk hvis det var sånn at kjøpebrød innehold for mye salt! Også tror jeg ikke folk flest har brødskiver på 100 g :p

Jeg har aldri salt i brød/rundstykker jeg baker om ikke jeg følger en oppskrift som sier jeg skal ha det. Aldri noen som har reagert på at det ikke er salt i det.

Men det lille han spiser av brød så har det blitt kjøpebrød foreløpig. Jeg syntes nemlig hjemmebakt brød blir så rare etter frysing så foretrekker rundstykker da. Men har ikke hatt ork til å bake eller plass i fryseren :P

Sikkert litt Off topic men hvordan begynte dere med brød til de små ? :P har en gutt på snart 6 år også men har glemt ut hvordan jeg fikk han til å spise brød :P redd for at mini skal sette det fast i halsen :P

Sikkert litt Off topic men hvordan begynte dere med brød til de små ? :P har en gutt på snart 6 år også men har glemt ut hvordan jeg fikk han til å spise brød :P redd for at mini skal sette det fast i halsen :P
Jeg har begynt med brød :) hun elsker det!
Jeg smører først på leverpostei. Så skjærer jeg av hele skorpen på den ene siden. Så skjærer jeg de andre bitene opp så det er en skorpe på hver bit, hvis du skjønner :)

Her har hun såvidt smakt brød, men jeg testet ut å bake selv helt uten salt. Merket ikke noe smaksforskjell ihvertfall og snuppa syntes det var godt.
Har ingen kunnskap om hvor mye som er greit da...

Jeg bare ga henne en brødskive som hun plukket i selv. Om bitene blir for store i munnen hennes, så spytter hun de ut igjen:)

Jeg er så livredd for at han skal få det på vrangen så her bøtelegger jeg brødskiva i litt vann først og gir med skje :o :p den blir litt mykere og løser seg fortere opp.

Baker selv uten salt. Og lager all annen mat uten salt. Begynner først rundt året med ting som det er salt i. Har bakt brød uten salt og mat fra bunn i åresvis, så det er ikke en omveltning akkurat :)

Anbefaler gruppen; hjemmelaget babymat på Facebook, mange fine oppskrifter og mye informasjon hvis man skal lage mat selv :-D Bakte mitt første brød i går som lillegutt (6,5mnd) fikk smake i dag, og han var storfornøyd! Litt stolt! :-)

Anbefaler gruppen; hjemmelaget babymat på Facebook, mange fine oppskrifter og mye informasjon hvis man skal lage mat selv :-D Bakte mitt første brød i går som lillegutt (6,5mnd) fikk smake i dag, og han var storfornøyd! Litt stolt! :-)

Er medlem der og har brukt mange oppskrifter på mat derfra ☺ men vet ikke om jeg kommer til å gidde og bake brød...
Hvilken oppskrift brukte du? ☺

Hvor store biter begynte dere med?
Som en lillefingernegl eller større liksom?!
Jeg er også livredd for at han skal sette i halsen nemlig så har ikke turt enda ;)

Back
Topp