Bot for å ta ut barnet av skolen

• Trådstarter Trådstarter RoseBusk
  • Opprettet Opprettet
Ehm, da sikter du til at det skal være ulovlig å juge på ungene sykdom for å ta de ut av skolen?
For jeg håper virkelig det skal fortsette å være lov til å søke om permisjon for barna for å kunne få lov til å delta på ulike ting.

Jeg synes ikke det er problematisk om barn blir tatt ut i permisjon fra skolen noen uker hvert år for å dra på ferie. Skolen varer ca 38 uker i året, er man borte 2 uker er det ca 5 %. Det er viktig å gå på skole og få utdanning ja, men så rigide trenger vi ikke å være.

Jeg synes ikke det er problematisk om barn blir tatt ut i permisjon fra skolen noen uker hvert år for å dra på ferie. Skolen varer ca 38 uker i året, er man borte 2 uker er det ca 5 %. Det er viktig å gå på skole og få utdanning ja, men så rigide trenger vi ikke å være.
Noen uker hvert år?
Det synes jeg er problematisk hvertfall, ett par dager tenker jeg er greit

Nei, men foreldre nå i dag krever og krever av skolen. Om barnet blir dårlig faglig på skolen, kan foreldrene reise sak om mangelfull opplæring. Da er det greit at skolen har sitt på det tørre. At foreldre velger å ta ut barna på ferie i hytt Og pine.

Slik er det også her i England, men bot på 1.500 kr her, ikke 10.000. Her ser vi ihvertfall at foreldre heller betaler boten, da det fremdeles blir billigere en å reise i fellesferien. Selv reiser vi alltid etter at skolen er ferdig, men så er jo biletter til norge er billigere enn sydenstrøk feks.

Man har 11 uker ferie i norsk skole, skal godt gjøres å ikke få til en ferie på den tiden om man absolutt må, er ikke snakk om å være rigide, men det er snakk om at vi som jibber i skolen er pliktige å lære barna det de skal, da er det bare trist at noen mener de vet bedre og tar ut ungene hvert år fordi de ikke kan dra i skoleferien. Ja, jeg vet det er prisforskjell, men MÅ man dra til syden? Og tror du at alle foreldrene har kompetansen til å avgjøre om deres barn kan ta igjen de to ukene med undervisning?

Da hadde vi søkt om hjemmeundervisning om staten skulle bøtelagt oss for vi velger å reise på ferie med våre barn.
Skolen har mange ferieuker det er sant, vi kommer aldri til å klare å ha ferieuker utenom akkurat sommerferien, som da også innebærer at vi har ferie både før skolen og etter skolen har begynt.
Vi ønsker ferie med våre barn så vi søker ut barna der vi mener det er riktig for barnet og familien. Skolen er viktig, men det er også tid med familien og alle har ikke lett for å få ferie i skolensferie. Vi søker ferie i vårt yrke ca 10 måneder før vi kan ta den og skolensferie er populære uker[emoji5]

Jeg synes absolutt det bør bli reaksjoner. Men bot tror jeg ikke er løsningen. Da må det for det første bevises godt for å kunne kreve betaling. Og mange har god råd, så de driter i det. Det handler jo heller om holdningene foreldrene har som påvirker ungenes utdanning.

«Det gikk jo bra med oss!» altså, det gikk jo helt fint da jeg gikk på skolen: Har fullført høyere utdanning, har fast jobb, mann med jobb og barn.

jeg ser ikke problemet? Lærer nok likevel? Husker nå at jeg har fått fri fra skolen både pga sydentur og mindre turer og det kom i tillegg til normalt sykefravær.

Dette kan ikke ha med læring å gjøre. Må være en annen motivasjon. Kanskje noen lærere som føler jobben deres ble sett ned på, eller elever som ikke får reise på ferie som syns det er urettferdig.

«Det gikk jo bra med oss!» altså, det gikk jo helt fint da jeg gikk på skolen: Har fullført høyere utdanning, har fast jobb, mann med jobb og barn.

jeg ser ikke problemet? Lærer nok likevel? Husker nå at jeg har fått fri fra skolen både pga sydentur og mindre turer og det kom i tillegg til normalt sykefravær.

Dette kan ikke ha med læring å gjøre. Må være en annen motivasjon. Kanskje noen lærere som føler jobben deres ble sett ned på, eller elever som ikke får reise på ferie som syns det er urettferdig.

Det handler vel egentlig om de som tar ut barna en hel måned for å være på ferie i hjemlandet, og barna i utgangspunktet kan dårlig norsk og henger etter på skolen, og foreldrene ikke gjør noe for å følge opp skolearbeidet.

Ehm, da sikter du til at det skal være ulovlig å juge på ungene sykdom for å ta de ut av skolen?
For jeg håper virkelig det skal fortsette å være lov til å søke om permisjon for barna for å kunne få lov til å delta på ulike ting.
Ja selvsagt!

Det handler vel egentlig om de som tar ut barna en hel måned for å være på ferie i hjemlandet, og barna i utgangspunktet kan dårlig norsk og henger etter på skolen, og foreldrene ikke gjør noe for å følge opp skolearbeidet.

Ja jeg skjønner at det er et problem når det er en hel måned i strekk, men da må det jo kunne brukes skjønn ang hva som er for mye og for lite. Greit nok at det må søkes om (og innvilges)en uke eller to i strekk, men en dag eller to (inntil et antall enkeltdager) syns jeg skal være fritatt for søknad. Burde kunne ta en spontan langhelg om det plutselig skulle være mulig å feks reise på hytten med bestemor.

Ja jeg skjønner at det er et problem når det er en hel måned i strekk, men da må det jo kunne brukes skjønn ang hva som er for mye og for lite. Greit nok at det må søkes om (og innvilges)en uke eller to i strekk, men en dag eller to (inntil et antall enkeltdager) syns jeg skal være fritatt for søknad. Burde kunne ta en spontan langhelg om det plutselig skulle være mulig å feks reise på hytten med bestemor.

Å bruke skjønn hadde vært supert det hadde det ikke vært for trassige foreldre, for de er det mange av. Har faktisk hatt en elev som hvert år dro 2x 4uker til hjemlandet i året, vi satt til slutt ned foten og sa at dette ikke godtas lenger, det ble da et kaos når klassevenninen dro 1 uke til syden senere samme året, for å besøke hjemlandet er for mange mer nødvendig enn å dra til syden. Er ikke rart det blir krig i verden når man kun ser seg selv og sine behov.

Å bruke skjønn hadde vært supert det hadde det ikke vært for trassige foreldre, for de er det mange av. Har faktisk hatt en elev som hvert år dro 2x 4uker til hjemlandet i året, vi satt til slutt ned foten og sa at dette ikke godtas lenger, det ble da et kaos når klassevenninen dro 1 uke til syden senere samme året, for å besøke hjemlandet er for mange mer nødvendig enn å dra til syden. Er ikke rart det blir krig i verden når man kun ser seg selv og sine behov.

Ja jeg ser både at det ikke er det samme i det heletatt med 1 uke og 2x4 uker. Men ser liksom for meg at hvis regelen er maks 2 uker i strekk én gang (evt 1 uke to ganger), og kanskje Max 5 enkeltdager uten søknad så burde det stoppe disse som skal reise hjem 1 mnd i strekk.

Ja jeg ser både at det ikke er det samme i det heletatt med 1 uke og 2x4 uker. Men ser liksom for meg at hvis regelen er maks 2 uker i strekk én gang (evt 1 uke to ganger), og kanskje Max 5 enkeltdager uten søknad så burde det stoppe disse som skal reise hjem 1 mnd i strekk.
Men altså, vi reiser ikke til mannens hjemland i bare 2 uker. Det er langt,tidkrevende og dyrt. Masse familie vi skal treffe og 14 dager ingenting. Da vi bruker 2 dager hver vei.
Pluss jeg orker ikke dra på sommeren! 45+ i skyggen, HVER dag! Strømmen går i flere timer daglig, vannet stopper opp etc.

Vi kommer til å be barna fri utenom sommeren.
Kommer til å ta med skolebøker å gjøre lekser :)

Syntes virkelig INGEN har noe med dette, så lenge vi søker!!

Men altså, vi reiser ikke til mannens hjemland i bare 2 uker. Det er langt,tidkrevende og dyrt. Masse familie vi skal treffe og 14 dager ingenting. Da vi bruker 2 dager hver vei.
Pluss jeg orker ikke dra på sommeren! 45+ i skyggen, HVER dag! Strømmen går i flere timer daglig, vannet stopper opp etc.

Vi kommer til å be barna fri utenom sommeren.
Kommer til å ta med skolebøker å gjøre lekser :)

Syntes virkelig INGEN har noe med dette, så lenge vi søker!!

Hvor lenge og hvor ofte har dere planer om å dra da?

Jo, skolen har noe med dette, de har ansvar for at dine barn lærer det de skal og kam ikke stole på at du som mor skal klare dette.

Kan også legge til at om dere søker og får avslag men alikevel drar kan dette være grunn til bekymringsmelding.

Sånn det er nå så kan vel læreren klarere en dag eller to og så må man søke om det er mer. Og så får man det innvilget om det er greit. Men så sliter de med at reglene ikke er like for alle når det går på skjønn.

Men altså jeg kan jo ikke bare la være å dra på skole eller jobb og ta en langhelg når det passer meg. Er liksom den holdningen der som kanskje er problemet?

Back
Topp