Bomull/ull?

icliddell

Oktober 2015
Min mor forteller at bomull funker fint og at jeg heller kan fylle på med flere plagg i ull etterhvert som jeg ser at det blir et behov for det. Det var slik hun gjorde det med meg og mine søsken. Nå driver svigermor å hakker på meg fordi jeg har mer i bomull enn ull, jeg må da forstå at ull er det beste i hele verden og at det er det eneste jeg burde bruke, hele tiden osv osv... Føler jeg må forsvare mine valg av klær og tilbehør til henne hele tiden, og kjenner nå at jeg begynner å bli litt lei.

Hva kan jeg si/gjøre?

Burde jeg virkelig ha alt av klær i ull?

Hvor mye har dere i ull?

Har kjøpt en body i ull og arvet 3 til. Ull varer lengre og er mer tøyelig enn bomull så man trenger færre ullplagg enn bomullsplagg. Vent til ungen er her så fyller du på ved behov :)

Synes alle longser i butikken ser så stor ut i størrelsen. Tenker at jeg ikke blir å ha en nyfødt så mye i kulde uansett så holder meg til bomullslongs/bukse frem til jeg ser annet er nødvendig. Tenker ullpledd dekker en del behov.

Har forsåvidt en del strikkaplagg.

Ull er greit på de kaldeste dagene. Men ut over det vil man garantert oppleve at babyen svetter mye om man bare bruker ull. Spesielt inne. Ha heller et ullpledd i vogna da som du kan regulere litt med.
:)

Jeg har lyst til å bruke mest ull pga det regulerer varmen bedre og man trenger ikke vaske så ofte. Så får vi se om det kommer en gulpeunge som bæsjer igjennom bleia eller ikke! Da blir det bomull :) har også noen deilige bambus bodyer og strømpebukse...mest fordi jeg har blitt helt hekta på bambus selv. Har kald leilighet og ikke varme i gulvet, så tenker det er deilig på høsten og vinteren med ull og ulltepper. Jeg sitter hvertfall selv med teppe på kvelden nå :)

Ungen svetter ikke mer av ull enn av bomull, det er faktisk omvendt, da ull regulerer varme.
Men se an behovet. Mange bruker ikke ull i det heletatt, og de klarer seg fint de også. Noen tåler jo faktisk ikke ull heller, dumt med en hel garderobe med det hvis det skulle vise seg og gjelde din baby :-)
Selv liker jeg ull best, etter at storesøster var en sånn baby som ble klam av alt. Måtte bytte ut det meste av klærne med ull, fiberdyna med dun osv. Så jeg har kjøpt myye ull, så håper virkelig jeg ikke får en som reagerer på ull nå :o

Jeg har mest bomull og satser på ull den kaldeste tiden. Har arvet masse og vil ikke kjøpe for mye ull før jeg vet lillebror tåler det. For meg er ull viktigst fra de starter i bhg og jeg ikke kan kontrollere hvor varme de er i løpet av dagen.

Ull inne som ute er gull:) Bruker jo tynn ull inne of tykkere dress når man skal ut.
Jeg brukte en god blanding men veldig ofte en hel Ulldress både dagtid og natt til første. Jeg gikk på en smell og kjøpte kjempe mye ull men plutselig tålte hun det ikke så godt. Synes du har nok og heller kjøpe til etterpå;) Janus har ull med bomull innerst.
Har jo en del ull etter første som jeg kan bruke igjen nå.

Men brukte like mye bomull. Bomullsklær er ofte finere enn ull da:) Og så hvis du får en som gulper mye eller bæsjer igjennom kan det bli mange skift I løpet av dagen. Du finner mye ullklær på salg på nett. Både zalando og Petter og pia feks.

Stol på deg selv. Greit med råd men når de dirigerer og kritiserer dine valg er der dårlig gjort spør du meg! Jeg hørte på flere råd som førstegangs som jeg vil si ikke var lurt. Du finner ut hva du liker selv. Hvordan din baby er:)

Du gjør som du vil :) hadde ignorert svigermor altså. Skiftet samtaleemne rett og slett. Man finner selv ut hva man liker best! :)

Jeg har ca 50/50 i ull og bomull. Litt i bambus og. Kjøpte silkeull på salg i sommer, fordi det er så dyrt. Og ull strekker seg så det er noe å vokse i, og man trenger ikke like mange ullplagg som bomullsplagg siden ull ikke trengs å vaskes så ofte, så det er ev. ikke så mye du behøver å kjøpe inn. Men ville hatt ull liggende. Jeg stengte meg inne i 2-3 uker etter fødselen, mange gjør det, føler seg ikke klare for å dra ut med baby osv. Da er det greit å ha det man trenger hjemme (men jeg sendte samboeren min ut etter både bæresjal og smokker eg altså :p )

Men endel bomullsbodyer osv er kjekt å ha, når babyen bæsjer utover hele ;) så kan det vaskes på 60.

Det sies jo at ull ikke trenger vask luke ofte men med melkesøl, bæsj og evt gulp må ull vaskes like ofte som bomull synes jeg:)

Ull er gull:-) Selv lever jeg i ull nesten hele året, og jeg kommer nok til å foretrekke ull til babyen også. Har arvet en del bomull, men kommer nok til å prøve å bruke mest ull innerst.

Men, hva du velger til din baby er jo helt opp til deg! Her er det ingen fasit, og jeg har aldri hørt om barn som har tatt skade av å bruke bomull:-) Det er du, og mannen din, som bestemmer hva deres baby skal bruke. Forstår det kan være frustrerende med en svigermor som maser om dette. Kanskje kan du be mannen ta en prat med henne? Eventuelt selv si noe sånt som at du vet at hun mener det godt, men du blir sliten og stresset av alle rådene og at dette må hun la være opp til dere.

Det beste rådet jeg har fått er å gi blaffen i alle rådene som kommer fykende, og heller bruke tid til å finne ut hva som fungerer for oss.

Ikke hør på det mor/svigermor sier, vær trygg på at dine egne avgjørelser er riktig :) Her er det også ca 50-50 med ull og bomull. Er selv mest glad i ull og syns det er godt at det puster og ikke blir så klamt. Men har fått mye klær i gave og da har det blitt en del bomull også. Her vi bor kan det fort bli -20-25 grader om vinteren så det er kjekt å ha litt varme og gode klær, selv om babyen ikke akkurat skal ut så veldig mye.

Har mest bomull og bambus :) har eksem barn, så ull er dessverre ikke gull her i huset :/ men hadde nok brukt det mer om det ikke var eksem barn :)

Har ikke helt oversikt. Men har mest bommul bodyer og slikt. Men veldig mange heldresser og sparkebukser og diverse i ull. Ellers har jeg mye bambus og merinoull (gått litt amok på brukt handling :p)

Back
Topp