Bomkjøp - og ting dere ikke kunne klart dere uten

Barnehagelæreren

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Så juli-gruppa hadde en tråd om dette! Genialt, vi kjører på vi også ☺️

Bomkjøp:arghh::
Brystpumpe! Amminga gikk ad undas, og brukte pumpa ett fåtall av ganger. Sånn medela swing. Fikk ikke solgt den, så den ligger i boden og støver ned enda.

Klær med hette og kjoler. Var så upraktisk.

Ammepute, den var så fæl. Skulle være ergonomisk riktig. Den lille tida vi ammet (og etterpå fikk flaske) så brukte jeg en enkel, grei stor pute fra IKEA.

Kosekluter. Hun endte opp med å elske gulpeklutene sine som endte opp som kos (ingen gulpebaby altså, så klutene fikk annen nytte)

Bæresele - ville ikke være i den når hun var baby, trivdes best i babynest eller oppå meg.

Kunne ikke klart oss uten❤️:
Babynest. Hadde tre stk! En i sofaen, en i senga og en til mormor. Hun sov så godt i den!

Sovepose fra Babydan. Sparka av seg dyna og ble kald, samt dro dyna over hodet, så soveposen var genial.

Stokke newborn sete og Babybjørn vippestol. Babygym. Tynne ullklær.

Babycall med kamera! Beste investeringen vi har gjort, til og med søskena til mannen kjøpte likedan da de så hvordan vår var:laughing002 kunne ikke tenke meg å gå tilbake til vanlig, hadde følt jeg mistet en av sansene mine da.
 
Last edited:
Bomkjøp:
- Sprinkelseng (skjønt absolutt en god "sengehest" under samsoving)
- Kjoler/alt med hette, bukser og pysjer med fot siden lengden på føttene varierer sånn fra barn til barn
- Smokker
- Sinksalve
- Våtservietter (har fortsatt igjen av den éne pakken vi kjøpte)
- Engangsammeinnlegg
- Kosebamser/kosekluter


Kjekt å ha, men ikke nødvendig:
- Babynest (ble litt brukt, men ikke mye)
- Flasker (tok ikke før hun ble over ett år)
- Bomullsklær (vi bruker viskose og ull)
- Babycall (brukte masse med første, aldri med nr 2 fordi hun ikke sov ute uten konstant bevegelse og lite lyd)
- Vognpose/bilstolpose

Kunne ikke klart oss uten:
- tula free to grow og elastisk bæresjal (babylonia)
- Brystpumpe, fordi jeg kaster melk allerede dagen etter fødsel pga høy produksjon
- Inotyol da vi brukte plastbleier, men klarte oss fint uten salve etter at vi begynte med tøybleier
- Vippestol med vibrasjon
- Graco elektrisk gyngestol til baby var rett og slett en gave til slitne armer
- Gulpekluter
- Vogn
- Bilstol
- Ullklær
- Vaskekluter og håndklær, samt tøybleier og innlegg (som reddet meg fra bæsjeeksplosjoner, reduserte klesvask og gjorde at ungen omtrent aldri ble sår i rumpa)
- Hjemmesydde ammeinnlegg i bambus/ull/bomull (reststoffer) og PUL. Grunnen er så enkel som at jeg holdt på å klø meg ihjel av engangs, samt at jeg aldri går tom når jeg bare kan vaske dem
 
Bomkjøp:
Bedsidecrib!! Lille sov klistra inntil eller i nest mellom oss, og nekta å ligge i egen seng. Fikk heldigvis solgt den til noenlunde samme pris siden den var nesten ubrukt :hilarious:

kunne ikke vært uten babynestet. Lille sov godt i nestet, og det gav en ekstra trygghet i senga og i sofaen. Kunne au ha med nestet på besøk om vi skulle bort, og lille sov greit i den da au! :D
 
Bomkjøp:arghh::
Slike slimfit bodier og bukser (gjerne dette fra nameit) :hilarious: -var en del slikt vi fikk i gaver.
Stive og upraktiske klær generelt, ingen av ungene liker slike klær den dag idag. Så kjoler og hettegensere ble ikke mye brukt.


Kunne ikke klart oss uten❤️:
Pysj med føtter.
Babynest var praktisk.
Bæresjal.
Adapter på vogna til bilstolen!!! :love7
Slike heldresser i ull ol. til å ha utenpå vanlige klær når vi skulle ut, gjerne i noen strl større. På sommeren hadde jeg en tynn, på høsten en litt tykkere, og disse ble brukt hyppig :)
Vippestol faktisk.
 
Bomkjøp:
-adapter til bilsete på vogn, har ikke blitt brukt en eneste gang.
-kjoler
-engangs ammeinnlegg

Ting jeg ikke kunne klart meg uten:
-seng med dropside
-ammeinnlegg i ull
-vogn og bilstol
-stokke newborn sete
-bæresele
 
Fikk ikke bruk for babycall kommer ikke til å kjøpe det denne gangen heller. Venter å ser om behovet er der
 
Interessant at det er så forskjellig hva folk liker/ikke trenger! :) Sier kanskje noe om at man ikke trenger å kjøpe allverdens før en ser eget behov :)

Kunne ikke klart meg uten:
Babynest
Bedsidecrib
Stellebord
Bepanthen til baby
Sånn salve til brystvortene, med lanolin
Engangsammeinnlegg(overproduksjon)
Babydel til tripp trapp
Vippestol
Gulpekluter og smekker (gulpebaby)
Avent glass til frysing av brystmelk, senere middager.
Vogn og adapter til bilstol.
Tinkafu solskjerm
Ullklær
Ulltepper
Strikkaklær


Bomkjøp
Klær med føtter(hadde for store føtter ifht str)
Bæresele
Bæresjal (kanskje mer praktisk nå når jeg har to?)
Brystpumpe, (lånte en mye mer effektiv fra nyfødt intensiv siden jeg var melkedonor.)
Trange bodyer/heldresser med knepping bare i beina på nyfødt. Omslagsbodyer er virkelig gull frem babyen holder hodet bedre.
 
Tror jeg må fylle på litt etterhvert som jeg kommer på :)

Bomkjøp :wacky:
Vugge til å stå på stua
Klær med hette
Ullklær(aldri tålt)



Kunne ikke klart oss uten:Heartred

Babybjørn vippestol
Newborn sete til tripptrappen
Vogn m tilbehør
Omslagsbodyer til første tiden
Babynest
Mange bodyer,gulpekluter og smekker(gulpebaby dilux)
Stellebordet og balje
 
Bomkjøp:
- Klær med lukket fot, forbaska plundrete!
- Vippestol (han hatet den)
- Søte babysko/tøfler

Kunne ikke klart oss uten:
- Babynest og lammeskinn
- Babycall mer kamera
- Bilstolpose (januarbarn)
- Smokk :p
 
Bomkjøp:
Bumbo stol
Vinterdress til august baby
Babysko/tøfler
T-skjorter (som ikke var body)

Ting vi ikke hadde klart oss uten:
Vugga med hjul
Smokk
Klær (mye bodyer, strømpebukser og kjoler)
IKEA stolen (tok den med overalt)
Tripp trapp stolen
Baby bjørn vippestolen (ble også tatt med bort på besøk)
Helsetepper og tepper i alle slag
 
Litt avsporing, men ser mange av dere skriver spesifikt babybjørn sin vippestol. Er det noe spesielt med akkurat denne i forhold til andre?
 
Bomkjøp:
- alt av klær med fot
- bæresele (blir kanskje mer brukt denne gangen når jeg har en treåring hjemme)
- brystpumpe
- ammeklær (ammingen funket ikke)
- ammeputer
- vugge

kunne ikke klart oss uten:
- flaske sterilisator
- badebalje med stol
- stellebord
- vogn
- babynest <3
- klær i små str! Alle sa at de minste klærne trengte vi ikke. Men småen kom ut med sine 2700g og trengte mye små klær :hilarious:
 
Litt avsporing, men ser mange av dere skriver spesifikt babybjørn sin vippestol. Er det noe spesielt med akkurat denne i forhold til andre?

Det er vel den eneste som kan legges langt nok ned til at man (i teorien) kan bruke den fra dag 1 :)
 
Bom kjøp:

Bæresele
Pyjamas og klær med føtter, bøyde alltid føttene ut av de.


Kunne ikke klart meg uten:

Bbhugme - brukt før og etter fødsel
Babynest
Gulpekluter i stor grad (refluks baby)
Omslagsbody og strømpebukse
Flaske sterilisator
Babybrezza
Bæresjal
Babybjørn vippestol (bare den jeg har erfaring med)
Babysete til stokke tripp trapp
Babycall med kamera
Bedside crib (ekstra kjekt at den kunne stilles så hun var oppheve ved hodet mtp refluks)
Kosebamse
Bilsetet og vogn
Stokke badestamp
 
Ganske ulikt hva som funker hos ulike folk, det er litt interessant :)

Bomkjøp:
Caboo close (var veldig slapp, vi fikk det ikke til)
Brystpumpe (håndmelking eneste som funker her)
Vippestol (lånte heldigvis bare, mini var totalt uinteressert i den)
Ammepute (trengte det ikke, brukte bare vanlige puter)
Bukser med fot (mini hadde altfor stor fot, endte med å klippe alle)
Bamser og kosekluter (totalt uinteressert)

Uunnværlig:
BbHugme (i graviditeten, brukt den i en måned allerede)
Fidella fly meh dai (elsk!)
Vogge i stua
Bedside crib (elsk!)
Smake-smokk (kjempegreit når han begynte å smake på mat)

Denne gangen skal vi også ha babysete til tripptrapp, det prøvde vi hos venner og det var veldig kjekt!
 
Litt avsporing, men ser mange av dere skriver spesifikt babybjørn sin vippestol. Er det noe spesielt med akkurat denne i forhold til andre?
Den er ergonomisk ift at den former seg etter barnet. Mange liker ikke å sitte i vippestol fordi ryggen er hard, og når de små bøyer seg frem følger denne stolen "etter" rumpa så de ikke blir så fast :) sikkert mange flere positive ting, men det er hvertfall grunnen til at vi skal ha den.
 
Den er ergonomisk ift at den former seg etter barnet. Mange liker ikke å sitte i vippestol fordi ryggen er hard, og når de små bøyer seg frem følger denne stolen "etter" rumpa så de ikke blir så fast :) sikkert mange flere positive ting, men det er hvertfall grunnen til at vi skal ha den.
Skjønner. Har aldri prøvd den fordi jeg fikk en babybjørn bæresele da jeg fikk første, og siden den var langt fra ergonomisk så ble jeg kritisk til merket.
Men den har ikke vibrasjon? Eldste slet med magen og måtte ha vibrasjon
 
Skjønner. Har aldri prøvd den fordi jeg fikk en babybjørn bæresele da jeg fikk første, og siden den var langt fra ergonomisk så ble jeg kritisk til merket.
Men den har ikke vibrasjon? Eldste slet med magen og måtte ha vibrasjon

Babybjørns vippestol er fantastisk. Lett å ta med overalt om du skal reise, myk og god «vipp», kan brukes fra veldig tidlig av og du kan ta den med om du skal dusje/lage middag osv. Den har ikke vibrasjon og du må selv vippe med foten på den, men den er fantastisk!
 
Back
Topp