Blodtype

lykke_liten

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Fått svar på blodtype osv. Jeg er 0+
Men irregulære blodtypeantistoff er ikke påvist. Det er bra, eller? Hahah. Nybegynner her :D

Har ikke peiling :p Vet bare at jeg er positiv, og det er bra, for negativ er visst litt mer pes :p

Men irregulære blodtypeantistoff er ikke påvist. Det er bra, eller? Hahah. Nybegynner her :D
Om irregulære antistoffer er påvist er ikke det bra for da danner kroppen din antistoffer mot babyens blod som ikke er bra. Så det er jo fint at det ikke er påvist :)

Så lenge du er rhesus+ er det vel uansett ikke fare for antistoffer så vidt jeg har forstått:)

Jeg har rhesus -, og må derfor ta to blodprøver til i svangerskapet for å sjekke om
kroppen lager antistoffer som i tilfelle man har det vil gjøre barnet sykt inne i magen. Heldigvis er dette sjelden i dag :)

Last edited:
Så lenge du er rhesus+ er det vel uansett ikke fare for antistoffer så vidt jeg har forstått:)

Jeg har rhesus -, og må derfor ta to blodprøver til i svangerskapet for å sjekke om
kroppen lager antistoffer som i tilfelle man har det vil gjøre barnet sykt inne i magen. Heldigvis er dette sjelden i dag :)
Men har du ab rhesus-?

Og forresten alle tar tre blodprøver for å sjekke [emoji4]

Men har du ab rhesus-?

Har ingenting å si hvilken blodtype det er. Det er om man har minus eller pluss som har betydning :)

Visste ikke at de med pluss tok ekstra blodprøver. Det må være for noe annet enn rhesusuforlikelighet i så fall :)

Det er veldig fint å ikke ha fått påvist antistoffer :) Eventuelle antistoffer kan angripe fosterets blod som kan føre til blodmangel...

Alle som er rhesus negativ blir fulgt opp med blodprøver igjennom svangerskapet. De som er rhesus positive kan også produsere antistoffer, men er myye mer sjeldent. Men det er også derfor man ser etter irregulære blodtypeantistoffer hos alle ved 12 uker for å fange opp de få som er rhesus positive som produserer antistoffer.

Har ingenting å si hvilken blodtype det er. Det er om man har minus eller pluss som har betydning :)

Visste ikke at de med pluss tok ekstra blodprøver. Det må være for noe annet enn rhesusuforlikelighet i så fall :)

Alle tar blodprøver for å sjekke jernlager blandt annet, så det stemmer at det ikke har med blodtype å gjøre :)

Alle tar blodprøver for å sjekke jernlager blandt annet, så det stemmer at det ikke har med blodtype å gjøre :)

Ja, men hun snakker om den blodprøven som sjekker om mor danner antistoffer not baby pga at mor er rhesus negativ og baby positiv. De andre blodprøvene gjelder alle ja.

Nå tester de barnet sin blodtype i uke 24, så har man ikke dannet antistoffer til uke 12 tester man barnet i uke 24, og har de motsatt blodtype så får man profylatatisk anti D som forebyggende slik at man ikke danner antistoffer. Da slipper man å tenke mer på det. Med andre ord, ikke mer stress å være minus enn pluss utover dette :)

Er man RH+ trenger man ikke bekymre seg. Er man RH- og partner er RH+ SAMT at mor har antistoffer (ca 8% av befolkningen med RH- har antistoffer), KAN det by på problemer for barnet i form av anemi hos baby. Men dette forutsetter at mors antistoffer øker i løpet av svangerskapet og likevel er det bare ca 1% av dem igjen som utvikler en tilstand som er farlig for barnet. Med andre ord, ekstremt sjeldent!

Jeg har RH- og antistoffer, men antallet antistoffer økte ikke i løpet av forrige svskap, så dermed ingen fare. Fordelen er at man følges tettere opp og får flere UL på sykehuset fordi de må sjekke blodstrømmen i navlestrengen og hos barnet.

Ja, men hun snakker om den blodprøven som sjekker om mor danner antistoffer not baby pga at mor er rhesus negativ og baby positiv. De andre blodprøvene gjelder alle ja.

Nå svarte jeg kun på det siste hun skrev, om at andre blodprøver gjaldt andre ting :)

Back
Topp