Blodtype: mor A r- og far AM r+...

VeJe

Betatt av forumet
Hørt om flere tilfeller der den gravide blir fulgt ekstra opp pga ulike blodtyper hos mor og far, særlig i forhold til rhesus biten, men har forstått det slik at dette kun gjelder når mor er rhesus positiv. Noen med erfaring?

Mor må ta flere blodprøver i uke 32 og 36 (litt usikker på om det er riktige uker) dersom hun er rhesus negativ for å se at det ikke dannes antistoffer som kan få kroppen til å støte ut fosteret. Fars blodtype er irrelevant. :)

Hvis mor er Rhesus negativ så er det ekstra blodprøver i uke 32 og 36 for og se etter antistoffer (veldig sjelden). Sprøyte i baken etter fødsel hvis det skulle vise seg at babyen er rhesus positiv.
Thats it! :)

Ble bare kludder med overskriften ;P Går ikke å endre den i ettertid heller. Det skal stå mor: A r+ og far AB r- :) Har skjønt at det ikke er annet å følge med enn om man får en jentebaby. Er det jente bør hun finne ut hvilken blodtype hun har i den tiden hun blir kjønnsmoden pga muligheten for å bli gravid. Noe annet ville det vært om jeg var r-.

Jeg er rhesus negativ, må ta ekstra blodprøve 8 uker og 4 uker før termin, samt at jeg regner med å måtte få sprøyte rett etter fødsel..

Back
Topp