Blodtrykket

et gjennomsnittlig blodtrykk er 120/80.. også er det noen faktorer som kan spille inn om det er litt lavere hos noen. Blodtrykket er som regel lavere når man hviler, og høyere når man er i aktivitet (såklart) , og idrettsutøvere er ofte flinkere enn andre til å hvile, "få pulsen ned" enn utrente mennesker. derfor kan blodtrykket ofte virke lavere når man måler det sittende i en stol hos legen. Jeg har heller ikke arvet noe høyt blodtrykk :p haha
Ift å måle det sittende hos legen kan det slå begge veier;) Veldig mange får "kontortrykk" fordi de er mer stresset/nervøse inne hos legen. Og får dermed et høyere BT enn de normalt har...Jeg er en av dem, tror det er fordi legen min er så kjekk;) Hehe:)

Er 120/80 som er satt som normal "standard" ja. Så vil si at trykket ditt er lavt med tanke på hva du pleier å ha..Greit å følge med:) Viktig å drikke veldig godt da det kan bidra med å øke det litt...:) Hvis det er digital måler du har, så vær oppmerksom på at ofte er de ikke helt til å stole på. Har erfart mange ganger i jobbsammenheng at det digitale ikke stemmer overens med det manuelle. Det gjør heller ikke mitt digitale, som verken er gammelt eller knapt brukt...Men det gir jo en indikasjon:) De måler vel BT når du er på kontroll? Jeg hadde med mitt el apparat hos legen på mandag for å se om det stemte overens.
Da viste brått mitt apparat et trykk på 155/94, mens det egentlig var 130/70 da legen målte manuelt:P

Denne har gått forbi meg:o hehe
Måler hos legen ja, og undertrykket i går lå på 62, samme som det digitale har vist. Hadde den ikke med meg da ;)

Var bare den ene gangen i stad som det var nede på 52, stort sett ellers ligger det på 62. Overtrykket har variert mellom 90 og 105, så med tanke på at hos legen i går var 105/62, så virker det jo som det stemmer spnn tålig :)

Denne har gått forbi meg:o hehe
Måler hos legen ja, og undertrykket i går lå på 62, samme som det digitale har vist. Hadde den ikke med meg da ;)

Var bare den ene gangen i stad som det var nede på 52, stort sett ellers ligger det på 62. Overtrykket har variert mellom 90 og 105, så med tanke på at hos legen i går var 105/62, så virker det jo som det stemmer spnn tålig :)
Ja, da ser det ut til å stemme:) Det er bra:)

Men obs slike automatiske (billige) som alle har i hus nå viser ofte feil. Om de ikke er nye skal de kalibreres hvert år :) man skal også alltid måle tre ganger og gå ut i fra det siste, eller gjennomsnittet. (Nå er det sjelden helsepersonell gjør dette :p inkludert meg selv) noen apparat måler automatisk tre ganger

Nå vet ikke jeg hva som er verken normalt eller gjennomsnitt. Men i mitt forrige svangerskap hadde jeg hypertensjon og fikk medisiner for det. Jeg måler derfor blodtrykket hjemme og har fått beskjed om at når/hvis undertrykket nærmer seg 90 - skal jeg komme inn... Min konklusjon er derfor at 90 hvertfall er for høyt :P

Nå vet ikke jeg hva som er verken normalt eller gjennomsnitt. Men i mitt forrige svangerskap hadde jeg hypertensjon og fikk medisiner for det. Jeg måler derfor blodtrykket hjemme og har fått beskjed om at når/hvis undertrykket nærmer seg 90 - skal jeg komme inn... Min konklusjon er derfor at 90 hvertfall er for høyt :P

90 er for høyt ja. Min søster har høyt blodtrykk og har til vanlig 145/94, og får medisiner for det. Hun er ikke gravid da.

Men det er også mye skumlere med høyt blodtrykk enn lavt, så det skal nok mindre til den veien før de gjør noe med det :)
Håper du slipper unna det denne gangen da;)

90 er for høyt ja. Min søster har høyt blodtrykk og har til vanlig 145/94, og får medisiner for det. Hun er ikke gravid da.

Men det er også mye skumlere med høyt blodtrykk enn lavt, så det skal nok mindre til den veien før de gjør noe med det :)
Håper du slipper unna det denne gangen da;)

Ja, du har nok rett... Tror man har flere symptomer hvis man har lavt blodtrykk, mens høyt over tid er veldig farlig. Satser på å slippe unna Trandate denne gangen, det blir plutselig veldig mye greier med medisiner... Var sykemeldt veldig tidlig forrige gang, noe som var utrolig kjedelig siden jeg følte eg relativt bra...

Men obs slike automatiske (billige) som alle har i hus nå viser ofte feil. Om de ikke er nye skal de kalibreres hvert år :) man skal også alltid måle tre ganger og gå ut i fra det siste, eller gjennomsnittet. (Nå er det sjelden helsepersonell gjør dette :p inkludert meg selv) noen apparat måler automatisk tre ganger
Vi har sluttet å bruke disse automatiske på jobb fordi de har vist feil så ofte..:P

Jeg måler alltid 3 ganger på mine pasienter :) så tar jeg gjennomsnitt av målene.

Mitt bt i går var 130/95. Litt høyt sa legen, men ikke noe fare truende :)

Jeg måler alltid 3 ganger på mine pasienter :) så tar jeg gjennomsnitt av målene.
Uff der synder jeg fælt :p hvor jobber du? :) på sykehuset jeg jobbet før var rutinen å måle en gang, før de står opp om morran...vi hadde et sånt apparat vi trillet på. Nå er jeg på sykehjem så det er ikke like ofte... Og mange har så krokete armer det er vanskelig manuelt :o

Uff der synder jeg fælt :p hvor jobber du? :) på sykehuset jeg jobbet før var rutinen å måle en gang, før de står opp om morran...vi hadde et sånt apparat vi trillet på. Nå er jeg på sykehjem så det er ikke like ofte... Og mange har så krokete armer det er vanskelig manuelt :o

Jeg jobber på sykehjem :) jeg jobber på 3 forskjellige avd. Så blir noen målinger. Helt greit så man ikke glemmer hvordan man gjør det :) bruker bestandig manuelt vi pga det elektroniske viser ofte feil. Slike billige apparater er noe dritt! Å vi har ikke råd til ett dyrt ett :(

På sykehuset har de vel slike scop? Store som man triller på? De tror jeg er mer pålitelig da:) De som kan jukse litt er de msn får kjøpt på apoteket etc....:)

Det stemmer nok. Tror det er slik at forhøyet blodtrykk ikke er bra over tid. Men greit å følge utviklingen.

Jeg fikk behandling etter undertrykket ble målt til 100+ flere ganger i løpet av et døgn.

Sant det ja ! Jeg går jo på kontroll hver 14.dag for å se på mitt :) greit at de tar det alvorlig !

Jeg hadde 120/75 på første svangerskapskontroll. Denne tok hun direkte etter blodprøve (jeg hater blodprøver!!), i samme arm til og med (følte blodet skulle sprute ut av hullet i armen hahahaha). Så tror gjerne undertrykket var litt høyere enn reelt.. Forrige svangerskap steg blodtrykket mitt, mens søsteren min sitt sank. Så det er nok varierende :)

Back
Topp