Blodtrykket

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Er vel kjent at det er normalt at blodtrykket kan gå ned under graviditeten, og det merkes godt her ihvertfall.. hehe

Føler ikke at jeg er så dårlig, men bare litt nysgjerrig :)
Har blodtrykksmåler hjemme, så litt gøy å følge med og, men satt og lurte litt på nå hva som er for lavt... noen som vet hvor grensen går på å kontakte lege?

Et normalt blodtrykk er på rundt 120/60, men noen har høyere/lavere enn dette også. For å finne ut om blodtrykket ditt er for lavt så er det heller symptomene du må kjenne på. Er du svimmel, svartner det foran øyene et øyeblikk når du reiser deg osv. Det er bedre med for lavt blodtrykk enn for høyt så tror ikkje du vil få behandling for lavt blodtrykk. Bare husk å drikk mye vann, det øker blodvolumet og blodtrykket.

Fikk beskjed om at normalt undertrykk var 70-80 og er det jeg finner når jeg søker og. Før jeg ble gravid lå jeg på 125/80, og dette var visst veldig bra.
I dag ligger det på 92/52 :p haha

Syns bare det er litt interessant å lese og lære om. Kommer nok ikke til å kontakte noen pga før jeg evnt besvimer stadig vekk.

Lå på ca 120/60 før jeg ble gravid, så har jeg hatt 92/46 og det var litt for lavt, og 100/50, som jeg har hatt de siste målingene og det synes han var greit for en gravid. Men Puh jeg merker svimmelheten :p

Du kan jo be mannen din ta ett ortostatisk blodtrykk av deg for å se om du får blodtrykksfall.
Først liggende
Sittende
Stående
Etter du har stått i 3 min
Og etter 5 minutt

92/52 er ganske lavt, drikker du nok?

Fikk beskjed om at normalt undertrykk var 70-80 og er det jeg finner når jeg søker og. Før jeg ble gravid lå jeg på 125/80, og dette var visst veldig bra.
I dag ligger det på 92/52 :p haha

Syns bare det er litt interessant å lese og lære om. Kommer nok ikke til å kontakte noen pga før jeg evnt besvimer stadig vekk.
Er 120/80 som er satt som normal "standard" ja. Så vil si at trykket ditt er lavt med tanke på hva du pleier å ha..Greit å følge med:) Viktig å drikke veldig godt da det kan bidra med å øke det litt...:) Hvis det er digital måler du har, så vær oppmerksom på at ofte er de ikke helt til å stole på. Har erfart mange ganger i jobbsammenheng at det digitale ikke stemmer overens med det manuelle. Det gjør heller ikke mitt digitale, som verken er gammelt eller knapt brukt...Men det gir jo en indikasjon:) De måler vel BT når du er på kontroll? Jeg hadde med mitt el apparat hos legen på mandag for å se om det stemte overens.
Da viste brått mitt apparat et trykk på 155/94, mens det egentlig var 130/70 da legen målte manuelt:P

Lå på ca 120/60 før jeg ble gravid, så har jeg hatt 92/46 og det var litt for lavt, og 100/50, som jeg har hatt de siste målingene og det synes han var greit for en gravid. Men Puh jeg merker svimmelheten :p

Er vel kanskje 60-80 som går som "normalen" da. Også kommer det vel mye an på trening osv, ettersom jeg har forstått. At topptrente ofte har litt lavere enn andre osv?
Vet ihvertfall at jeg ikke har arvet det høye blodtrykket til min far:p hehe

Du kan jo be mannen din ta ett ortostatisk blodtrykk av deg for å se om du får blodtrykksfall.
Først liggende
Sittende
Stående
Etter du har stått i 3 min
Og etter 5 minutt

92/52 er ganske lavt, drikker du nok?

Det er elektronisk bt-måler jeg har, så vet ikke om den fungerer når jeg ligger da den må ha en viss posisjon for å fungere, men kan absolutt testes ut.

Syns jeg har drukket mye ja, og i dag har jeg drukket enda mer :)

Er vel kanskje 60-80 som går som "normalen" da. Også kommer det vel mye an på trening osv, ettersom jeg har forstått. At topptrente ofte har litt lavere enn andre osv?
Vet ihvertfall at jeg ikke har arvet det høye blodtrykket til min far:p hehe

et gjennomsnittlig blodtrykk er 120/80.. også er det noen faktorer som kan spille inn om det er litt lavere hos noen. Blodtrykket er som regel lavere når man hviler, og høyere når man er i aktivitet (såklart) , og idrettsutøvere er ofte flinkere enn andre til å hvile, "få pulsen ned" enn utrente mennesker. derfor kan blodtrykket ofte virke lavere når man måler det sittende i en stol hos legen. Jeg har heller ikke arvet noe høyt blodtrykk :p haha

et gjennomsnittlig blodtrykk er 120/80.. også er det noen faktorer som kan spille inn om det er litt lavere hos noen. Blodtrykket er som regel lavere når man hviler, og høyere når man er i aktivitet (såklart) , og idrettsutøvere er ofte flinkere enn andre til å hvile, "få pulsen ned" enn utrente mennesker. derfor kan blodtrykket ofte virke lavere når man måler det sittende i en stol hos legen. Jeg har heller ikke arvet noe høyt blodtrykk :p haha

Hm..hvilepulsen min har ligget rundt 80 så lenge jeg kan huske ihvertfall uansett trening eller ikke. Anstrengelses astma da, men det plager meg ikke :)

Etter litt googling kom jeg frem til at lavt blodtrykk er når overtrykket synker med minst 20 og/eller undertrykket synker med minst 10 :)

Hm..hvilepulsen min har ligget rundt 80 så lenge jeg kan huske ihvertfall uansett trening eller ikke. Anstrengelses astma da, men det plager meg ikke :)

hvilepuls på 80 er relativt høyt, jeg vil tro du har lavere hvilepuls - prøv å mål med en gang du våkner uten å bevege deg noe særlig først. .. min ligger som regel akkurat under 60, dvs ikke et slag i sekundet engang. Da jeg var innlagt på moss sykehus med atlethicheart og hadde ekg var pulsen min nede i 24 når jeg sov, og ble vekket av hysteriske sykesøstre som trodde jeg skulle dø :P men da var det bare fordi hjertet var veldig forstørret så jeg trengte ikke mer blod. kommer såklart ann på hvor rolig du sover osv også, men jeg beveger meg knapt i søvne, så derfor jeg får den så lavt ned.

men ja, googlingen din stemmer nok. og du har nok litt lavt blodtrykk nå iforhold til hva du burde hatt om du hadde vært 100% frisk og ikke gravid. Men det er naturlig at blodtrykker synker 5-10% i svangerskap, og derfor virker det alikevel normalt det du har. selvom det ikke er å forakte at det blir høyere - for noen av oss.. rimelig lei av å føle meg svimmel heletiden :p

Det er elektronisk bt-måler jeg har, så vet ikke om den fungerer når jeg ligger da den må ha en viss posisjon for å fungere, men kan absolutt testes ut.

Syns jeg har drukket mye ja, og i dag har jeg drukket enda mer :)
Er det vi bruker på sykehuset og.

hvilepuls på 80 er relativt høyt, jeg vil tro du har lavere hvilepuls - prøv å mål med en gang du våkner uten å bevege deg noe særlig først. .. min ligger som regel akkurat under 60, dvs ikke et slag i sekundet engang. Da jeg var innlagt på moss sykehus med atlethicheart og hadde ekg var pulsen min nede i 24 når jeg sov, og ble vekket av hysteriske sykesøstre som trodde jeg skulle dø :P men da var det bare fordi hjertet var veldig forstørret så jeg trengte ikke mer blod. kommer såklart ann på hvor rolig du sover osv også, men jeg beveger meg knapt i søvne, så derfor jeg får den så lavt ned.

men ja, googlingen din stemmer nok. og du har nok litt lavt blodtrykk nå iforhold til hva du burde hatt om du hadde vært 100% frisk og ikke gravid. Men det er naturlig at blodtrykker synker 5-10% i svangerskap, og derfor virker det alikevel normalt det du har. selvom det ikke er å forakte at det blir høyere - for noen av oss.. rimelig lei av å føle meg svimmel heletiden :p

Har sjekket flere ganger med en gang jeg våkner, og det er alltid mellom 70 og 80 :p
Da jeg opererte foten min og fikk spinalbedøvelse, sank den til 52.

Er vel uansett ikke så mye å gjøre med blodtrykket bortsett fra å få i seg nok vann nå. Vil ikke tro de gjør så mye når graviditeten er årsaken, så vi får vel bare svimle litt rundt :p hehe
Men det er slitsomt å måtte gjøre alt så utrolig sakte :p

Har sjekket flere ganger med en gang jeg våkner, og det er alltid mellom 70 og 80 :p
Da jeg opererte foten min og fikk spinalbedøvelse, sank den til 52.

Er vel uansett ikke så mye å gjøre med blodtrykket bortsett fra å få i seg nok vann nå. Vil ikke tro de gjør så mye når graviditeten er årsaken, så vi får vel bare svimle litt rundt :p hehe
Men det er slitsomt å måtte gjøre alt så utrolig sakte :p

Normal hvilepuls er jo 60-80, så er din mellom 70 og 80 er jo det ganske normalt :) hadde den alltid vært over 80 derimot kunne det vært litt merkelig :p

Nei, vi får vel bare gå rundt i svime et halvt år til hvertfall :p det som irriterer meg mest er at jeg må ta pauser og bøye meg når jeg står, eller reiser meg fort. Kunne stå i flere timer i strekk uten å merke noe, nå klarer jeg knapt 10 minutter :p

Normal hvilepuls er jo 60-80, så er din mellom 70 og 80 er jo det ganske normalt :) hadde den alltid vært over 80 derimot kunne det vært litt merkelig :p

Nei, vi får vel bare gå rundt i svime et halvt år til hvertfall :p det som irriterer meg mest er at jeg må ta pauser og bøye meg når jeg står, eller reiser meg fort. Kunne stå i flere timer i strekk uten å merke noe, nå klarer jeg knapt 10 minutter :p

Over 80 er den sjelden, men ligger stort sett rett oppunder ;)
Legene har ikke reagert noe på det, så regner ikke med det er noe skummelt :p hehe

Ja, det er utrolig slitsomt :o flere timer har jeg vel hatt problemer med, men ikke pga svimmelhet. Nå må jeg hvile etter 5 min :p
Men jeg skal takke for lavt blodtrykk fremfor høyt :)

120/60 er et normalt blodtrykk.

120/60 er et normalt blodtrykk.

De fleste steder kommer det opp 120/80, men det er også individuelt. Var også dette jeg fikk beskjed om av legen og jordmor. Eller de sa 120-130/80.
Så om man har en undertrykk på normalt 80 så vil jo 60 være lavt. Så også flere steder at det regnes som lavt om det er lavere en 90/60, så da ser jeg på 60 som akkurat innenfor normalen :)

Back
Topp