Blodtrykk

Mini88

Flørter med forumet
Var hos jordmor forrige uke og hadde 95/55 i blodtrykk. Hun sa dette var supert men jeg synes det virker veldig lavt? Har aldri hatt så lave verdier før. Andre erfaringer rundt dette?:)

Var hos jordmor forrige uke og hadde 95/55 i blodtrykk. Hun sa dette var supert men jeg synes det virker veldig lavt? Har aldri hatt så lave verdier før. Andre erfaringer rundt dette?:)
Jeg hadde akkurat det samme i blodtrykk, litt lavt, men helt fint. Det laveste jeg har hatt er 90/60, og da opplevde jeg blodtrykksfall.
Lavt blodtrykk er jo ikke farlig, og lite (ingenting?) å gjøre noe med.
Eneste jeg er bekymret for er å besvime å falle fremover på magen..

Sniker: Ikke så uvanlig hos gravide. Det er lavt, men lavt blodtrykk er mye bedre enn å ha høyt blodtrykk i svangerskapet :) Det er mye som skjer i kroppen, og ikke alt som oppfører seg som det pleier. Det som er viktig er at hvis du føler ubehag som svimmelhet rundt dette, så vær obs når du reiser deg etc, så du ikke svimer av. Ellers er det ikke farlig på noe vis, kan dog være ubehagelig :) Finnes ingen behandling for lavt blodtrykk, men det sies at lakris kan øke det noe. Jeg er ikke gravid men har selv et blodtrykk på 90/50 grunnet medisiner, og det går som regel greit, merker ikke noe særlig til det, enda normalen for meg er 115/70.

Jeg ringte idag for å få time hos jordmor i morgen for å måle blodtrykket. Har alltid vært fint de gangene jeg har målt, men vært plaget av "trykk" i hodet og svimmelhet. Sikkert ikke så mye å gjøre med det, og får nok et fint resultat denne gangen også som de andre gangene de har målt ;)

Mitt blodtrykk er lavt normalt og jeg får beskjed om å spise salt og drikke vann for å få det litt opp. Hadde 90/50 i dag og det er fint til meg å være. Innebærer en del svimmelhet og jeg må reise meg sakte og sånn...

Ved lavt blodtrykk er det da masse man kan gjøre selv, viktigste er å drikke masse. :)

Jeg hadde høyt blodtrykk tidlig i svangerskapet, men det har gradvis vært lavere og lavere. Laveste jeg har sett var vel 95/65 tror jeg. Følte meg fin, ingen svimmelhet eller noe, og jordmor var fornøyd.

Jeg har stabilt høyt bt. 140/90 ish.... ikke satt på medisiner enda. Var inne på føden på tirsdag for sjekk. Men alt var fint med lillemann.

Ved lavt blodtrykk er det da masse man kan gjøre selv, viktigste er å drikke masse. :)

Jepp. Men går vannet bare rett gjennom må man få i seg salt så man holder på det.

Mine nyrer gjør noe feil så jeg skiller ut for mye salt. Får farlig lavt blodtrykk selv om jeg drikker masse vann. Vært utreda og følges opp av hjertelege. Så jeg får saltpiller på resept og tar mellom 3 og 5 gram salt om dagen. Har faktisk trengt mindre salt nå i det siste. Virker som om graviditeten gir meg blodtrykksøkning :D

• Liker
Reactions: COR
Jeg har stabilt høyt bt. 140/90 ish.... ikke satt på medisiner enda. Var inne på føden på tirsdag for sjekk. Men alt var fint med lillemann.

Her behandler de ikke BT før det er over 150/100 [emoji1303]

Takk for svar :happy: det var derimot ikke høyt nok mitt da :happy: får håpe det ikke stiger mer

Ja, men for at de skal kalle det for det så må det være mer enn en faktor til stede. Jeg har ikke hevelser eller proteiner. Heldigvis. Men jeg sliter med angst for at dette ikke går bra.... fikk beskjed om å måle blodtrykket hver 14.dag og så skal jeg inn på føden igjen om ca 5 uker

Ja, men for at de skal kalle det for det så må det være mer enn en faktor til stede. Jeg har ikke hevelser eller proteiner. Heldigvis. Men jeg sliter med angst for at dette ikke går bra.... fikk beskjed om å måle blodtrykket hver 14.dag og så skal jeg inn på føden igjen om ca 5 uker

I know! Hatt det selv i første svangerskap, så vet en del om det. Men når BT alt er høyt, så er det viktig med tettere oppfølging, for det kan utvikle seg fort.

I know! Hatt det selv i første svangerskap, så vet en del om det. Men når BT alt er høyt, så er det viktig med tettere oppfølging, for det kan utvikle seg fort.

Jepp! Og iom at jeg går til privat jm så får jeg veldig god oppfølging av henne. Og hun har standby på SMS-tjeneste :) Men jeg håper jo at de kan holde han inne der til uke 36 om ikke annet.... og så håper jeg at det ikke utvikler seg til noe mer. Med de to andre fikk jeg diagnosen "svangerskapshypertensjon". Så vi får se. Spørsmålet som jeg går å tenker veldig på nå er om jeg burde utsette studiene mine og be om 100%sykemelding eller ikke....

Jeg ligger på 90/50. Føler det er veldig lavt, men forstått at babyen trives veldig godt med det [emoji4]

Jepp! Og iom at jeg går til privat jm så får jeg veldig god oppfølging av henne. Og hun har standby på SMS-tjeneste :) Men jeg håper jo at de kan holde han inne der til uke 36 om ikke annet.... og så håper jeg at det ikke utvikler seg til noe mer. Med de to andre fikk jeg diagnosen "svangerskapshypertensjon". Så vi får se. Spørsmålet som jeg går å tenker veldig på nå er om jeg burde utsette studiene mine og be om 100%sykemelding eller ikke....

Det jeg har hatt med de tre siste også. med første var det preeklampsi.

Jeg hadde så beskjedne endringer på blodprøvene de to andre gangene at de mente at det var ikke nok til å kalle det preeklamsia. Det sa legen på tirsdag. Men denne gangen så håper jeg i det minste at han får være inne til uke 36. Er det jeg håper på. Skal inn igjen på sykehuset i uke 32-ish

Normalt blodtrykk for kvinner er i området 120/80 til 90/60.

Jeg ble målt til 90/50 i uke 12, og det sa legen var litt lavt.

I uke 16 målte jordmor 80/50, og var strålende fornøyd med det.

Nå er det antageligvis enda lavere, for jeg kjenner jeg er markant mer svimmel nå enn for et par uker siden.

Det er normalt å få lavere blodtrykk i første del av svangerskapet. Det pleier øke utover i svangerskapet, så det kan være en fordel å ligge litt lavt til å begynne med, i følge jordmoren min.

Det er også helt ufarlig for både mor og barn. Det kan føre til at man blir litt ekstra slapp og sliten, og man kan bli svimmel og oppleve blodtrykksfall når man reiser seg/bøyer seg. Men eneste faren er altså at man kan ramle og slå seg om man blir svimmel/svimer av. Ellers er det helt ufarlig.

Rådet fra legen var å drikke rikelig. Spesielt om jeg kjente jeg ble svimmel, da anbefalte hun å styrte en halvliter vann, ettersom det ville få blodtrykket til å stige ganske umiddelbart. Hun anbefalte også å spise saltmat, og faktisk også lakris.

Hmmm... jeg har 144/70, men har fått høre at det er normalt. Har hatt ca det samme på hver eneste måling så langt. Syns det første tallet var så høyt i forhold til det dere andre har...

Back
Topp