Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg er nok ikke den som kan mest om dette her inne, men har hvertfall fått med meg at hvis Hb-verdien er over 11 for gravide, så skal det ikke være noe problem med jernmangelHva betyr egentlig blodtrykk og blodprosent?
BT mitt 6.mai var 121/80 og Hb 12,8
BT mitt 18.mai var 120/65, JM målte ikke Hb.
Fikk beskjed av legen etter timen 6. mai at jeg hadde for lite b12, b6 og folsyre, så fikk tabletter for dette. Hun sa også at jeg hadde litt lite jern, men at det ikke var noe å stresse med.
I går var jeg hos kiropraktor og besvimte to ganger. Det var på morgenen og jeg var i dårlig form hele resten av dagen. I dag er jeg fremdeles ikke helt i form, litt kvalm og det suser veldig i det ene øret.
Blir dårlig av hvite kontorer, kroppsting, blodprøver....
Jeg har svimt av noen ganger i løpet av svangerskapet, tror det bare er et lite blodtrykksfall som skal til.. Men har aldri vært så dårlig etterpå som jeg er nå. Kanskje pga lite jern?
Hb er blodprosent, om du har nok jern. Hvis den var på 12,6 den 6.mai så har du nok jern og blodHva betyr egentlig blodtrykk og blodprosent?
BT mitt 6.mai var 121/80 og Hb 12,8
BT mitt 18.mai var 120/65, JM målte ikke Hb.
Fikk beskjed av legen etter timen 6. mai at jeg hadde for lite b12, b6 og folsyre, så fikk tabletter for dette. Hun sa også at jeg hadde litt lite jern, men at det ikke var noe å stresse med.
I går var jeg hos kiropraktor og besvimte to ganger. Det var på morgenen og jeg var i dårlig form hele resten av dagen. I dag er jeg fremdeles ikke helt i form, litt kvalm og det suser veldig i det ene øret.
Blir dårlig av hvite kontorer, kroppsting, blodprøver....
Jeg har svimt av noen ganger i løpet av svangerskapet, tror det bare er et lite blodtrykksfall som skal til.. Men har aldri vært så dårlig etterpå som jeg er nå. Kanskje pga lite jern?
Blodtrykk bør være mellom 110 og 140 i overtrykk, altså det første som skrivesJeg er nok ikke den som kan mest om dette her inne, men har hvertfall fått med meg at hvis Hb-verdien er over 11 for gravide, så skal det ikke være noe problem med jernmangelså utifra det, så hadde jo du fine verdier!
Målte blodtrykk i går, fikk 118/80, og beskjed om at det var supertundertrykk på 65 var kanskje litt lavt, så kanskje derfor du har vært litt uggen?
Men som sagt, her er det nok andre som kan litt mer enn meg![]()
Tusen takk!Både HB og Bt ser bra ut da. I alle fall siste målingene dine. HB er røde blodceller i blodet. Det første tallet i blodtrykket er det systoliske, det viser kraften til hjertet akkurat i det det pumper blod ut fra hjertet, altså den høyeste kraften. Det andre tallet, det diastoliske, viser kraften til hjertet akkurat rett før det pumper ut blod, altså der hjertet slapper mest av. Dette tallet skal være litt lavere enn ca 80, slik at det ikke gir et konstant høyt trykk ut i aorta, noe som kan gi slitasje og revne åren. Var det dette du spurte om?