Blodprosent

Nr32024

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Hvordan er blodprosenten deres? Hvor lav må den være før man må begynne med jerntilskudd??
Var å tok glukosebelastning og fikk beskjed av jordmor om å ta HB samtidig og da var den 11,6 - sykepleieren som utførte dette sa det var i grenseland.

Jeg hadde blodprosent på 13,9 uke 12
og 12,6 uke 27.
Fant dette inne på www.lommelegen.no :

Ikke-gravide kvinner har blodmangel ved hemoglobin under 12 g/dl (blodprosent under 81 %)

Gravide kvinner har blodmangel ved hemoglobin under 11 g/dl (blodprosent under 74 %).

Så synes ikke du var så veldig lav dao_O

11,6 uke 27+4 nå :) hadde 12,4 når jeg tok de første blodprøvene så har ikke gått så mye ned nei :)

Så lenge du føler deg i fin form og ikke føler deg slapp, trøtt og svimmel så er vel alt greit vil jeg tro? :)
Sa de noe om at du burde ta tilskudd?

Jeg er 30+6, hadde 11.8 på mandag og fikk beskjed av jordmor om at det var bra :)

Nei for jeg tok den samtidig med glukosebelastningen sånn at jeg slapp å bli stukket to dager på rad :) men rekner med jeg får høre fra jordmor på tirsdag om det er noe spesielt. :) har generelt vært i dårlig form hele graviditeten men har Ikke merket noe ekstra den siste tiden :)

Jeg var også i grenseland i uke 28 tror jeg det var. Men da sa jordmor at jeg skulle begynne på tilskudd da de anbefalte alle etter uke 28 å begynne uansett :)

Jordmor skulle ta kontakt ang svar på glukosetesten så skal spørr da ang. Blodprosenten :)

Jeg hadde:
13,8 i uke 12
12,6 i uke 20
11,4 i uke 26

Under 11 er lavt og man bør ta jerntilakudd om man får under 11. Så 11,6 er jo fint :) de fleste gravide i 3. Trimester ligger mellom 11 og 12, så helt normalt :)

Hva betyr egentlig blodtrykk og blodprosent?

BT mitt 6.mai var 121/80 og Hb 12,8
BT mitt 18.mai var 120/65, JM målte ikke Hb.

Fikk beskjed av legen etter timen 6. mai at jeg hadde for lite b12, b6 og folsyre, så fikk tabletter for dette. Hun sa også at jeg hadde litt lite jern, men at det ikke var noe å stresse med.

I går var jeg hos kiropraktor og besvimte to ganger. Det var på morgenen og jeg var i dårlig form hele resten av dagen. I dag er jeg fremdeles ikke helt i form, litt kvalm og det suser veldig i det ene øret.

Blir dårlig av hvite kontorer, kroppsting, blodprøver.... ;)

Jeg har svimt av noen ganger i løpet av svangerskapet, tror det bare er et lite blodtrykksfall som skal til.. Men har aldri vært så dårlig etterpå som jeg er nå. Kanskje pga lite jern?

Fikk beskjed av legen etter timen 6. mai at jeg hadde for lite b12, b6 og folsyre, så fikk tabletter for dette. Hun sa også at jeg hadde litt lite jern, men at det ikke var noe å stresse med.

I går var jeg hos kiropraktor og besvimte to ganger. Det var på morgenen og jeg var i dårlig form hele resten av dagen. I dag er jeg fremdeles ikke helt i form, litt kvalm og det suser veldig i det ene øret.

Jeg har svimt av noen ganger i løpet av svangerskapet, tror det bare er et lite blodtrykksfall som skal til.. Men har aldri vært så dårlig etterpå som jeg er nå. Kanskje pga lite jern?
Jeg er nok ikke den som kan mest om dette her inne, men har hvertfall fått med meg at hvis Hb-verdien er over 11 for gravide, så skal det ikke være noe problem med jernmangel:) så utifra det, så hadde jo du fine verdier!

Målte blodtrykk i går, fikk 118/80, og beskjed om at det var supert:) undertrykk på 65 var kanskje litt lavt, så kanskje derfor du har vært litt uggen?

Men som sagt, her er det nok andre som kan litt mer enn meg:p

Hb er blodprosent, om du har nok jern. Hvis den var på 12,6 den 6.mai så har du nok jern og blod :) under 11 er lite. Jeg hadde selv 11,4 på siste kontroll for to uker siden.
At du besvimer kan være blodtrykksfall, noe gravide ofte har. Blodtrykket ditt på de to målingene var fint :)

Jeg er nok ikke den som kan mest om dette her inne, men har hvertfall fått med meg at hvis Hb-verdien er over 11 for gravide, så skal det ikke være noe problem med jernmangel:) så utifra det, så hadde jo du fine verdier!

Målte blodtrykk i går, fikk 118/80, og beskjed om at det var supert:) undertrykk på 65 var kanskje litt lavt, så kanskje derfor du har vært litt uggen?

Men som sagt, her er det nok andre som kan litt mer enn meg:p
Blodtrykk bør være mellom 110 og 140 i overtrykk, altså det første som skrives:p og undertrykket bør være mellom 60 og 80, altså det siste sol skrives.
Så om man har ett blodtrykk på 118/65 så er det fint :) jeg har alltid hatt litt lavt blodtrykk, og ligger mellom 100/60 og 115/65 stort sett hele tiden, men det er ikke noe farlig siden det ikke er så langt ifra "normalen" og det ikke plager meg.

Både HB og Bt ser bra ut da. I alle fall siste målingene dine. HB er røde blodceller i blodet. Det første tallet i blodtrykket er det systoliske, det viser kraften til hjertet akkurat i det det pumper blod ut fra hjertet, altså den høyeste kraften. Det andre tallet, det diastoliske, viser kraften til hjertet akkurat rett før det pumper ut blod, altså der hjertet slapper mest av. Dette tallet skal være litt lavere enn ca 80, slik at det ikke gir et konstant høyt trykk ut i aorta, noe som kan gi slitasje og revne åren. Var det dette du spurte om?

Både HB og Bt ser bra ut da. I alle fall siste målingene dine. HB er røde blodceller i blodet. Det første tallet i blodtrykket er det systoliske, det viser kraften til hjertet akkurat i det det pumper blod ut fra hjertet, altså den høyeste kraften. Det andre tallet, det diastoliske, viser kraften til hjertet akkurat rett før det pumper ut blod, altså der hjertet slapper mest av. Dette tallet skal være litt lavere enn ca 80, slik at det ikke gir et konstant høyt trykk ut i aorta, noe som kan gi slitasje og revne åren. Var det dette du spurte om?
Tusen takk! :)

Back
Topp