Blodprosent og blodtrykk

Gardinstanga

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Junilykke 2020 ♡
Mitt blodtrykk har hele svangerskapet ligget stabilt på 110/70

Og blodprosenten ligger mellom 13.5 -14.5 hele tiden. Er ikke dette ganske høy blodprosent til at jeg ikke tar jern? Jeg skjønner ikke kvekket av blodprosent, men jeg har forstått det slik at det ikke er bra hvis det blir for høyt (over 16)

Hva ligger deres trykk og blodprosent på? :)
 
Ifølge NHI er ideell Hb for gravide kvinner 10 - 13,5 :) Tror du kan anse deg selv som heldig som ligger stabilt både i Hb og blodtrykk!

Forrige uke var Hb'en min 9,9 og blodtrykket 98/60. Jeg sliter med svimling, tungpust og voldsom hodepine. Alt bare synker hos meg, og det er ikke behagelig:p Begynte på Niferex for et par dager siden, håper jeg kan få opp Hb pittelitt før fødsel.
Etter min første fødsel hadde jeg 8 i Hb og fungerte virkelig ikke som menneske eller mor da!
 
Blodtrykket mitt har også ligget stabilt på 110/70, og har hatt en Hb på 11,9-12,6. Høres ut som du har en fin Hb og kan anse deg som heldig :) Noen har bare høyere Hb enn andre, og så lenge det ikke er unormalt høyt er det bare en fordel.
 
122/84 og 11,0 sist gang jeg målte.

Dette med blodprosent/Hb følger man med på for å se etter jernmangel, men også fordi det kan være et indirekte mål på blodsirkulasjonen mellom mor og foster. Man får større mengder blod i løpet av svangerskapet, blodet "fortynnes" og blodprosenten går ned. Når det ikke skjer, kan det være en indikasjon på "tyktflytende" blod og dårligere blodsirkulasjon. Høy Hb er altså ikke en risiko i seg selv, men bare en ting som må følges med på, i likhet med ødemer, blodtrykk og proteiner i urinen.
 
I dag hadde jeg 130/60 i BT, høyt til meg å være da jeg vanligvis har rundt 90/60.
Hb ligger på rundt 12, men Ferritin derimot (jernlager) er på 4, og det er laaaaaavt!
Helt greie målinger på deg høres det ut som, med hb litt i øvre grense. Er du flink å drikke nok? Ved dehydrering blir hb høyere.
 
I dag hadde jeg 130/60 i BT, høyt til meg å være da jeg vanligvis har rundt 90/60.
Hb ligger på rundt 12, men Ferritin derimot (jernlager) er på 4, og det er laaaaaavt!
Helt greie målinger på deg høres det ut som, med hb litt i øvre grense. Er du flink å drikke nok? Ved dehydrering blir hb høyere.

Jeg prøver å drikke nok :p er ihvertfall på do hele tiden ;)

Men hb har vært høy hele tiden da, den er jevnt høy, så tror ikke det har noe å gjøre med dehydrering :)

Jeg spurte legen og hun sa at noen bare er sånn, athlet kropp som hun sa, med høyt oksygen opptak.
Likevel har jeg jo vært litt bekymret for blodpropp og dårlig sirkulasjon for baby siden min hb ikke faller.
Jeg tar heldigvis abyl-e, så håper det kan virke litt forebyggende.

( Grunnen til abyl -e er bare fordi legen sa jeg kunne prøve det etter 2 spontanaborter og jeg har bare aldri sluttet, jeg har ingen medisk grunn til å ta det)
 
Jeg prøver å drikke nok :p er ihvertfall på do hele tiden ;)

Men hb har vært høy hele tiden da, den er jevnt høy, så tror ikke det har noe å gjøre med dehydrering :)

Jeg spurte legen og hun sa at noen bare er sånn, athlet kropp som hun sa, med høyt oksygen opptak.
Likevel har jeg jo vært litt bekymret for blodpropp og dårlig sirkulasjon for baby siden min hb ikke faller.
Jeg tar heldigvis abyl-e, så håper det kan virke litt forebyggende.

( Grunnen til abyl -e er bare fordi legen sa jeg kunne prøve det etter 2 spontanaborter og jeg har bare aldri sluttet, jeg har ingen medisk grunn til å ta det)
Ja, toppidrettsutøvere har også høy hb, så kan rett og slett bare være du som er supersprek! :D
 
Jeg har ligget på 125/80 hele veien og HB var 13,5 og sunket til 12,7 i uke 26.
 
Husker ikke eksakte verdier men hadde lavt blodtrykk og Hb på 14 ettellerannet da jeg vsr hos legen på mandag.
 
Her har det vært 100/60 hele veien.
Men har gått fra 11,7 Hb i uke 27 til 10,3 nå, så de ville ta en ekstra titt på det framover så skal måle igjen på fredag og neste uke.
 
Mitt BT ligger på 138/87, i grenseland for forhøyet blodtrykk men har ekstra oppfølging pga svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap. HB var på 11,1 sist jeg målte.
 
Har hatt ett jevnt å fint blodtrykk frem til nå, nå ligger det på 147/83 så er inne på ukentlig kontroll med tanke på svangerskapsforgiftning både med mor og søster tidligere. Hb på 11,6 sist, gått opp fra 10,5 på egenhånd kun ved å spise leverpostei som pålegg[emoji1362]
 
Jeg prøver å drikke nok :p er ihvertfall på do hele tiden ;)

Men hb har vært høy hele tiden da, den er jevnt høy, så tror ikke det har noe å gjøre med dehydrering :)

Jeg spurte legen og hun sa at noen bare er sånn, athlet kropp som hun sa, med høyt oksygen opptak.
Likevel har jeg jo vært litt bekymret for blodpropp og dårlig sirkulasjon for baby siden min hb ikke faller.
Jeg tar heldigvis abyl-e, så håper det kan virke litt forebyggende.

( Grunnen til abyl -e er bare fordi legen sa jeg kunne prøve det etter 2 spontanaborter og jeg har bare aldri sluttet, jeg har ingen medisk grunn til å ta det)
Bloddoping! ;)

Jeg går også på blodfortynnende fordi jeg hadde sirkulasjonssvikt sist. Så da har du uansett gjort det du kan for å forebygge det.
 
Blodprosenten min har ligget på 8,6, fikk beskjed om jeg fikk lavere prosent enn 8,4 måtte jeg ha blodoverføring.. Trykket har ligget på 110/64, som også visstnok er ganske lavt(?) Fikk "diagnosen" anemi..:wideyed:
 
Har dere tatt blodprøver flere ganger?
Tok det bare i uke 12(bortsett fra glukosebelastning ) og da var alt normalt.
 
Har dere tatt blodprøver flere ganger?
Tok det bare i uke 12(bortsett fra glukosebelastning ) og da var alt normalt.

Har tatt flere ganger, kanskje 5, men har som nevnt gått ned i både Hb og har veldig lavt blodtrykk, så blir fulgt opp pga det.
I tillegg tar legekontoret alltid Hb ved blodprøve (ikke stikk i fingen) for å unngå feilmåling:)
 
Back
Topp