Blodprøver..

nuttakanutta

Forumet er livet
Junibarna 2015
Tas det kun i starten av svangerskapet nå? Har kun tatt i uke 12. Og ingen planer om noe mer.. Er toxoplasmose negativ, har ikke egen katt men mamma har en jeg har håndtert endel i det siste pga skade. Er rh positiv så den trenger jo ikke kontrolleres ;)

Trodde hb Osv ble kontrollert 2-3 ganger i svangerskap tidligere iallefall?

Jeg tok i uke 28, det er vanlig praksis her iallefall ! Og det trengtes , jernlageret var sunket kraftig så måtte begynne på tilskudd . Pga dette skal jeg ta enda en .. Så sjekket de hb og blodsukker .

De skal sjekke HB rundt uke 28, for å se at ikke den har sunket for lavt, evt se på jernlageret ditt hvis den har sunket for mye. Ring legen din og hør så kanskje du kan komme og ta prøven hvertfall om det er lenge til neste time ;)

Tas det kun i starten av svangerskapet nå? Har kun tatt i uke 12. Og ingen planer om noe mer.. Er toxoplasmose negativ, har ikke egen katt men mamma har en jeg har håndtert endel i det siste pga skade. Er rh positiv så den trenger jo ikke kontrolleres ;)

Trodde hb Osv ble kontrollert 2-3 ganger i svangerskap tidligere iallefall?

Jeg har tatt et lite fingerstikk på hver kontroll for å kontrollere HB. Det gjorde jeg i forrige svangerskap også. Og jeg har begynt på jern nå, på bakgrunn av at nivåene har blitt lavere. Tror det er helt normalt å sjekke. Men toxoplasmose sjekker man som regel kun en gang i begynnelsen av svangerskapet.

Det er forøvrig lite av det i Norge. VI har katt, og jeg har aldri fått dette. Jordmoren min sa at det var mye vanligere å få smitten fra grønsaker/bær/frukt (særlig importerte), med jordrester på seg. Så hun mente at så lenge man ikke spiser kattebæsj, så er det som regel heller mat som ikke er vasket godt nok som er synderen.

Jeg har kun tatt blodprøver i uke 12, og trenger ingen flere:) HB sjekket jeg hos jordmor i uke 28. Da stakk hun i fingeren:p

Her jeg bor er det bare i uke 12, og ikke noe mer obligatorisk. Jeg har ikke sjekket noe etter uke 12, utenom urinen.

Jeg tar stikk i fingeren hver gang jeg er hos legen på kontroll. Da får jeg svar på blodprosent tror jeg, og jern.

Back
Topp