Når tok dere blodprøvene? Jeg tok de uke 5. Er det ikke egentlig slik at de bør taes etter uke 12??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Når tok dere blodprøvene? Jeg tok de uke 5. Er det ikke egentlig slik at de bør taes etter uke 12??
Jeg måtte ta etter uke 12. Grunnen er visstnok at Rhesus-bestemmelsen er mere usikker før uke 12. Jeg er blodgiver, så jeg vet at jeg er Rhesus positiv, men likevel måtte jeg vente.. Sannsynligvis er det ikke noe problem at du tok dem tidlig, du skal jo ta noen senere igjen også - og da sjekker de også dette, såvidt jeg forstod på min lege i hvert fall. Det er bare kommet nye retningslinjer for når blodprøvene skal tas![]()
Man kan jo ikke bytte fra r minus til positiv og omvendt? Kanskje det er screeningen? Eller har jeg virkelig misforstått nå? Tenker jo om man får resus positiv blod om man er negativ så kan det jo være dødelig..
Nei, nemlig! Så jeg skjønte ikke helt hva de mente... Har ikke tenkt over det igjen før nå egentlig. Får lese litt i legehåndbokenKan være noe med at man allerede rundt uke 12 kan se om man begynner å danne antistoffer mor fosteret hvis det er R negativ (og man selv er positiv)? Hmm. Må sjekkes!
Mulig jeg var inne på noeSkriver hvis jeg finner noe mer utdypende enn dette
![]()
https://helsenorge.no/gravid/undersokelser-og-prover-ved-svangerskapskontroller