Blodprøver?!

Her måå vi vente til etter uke 12, ellers ble testene sendt tilbake. Skal gjøre det på torsdag da e eg 13+1 :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

De blodprøvene måtte takes i uke 12. å det var for å finne ut om var resus pluss eller minus sa legen til meg.

De blodprøvene måtte takes i uke 12. å det var for å finne ut om var resus pluss eller minus sa legen til meg.

Men hvorfor må du vente til uke 12 for det?
Venter legene til uke 12 fordi det er da litt sikrere at det går bra?? Skjønner ikke helt..

Men hvorfor må du vente til uke 12 for det?
Venter legene til uke 12 fordi det er da litt sikrere at det går bra?? Skjønner ikke helt..
Jeg har hørt at det har noe med resultatene de får. Er noe mer prøver de tar,men usikker på hva.

Jeg har hørt at det har noe med resultatene de får. Er noe mer prøver de tar,men usikker på hva.

Har jeg aldri hørt noe om. Hva skulle det vært?
Jeg tok alle prøvene rundt uke 8-9 i begge mine svangerskap.

Har jeg aldri hørt noe om. Hva skulle det vært?
Jeg tok alle prøvene rundt uke 8-9 i begge mine svangerskap.
Vet ikke.. Er mitt første svangerskap. Skal prøve å huske på å spørre når jeg skal ta de:)

Vet ikke.. Er mitt første svangerskap. Skal prøve å huske på å spørre når jeg skal ta de:)

Ja, begynner å lure på om det er noe jeg har gått glipp av, men tror sikkert det bare er leger som har forskjellige rutiner :-)

Ja, begynner å lure på om det er noe jeg har gått glipp av, men tror sikkert det bare er leger som har forskjellige rutiner :-)
Det kan det være. Hun jeg har er godt oppi årene, kanskje de har lært forskjellig?

Det kan det være. Hun jeg har er godt oppi årene, kanskje de har lært forskjellig?

Min fastlege er rundt 40 år og hun praktiserer også 12 uker, tror den uken er hellig for legene...

Min fastlege er rundt 40 år og hun praktiserer også 12 uker, tror den uken er hellig for legene...
Ikke for min fastlege. Hun var den første jeg gikk til i første svangerskap. Hun ordnet alt i uke 8-9. Hun var derimot helt på jordet ellers, og er byttet ut.
Nå går jeg uansett bare til privat jordmor, og det er det selvfølgelig topp service :-)

Jeg var på kontroll i uke 8 å tok masse blod prøver da.. Men er nok ikke noe som haster så veldig egentlig.

Desember 2014

Bruker App

Jeg tror man må til lege for første kontroll, fordi jordmor ikke kan ta blodprøver. I de to forrige svangerskapene har jeg kun vært til lege ved første kontroll, og når jeg trengte sykemelding.

Jeg mistenker ellers - som noen nevnte over her - at mange praktiserer oppstart av oppfølging først i uke 12, fordi faren for å miste avtar da. Det kan virke kynisk, men faktisk er det jo en del prossesser som settes i gang gjennom den første kontrollen, blodprøver som analyseres og kanskje skal sendes hit og dit, ultralyd skal bestilles, og ikke minst er denne timen så lang at legen kanskje kunne hatt 3 eller 4 andre pasienter på samme tid. Og alt sammen koster penger.

For all del: jeg syns man skal bli godt mottatt før uke 12, og regnet som fullverdig gravid, men hvis det er som jeg tror, forstår jeg det faktisk på en måte! Men helt enig med alle dere også - å bli gravid er en STOR følelsesmessig opplevelse, og vi vil jo gjerne vite at alt står bra til så tidlig som mulig! Så ideelt sett skulle vi fått tett oppfølging med betryggende prøver fra dag én. Det hadde vært noe:-):-)

Jeg har ikke vært hos legen enda.. Er 11 uker imorgen. Men første legetimen pleier å være mellom uke 8 og 12 :)

Tia, 04.05.13♡ Gravid, termin 29.12.14☆

Må huske å ringe lege til uka:) blir 12 uker da.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Back
Topp