Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det jeg har lest (første graviditet for meg så har ikke vært gjennom det) erHva sjekker de på blodprøvene?
Om man ikke har "godkjente" prøver for rubella (røde hunder) risikerer man å måtte ligge i isolat når man skal føde. Derfor er det superviktig at papirene er med og i orden innen bebis skal ut.Det jeg har lest (første graviditet for meg så har ikke vært gjennom det) er
- Blodtype: Sjekker hvilken blodtype du har, og om du har antistoffer mot andre blodtyper. Dette sjekkes fordi mor som bærer barn med ulik blodtype fra henne kan danne antistoffer som angriper barnet, og så klart er blodtype viktig å vite.
- Hemoglobin: Sjekker blodprosenten for å se om man er anemisk og evt. kan få behandling.
- HIV, syfilis: For å sjekke smitte
- Hepatitt B og C: Om man har høyere risiko (eks. utsatt for smitte)
- Røde hunder: om man ikke har fått 2 dose vaksine eller har påvist antistoffer tidligere.
Disse infeksjonsprøvene er for å sjekke for smitte så man kan behandle og forhindre overføring fra mor til barn.![]()
Må det være fra uke 12+0 og utover... For jeg er i uke 12 (11+2) (kanskje 11+5 -litt usikker på termin enda) og skal ta de i dag.
Må det være fra uke 12+0 og utover... For jeg er i uke 12 (11+2) (kanskje 11+5 -litt usikker på termin enda) og skal ta de i dag.
Ja, de skal tas fra uke 12+0 og utover, mener på det er blodtypeantistoffene som (hvis de er der) ikke nødvendigvis er påvisbare før den tid.![]()
Må korrigere meg selv etter å ha snakket med en kollega som jobber på blodbanken. Det er visst mest bare for å ha en grense at de anbefaler mellom uke 12-16. Før ble de tatt i uke 8![]()
Jeg fikk beskjed om å ta kontakt når jeg nærmet meg uke 10 for å avtale første kontroll i uke 11-12. Og da sa han at jeg skulle ta blodprøver. Så det virker ikke som om det er noe must at man har passert uke 12. Vil vel tro at mange leger ønsker at man venter til uke 12 fordi da er sjangsen for SA og MA mindre.Må det være fra uke 12+0 og utover... For jeg er i uke 12 (11+2) (kanskje 11+5 -litt usikker på termin enda) og skal ta de i dag.
Du har faktisk rett, ikke kollegaen din!
http://data.stolav.no/labhandboker/Immun_trans/index.htm
Se på analysen blodtypeundersøkelse i svangerskap Jeg tviler på at st.Olav skriver det de gjør om analysen og prøvetakingstidspunkt om det hadde vært slik som kollegaen din sier..
De skriver 12. til 16. svangerskapsuke. Det betyr vel 11+0 til 15+6.
Når man har tatt blodprøvene som man kan ta fra 12+0 og utover, noen som vet hvor lang tid det tar før man får svar? Og av hvem og hvordan svarene kommer frem til meg?