Blodprøver uke 12

RemaFrue

Gift med forumet
Septemberhjertene 2018
Oktoberfruene 2018
Når man har tatt blodprøvene som man kan ta fra 12+0 og utover, noen som vet hvor lang tid det tar før man får svar? Og av hvem og hvordan svarene kommer frem til meg?

Slik vi gjør det på legekontoret kommer svarene til både fastlege og jordmor. Du kan evt spørre om å få kopi av svarene. Usikker på når de kommer, men tror ikke det tar lengre enn en ukes tid. Må beregne postgangen også.

Får svar etter et par dager. Ringer bare ned på legekontoret.

Fikk det i posten og måtte ha det med meg når jeg skulle føde.

Sniker. Jeg fikk det fra fastlegen for to år siden:) og seks år siden:)

Legen min får svarene, tror ikke jeg får noe i posten? Fikk bare beskjed om at jeg skulle få beskjed om noe var galt :) Så skriver han vel på resultatene ved neste kontroll :p

Hva sjekker de på blodprøvene?
Det jeg har lest (første graviditet for meg så har ikke vært gjennom det) er
- Blodtype: Sjekker hvilken blodtype du har, og om du har antistoffer mot andre blodtyper. Dette sjekkes fordi mor som bærer barn med ulik blodtype fra henne kan danne antistoffer som angriper barnet, og så klart er blodtype viktig å vite.
- Hemoglobin: Sjekker blodprosenten for å se om man er anemisk og evt. kan få behandling.
- HIV, syfilis: For å sjekke smitte
- Hepatitt B og C: Om man har høyere risiko (eks. utsatt for smitte)
- Røde hunder: om man ikke har fått 2 dose vaksine eller har påvist antistoffer tidligere.

Disse infeksjonsprøvene er for å sjekke for smitte så man kan behandle og forhindre overføring fra mor til barn. :)

Jeg fikk ikke svar på de sist. De skrev det ned neste gang jeg var hos legen i uke 32? Tror de hadde ringt hvis noe var galt [emoji4]

Må det være fra uke 12+0 og utover... For jeg er i uke 12 (11+2) (kanskje 11+5 -litt usikker på termin enda) og skal ta de i dag.

Det jeg har lest (første graviditet for meg så har ikke vært gjennom det) er
- Blodtype: Sjekker hvilken blodtype du har, og om du har antistoffer mot andre blodtyper. Dette sjekkes fordi mor som bærer barn med ulik blodtype fra henne kan danne antistoffer som angriper barnet, og så klart er blodtype viktig å vite.
- Hemoglobin: Sjekker blodprosenten for å se om man er anemisk og evt. kan få behandling.
- HIV, syfilis: For å sjekke smitte
- Hepatitt B og C: Om man har høyere risiko (eks. utsatt for smitte)
- Røde hunder: om man ikke har fått 2 dose vaksine eller har påvist antistoffer tidligere.

Disse infeksjonsprøvene er for å sjekke for smitte så man kan behandle og forhindre overføring fra mor til barn. :)
Om man ikke har "godkjente" prøver for rubella (røde hunder) risikerer man å måtte ligge i isolat når man skal føde. Derfor er det superviktig at papirene er med og i orden innen bebis skal ut.

Må det være fra uke 12+0 og utover... For jeg er i uke 12 (11+2) (kanskje 11+5 -litt usikker på termin enda) og skal ta de i dag.

Ja, de skal tas fra uke 12+0 og utover, mener på det er blodtypeantistoffene som (hvis de er der) ikke nødvendigvis er påvisbare før den tid. :)

Ja, de skal tas fra uke 12+0 og utover, mener på det er blodtypeantistoffene som (hvis de er der) ikke nødvendigvis er påvisbare før den tid. :)

Må korrigere meg selv etter å ha snakket med en kollega som jobber på blodbanken. Det er visst mest bare for å ha en grense at de anbefaler mellom uke 12-16. Før ble de tatt i uke 8 :)

Må korrigere meg selv etter å ha snakket med en kollega som jobber på blodbanken. Det er visst mest bare for å ha en grense at de anbefaler mellom uke 12-16. Før ble de tatt i uke 8 :)

Du har faktisk rett, ikke kollegaen din!

http://data.stolav.no/labhandboker/Immun_trans/index.htm

Se på analysen blodtypeundersøkelse i svangerskap Jeg tviler på at st.Olav skriver det de gjør om analysen og prøvetakingstidspunkt om det hadde vært slik som kollegaen din sier..

Jeg fikk beskjed om å ta kontakt når jeg nærmet meg uke 10 for å avtale første kontroll i uke 11-12. Og da sa han at jeg skulle ta blodprøver. Så det virker ikke som om det er noe must at man har passert uke 12. Vil vel tro at mange leger ønsker at man venter til uke 12 fordi da er sjangsen for SA og MA mindre.

De skriver 12. til 16. svangerskapsuke. Det betyr vel 11+0 til 15+6.

Ja, jeg tolker det også sånn? Jeg er 10+1, men er jo i uke 11. Gjelder det fra uke 12, må det derfor være fra 11+0.

Når man har tatt blodprøvene som man kan ta fra 12+0 og utover, noen som vet hvor lang tid det tar før man får svar? Og av hvem og hvordan svarene kommer frem til meg?

Vet ikke om du fortsatt lurer på dette. Men jeg tok endel bodprøver da jeg var i uke 9. Blant annet blodtype, HIV og Røde hunder etc.
Disse fikk jeg svar på i posten 9 dager etter timen. Man må ha de svarene sammen med helsekortet. :)

Jordmor sa at jeg skulle få blodprøvesvarene i posten, men må jeg gjøre noe med disse? Altså hvis det er utslag eller for lavt/høyt på noe, har da jordmor sett på de først og gir eventuelt beskjed om det er noe spesielt?

Back
Topp