Blodfortynnende har blitt en stor feil

Kva sjukdom er grunnen for dine blodfortynnende. Eg har Hetrozygot Protein S her må eg på blodfortynnende Fragmin kvar dag heile svangerskapet og tre måneder etterpå.

Håper spiren er der.

Termin 8 Juni 2014

Kva sjukdom er grunnen for dine blodfortynnende. Eg har Hetrozygot Protein S her må eg på blodfortynnende Fragmin kvar dag heile svangerskapet og tre måneder etterpå.

Håper spiren er der.

Termin 8 Juni 2014
Jeg har vært til forskjellige utredninger men de kan ikke finne noe galt:( så for å være ærlig aner jeg ikke hvorfor men jeg stolte på gyn siden han liksom skal være en eller annen ekspert

Sent from my iPad using BV Forum

Sniker litt. Har du ikke rett på taxi i svangerskapet?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Du må ALDRI ta blodfortynnende uten at ein HEMATOLOG ( blodspesialist ) har utreda deg. Er det ingen medisinsk grunn til blodfortynnende kan det skade deg. Eg, med min sjukdom skulle vært på blodfortynnende heile livet, men hematologen veit at medisinen min er farlig og kan ta livet av meg brukt på feil måte, dose og anledning. Her er fragmin sprøyte BARE ved flyreiser og svangerskap.

Du MÅ ha skikkelig utredning. Heparin skal ikkje brukes i svangerskapet, Klexane og Fragmin er greit.

Termin 8 Juni 2014

Depotsprøyter med fragmin settes i mageskinnet. Der doserer det seg ut over døgnet.

Termin 8 Juni 2014

Du må ALDRI ta blodfortynnende uten at ein HEMATOLOG ( blodspesialist ) har utreda deg. Er det ingen medisinsk grunn til blodfortynnende kan det skade deg. Eg, med min sjukdom skulle vært på blodfortynnende heile livet, men hematologen veit at medisinen min er farlig og kan ta livet av meg brukt på feil måte, dose og anledning. Her er fragmin sprøyte BARE ved flyreiser og svangerskap.

Du MÅ ha skikkelig utredning. Heparin skal ikkje brukes i svangerskapet, Klexane og Fragmin er greit.

Termin 8 Juni 2014
Skulle ønske jeg visste om dette i går :(

Depotsprøyter med fragmin settes i mageskinnet. Der doserer det seg ut over døgnet.

Termin 8 Juni 2014
Jeg fikk fragmin i forrige svangerskap og var ikke hos en hemotolog eller hva du kalte det over her. De var ikke helt sikre på om jeg egentlig trengte dem, men de sa det var bedre å ta en for mange enn en for lite. Så jeg fikk. Ingen skade skjedd selvom jeg ikke var hos en hemotolog.

HEMATOLOG og/ Lege der du er utredet for D - Dimer. Fragmin gjer ingen skade i svangerskapet om du har økt risiko for blodpropp. Du skal ikkje ta det om du ikkje MÅ sa hematologen. Eg må, du måtte og. Og stikke seg kvar dag er ikkje noe eg VIL.

Fortell legen din at du vil henvises til HEMATOLOG og be om at det blir tatt ein test som heiter D - Deimer.

Heparin er skadeleg for gravide.

Termin 8 Juni 2014

Kjære tid, nå vet jeg ikke hva jeg skal si.. Har så vondt av deg og alt du har gått gjennom de siste dagene. Jeg håper virkelig at du får hjelp, og hååper lille spiren mot alle odds fortsatt lever i magen din. Sender deg en stor klem!

:-( krysser alt som krysses kan for deg...

Sent from my iPhone using BV Forum

Næææi... Håper spiren er der inne å ikke har tenkt seg noen vei.
Som sakt lenger opp så er du en gledes spreder å en stor del av Juni 2014.
Håper alt er bra å at ting går din vei.
Krysser det som krysses kan

Du skal ikke høre på alt som sies her, mye er basert på personlige erfaringer. Jeg er sykepleier og tenker at hvis du er usikker så skal du ringe vedkommende som satte deg på medisin og konferere ang årsak til medikamentvalg osv. Min personlige erfaring er at jeg har sett mange gravide som har fått blodfortynnende (i hovedsak fragmin og albyl-e) under svangerskap uten store utredninger hos spesialister.

Hentet fra felleskatalogen om Heparin:

Ved tromboseprofylakse under graviditet: Heparindosen bør titreres ut med en anerkjent metode 2 timer etter injeksjon. Alternativt kan en benytte et skjema på 2-4 × 5000 IE pr. døgn. Pasienten bør tas inn til jevnlige kontroller.

Hentet fra felleskatalogen om Heparin:

Ved tromboseprofylakse under graviditet: Heparindosen bør titreres ut med en anerkjent metode 2 timer etter injeksjon. Alternativt kan en benytte et skjema på 2-4 × 5000 IE pr. døgn. Pasienten bør tas inn til jevnlige kontroller.

Det er nok ikke heparin hun har fått. Det krever vel sykehusinnleggelse?
Hun skriver blodfortynnende tabletter.

Edit: eller misforsto jeg litt nå kanskje? :-)

Last edited:
Blodfortynnede brukes av mange med SA med stor hell.. hvis en abort skjer er der nok ikke pga medisinene, da hadde det nok skjedd uansett :( krysser figrene for deg og håper alt er ok. Får håpe det er en uskyldig blødning. Vet om mange som har blødd masse i første trimester mennat det allikevel har gått bra. Håper det gjelder deg også!!

Sniker litt fra mai 14. Jeg bruker selv blodfortynnende tabletter i dette svangerskapet, og gjorde det også i forrige etter at jeg hadde vært utredet for habituell abort.
De fant ingenting galt, men skulle bruke det forebyggende for sa.

I forrige svangerskap opplevde jeg flere små blødninger og hadde også en styrtblødning. Våknet i en blodpøl i senga. Kom masse slim og store klumper. Den ene var på størrelse med et lite eple.
Ble henvist gyn, og hjertet slo. I dag er hun 16 mnd og løper rundt her:)

Krysser alt jeg har for deg.
Stor klem<3

Nei :( det eneste jeg har er mage følelsen som sier at den lille har det bra, men synet av hva som kommer ut sier det har gått galt :( ringer og ringer til legevakta men ingen tar tlf får bare en dum svarer som sier det er kø :( Mannen prøver å,få bytta nattevakta si for å kjøre meg på sykehuset,men ingen kan jobbe for ham pga mye sykdom så nå kan jeg ikke gjøre annet enn å vente til i morgen :(

Kan jo bare være levret blod:-) Det ser som regel verre ut enn det er :-) Håper det går bra!!!

Back
Topp