Noen som har blitt satt i gang før termin pga stort barn, som vil fortelle litt rundt det? Ba du om det? Hvilke vurderinger/hensyn lå til grunn? Hva ble regnet som «stort»? Hvordan var fødselen ift forrige, dersom det ikke var første barn?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
4526g her - det var skikkelig heftigFølger... Vurderer å be om det selv, da jeg synes siste fødsel med 4390 g var litt vel mye å håndtere.
Skjønner godt tankene dine. Og det høres jo mye ut. Er ikke sååå kort selv, men er ikke mer enn 160 cm og naturlig slank. og fødte en baby på 4210 gram i 2020. Det gikk altså helt fint, bare småskrsmmer og 3 timer fødsel. Så størrelse på mor trenger ikke å bety at det er problematisk med større babyer. Er jo de som sliter med å få ut babyer på under 3 kilo også. Så tenker at det ikke nødvendigvis har med anatomi å gjøre, iallefall ikke høyde/vekt. Men viktig at det blir fulgt opp tenker jeg.Jeg er en bitteliten dame og babyen min var estimert til 4,1 kg ved termin, og legene ville ikke sette meg i gang eller vurdere keisersnitt. Virket som de ikke vurderte det før 5 kg! Eller hvis man hadde diabetes.
To dager før babyen kom var jeg på sjekk pga. smerter, og legen jeg møtte da trodde det var pga. babyen var blitt for stor for kroppen min, og sa igangsetting kunne vurderes hvis det ble for ille. Smertene ble mye verre neste dag, men ble nektet å komme inn igjen. Dagen etter der fikk jeg endelig komme inn, og det endte med katastrofesnitt, ut kom en på 3 kg (på 38+1). Så der tok de jo feil da, og det kunne gått likevel Men syns det er litt rart at de tenkte at en på under 150 cm skulle føde et barn på over 4 kg naturlig? Spesielt når jeg ser andre får bli satt i gang, uten at de er små selv..
Jeg skulle bli igangsatt med nr 3 pga rask fødsel og stort barn da nr 2 på 4.5 (uke 39)kg satt fast (ingen forvarsel om stort barn med han). Fikk fødselsangst pga dette og fikk samtaler på sykehuset i forkant. Ba helt spesifikt om igangsettelse før termin, og jordmor var heldigvis enig etter å ha lest om forrige fødsel, trengte ikke argumentere. Fikk vekstkontroller mot slutten (uke 32, 36 og 38). Rakk bare 32 og 36 (baby ble da målt til +13%), da baby kom av seg selv i uke 37. Var allerede 3.8kg, så glad han kom så tidlig. Ellers hadde det nok vært en giga til.. Var iallefall mer enn +13% da han kom, må ha vært ca det dobbelte tenker jeg. Så mye kan skje på noen uker, og gjetningene på vekt trenger ikke stemme med faktisk vekt og størrelse.Noen som har blitt satt i gang før termin pga stort barn, som vil fortelle litt rundt det? Ba du om det? Hvilke vurderinger/hensyn lå til grunn? Hva ble regnet som «stort»? Hvordan var fødselen ift forrige, dersom det ikke var første barn?
Skjønner godt tankene dine. Og det høres jo mye ut. Er ikke sååå kort selv, men er ikke mer enn 160 cm og naturlig slank. og fødte en baby på 4210 gram i 2020. Det gikk altså helt fint, bare småskrsmmer og 3 timer fødsel. Så størrelse på mor trenger ikke å bety at det er problematisk med større babyer. Er jo de som sliter med å få ut babyer på under 3 kilo også. Så tenker at det ikke nødvendigvis har med anatomi å gjøre, iallefall ikke høyde/vekt. Men viktig at det blir fulgt opp tenker jeg.
Skummelt råd å gi videre når det absolutt ikke stemmer for alleMin første var estimert til 4,5 kg ved termin og hadde fødselsvekt på 4,7 kg seks dager over termin. Var aldri snakk om igangsettelse eller andre kontroller enn de vanlige.
Min andre hadde allerede større størrelse ved OUL og jeg fikk et par ekstra oppfølginger på sykehuset. I uke 35 ble babyen estimert til 4,8 kg ved termin, og sykehuset anbefalte igangsetting elleve dager før termin (hvis vi ville) for å unngå komplikasjoner som feks at skuldrene skulle sitte fast under fødsel selvom første fødsel gikk helt fint. Baby ble født som en stjernekikker på 4,4 kg ti dager før termin og det var en helt fin fødsel.
Hørte ofte det kjerringrådet at kroppen produserer ikke større barn enn den klarer å føde, og det stemte to av to ganger med meg
Jepp, har en veldig høy venninne, jordmoren hennes hadde ingen bekymringer, men det ble katastrofekeisersnitt for det gikk ikke an å få ut babyen, viste seg at den var 5,5 kg!Skummelt råd å gi videre når det absolutt ikke stemmer for alle
Hvor på grafen ligger du?Jeg blir henvist til vekstestimat nå - jeg var hos jordmor igår på kontroll, er idag 27+4 of SF-målet er gaaaanske godt over snittet allerede har jo tenkt og mistenkt lenge og derfor jeg spurte i denne tråden - men hadde håpet jeg bar me overdrev. Men iflg jordmor var dette veldig stort så tidlig
27 uker, 29cmHvor på grafen ligger du?
Skjønner. Hvordan var symfysemålet sist? For meg har det vært veldig likt alle tre graviditetene, jeg ligger ca én rute over rød strek på alle målingene. Dvs 28 cm 28+1 og 26 cm 26+1. Føler liksom det følger meg, ikke nødvendigvis baby, men jeg vet ikke helt hva som stemmer?27 uker, 29cm
Sist var 24 uker og 24 cm var veldig jevnt forrige graviditet - men dette var jo litt av et byksSkjønner. Hvordan var symfysemålet sist? For meg har det vært veldig likt alle tre graviditetene, jeg ligger ca én rute over rød strek på alle målingene. Dvs 28 cm 28+1 og 26 cm 26+1. Føler liksom det følger meg, ikke nødvendigvis baby, men jeg vet ikke helt hva som stemmer?
Hva er risikoen med for mye fostervann?Jeg hadde veldig stort SF-mål med mini, og det var pga altfor mye fostervann!
Siden jeg har forhistorie med alvorlig tynn livmor og fare for ruptur av livmor, så uroet det legene, da det la et ekstra press på livmor(skal ha pks 3 uker før termin). Ellers vet jeg ikke om noen farer? Er vel heller for lite fostervann som er farlig for den lille.Hva er risikoen med for mye fostervann?
Ja, har bare hørt om farer ved for lite fostervann selv - men for mye kan vel i teorien øke fare for å snurre navlestrengen rundt baby eller noe da?Siden jeg har forhistorie med alvorlig tynn livmor og fare for ruptur av livmor, så uroet det legene, da det la et ekstra press på livmor(skal ha pks 3 uker før termin). Ellers vet jeg ikke om noen farer? Er vel heller for lite fostervann som er farlig for den lille.