Blir terrorisert av nabokatten.

Innerst inne synes jeg ikke katter skal gå ute i tett bebygde områder, fordi de uansett mest av alt plager naboene sine (også oss uten katt, herremin så irriterende kattebæsj er i hagen, oppgravde blomsterbedd, nedtissa tepper og ikke minst kattebæsj og tiss i sandkasser) og dreper den sterk truede fuglebestanden i verden. Katter burde være innekatter, gå i bånd, eller best av alt være på en bondegård et sted langt unna nærmeste nabo - og hvor fuglene har store gode trær å gjemme seg langt vekk fra katten. Eksempler som det ovenfor viser bare hvor mange problemer katter i tettbygde strøk/by skaper, for alle rundt de. Katter er så utrolig ansvarsfraskrivende for eier, noe som alltid har provosert meg. Som hundeeier må vi ha 100% stålkustus på hundene våre, mens katter det er sånn "jaja eh nabokatta kommer inn i huset vårt og driter på gulvet, hva kan jeg gjøre naboen min trekker bare på skuldrene". Skulle likt å se et annet dyr som kan ta seg inn i huset til andre uten at politiet hadde blitt tilkallet... :/ Meh. Men jeg vet jeg har en veldig kontroversiell mening om det, så bare skyt i veg altså. For meg er kjæledyr et ansvar man påtar seg, og da må man også stå for ansvaret om å innpasse kjæledyret til samfunnet og verden rundt oss. Det inkluderer at hund, katt, sau, hest, ilder eller rotte ikke tar livet av fugl, bæsjer på naboens eiendom eller ødelegger bilene deres.

Innerst inne synes jeg ikke katter skal gå ute i tett bebygde områder, fordi de uansett mest av alt plager naboene sine (også oss uten katt, herremin så irriterende kattebæsj er i hagen, oppgravde blomsterbedd, nedtissa tepper og ikke minst kattebæsj og tiss i sandkasser) og dreper den sterk truede fuglebestanden i verden. Katter burde være innekatter, gå i bånd, eller best av alt være på en bondegård et sted langt unna nærmeste nabo - og hvor fuglene har store gode trær å gjemme seg langt vekk fra katten. Eksempler som det ovenfor viser bare hvor mange problemer katter i tettbygde strøk/by skaper, for alle rundt de. Katter er så utrolig ansvarsfraskrivende for eier, noe som alltid har provosert meg. Som hundeeier må vi ha 100% stålkustus på hundene våre, mens katter det er sånn "jaja eh nabokatta kommer inn i huset vårt og driter på gulvet, hva kan jeg gjøre naboen min trekker bare på skuldrene". Skulle likt å se et annet dyr som kan ta seg inn i huset til andre uten at politiet hadde blitt tilkallet... :/ Meh. Men jeg vet jeg har en veldig kontroversiell mening om det, så bare skyt i veg altså. For meg er kjæledyr et ansvar man påtar seg, og da må man også stå for ansvaret om å innpasse kjæledyret til samfunnet og verden rundt oss. Det inkluderer at hund, katt, sau, hest, ilder eller rotte ikke tar livet av fugl, bæsjer på naboens eiendom eller ødelegger bilene deres.

Jeg er for så vidt enig i flere av poengene dine. Jeg blir minst like irritert når katter bæsjer og tisser i bedene mine slik at hunden min graver det opp og eter det til hu kaster opp.. Men jeg husjer vekk både mine egne katter og andres katter. Jeg vet også at mine katter prøver å bruke mine bedd som do, men jeg setter også igang tiltak for å stoppe det så langt det lar seg gjøre.

Jeg er enig med Agnete her, for det er dessverre ingen lov mot katter som terroriserer andre katter. Er det ingen andre alternativer må dere se på enten å ha innekatt eller omplassere katta, den har det jo fælt når den tisser i frykt. Det er blodig urettferdig at det er slik, men vi må forholde oss til realitetene.

Men: Det kan ennå finnes ting å gjøre. Først hadde jeg prøvd en ny prat med naboen, men sjansen er stor at deres katt er et familiemedlem for dem og at de dermed ikke vil gjøre noe. Deretter så hadde jeg nok prøvd å ta nabokatta på fersken. Ikke nå hvis det er minusgrader, men stå klar med sprayflaske med vann eller evt hageslange med forsiktig stråle og sprut på den når den kommer inn i hagen deres. Jag den vekk med å løpe etter den osv. Ikke skade den selvsagt!!! Men vise den at det er dere som bor der. Katter forsvarer jo ofte sitt område mot andre katter,men deres katt klarer ikke stå opp mot nabokatta. Da må den jages av noen andre, og det blir dere. Den er jo sikkert innom faste tider,og flere ganger om dag. Jeg hadde nok tatt jobben over en periode og jaget den, sprayet litt vann på den osv så det blir ubehagelig å komme til dere.

Jeg skal forsøke ny prat med naboen. Skjønner at siste utvei er omplassering, noe vi absolutt ikke ønsker, men forstår at det kan bli det. Vi prøver å ta katten på fersken så langt det lar seg gjøre. Den er kjapp :hilarious:

Jeg skal forsøke ny prat med naboen. Skjønner at siste utvei er omplassering, noe vi absolutt ikke ønsker, men forstår at det kan bli det. Vi prøver å ta katten på fersken så langt det lar seg gjøre. Den er kjapp :hilarious:
Det er siste utvei ja. Men sitt litt vakt og følg med. Det øyeblikket den setter potene i hagen så "angriper " dere. Rop,klapp i hendene,løp mot den. Sitt på lur med vannflaska, lag et oppstyr. :-) Jeg tror det vil virke. Den vil møte sin overmann/overkvinne i dere. Katter er jo morsomme slik. De jager alt som kan jages. Sett videoene med katt som jager bjørn feks? Men møter de motstand fra en sterkere part flykter de. Den skal mislike å gå inn til dere.

Jeg har en sånn «gatas skrekk» som til tider har barket sammen med alt som beveger seg ute.
Spesielt der vi bodde før var han i stadig kamp med en av nabokattene (de var begge kastrerte).
Det som hjalp for oss var at jeg så et mønster på når han likte å være ute, og unngikk disse tidene.
Nabokatten likte, som vår, å være ute når det skumret og tidlig tidlig morgen. Jeg begynte å kaste han mer ut på dagen og holde han inne når han vanligvis var ute. På den måten så møttes de ikke så ofte ute.
Kan du avtale en «timeplan» for utetid med naboen?

Last edited:
Jeg har en sånn «gatas skrekk» som til tider har barnet sammen med alt som beveger seg ute.
Spesielt der vi bodde før var han i stadig kamp med en av nabokattene (de var begge kastrerte).
Det som hjalp for oss var at jeg så et mønster på når han likte å være ute, og unngikk disse tidene.
Nabokatten likte, som vår å være ute når det skumret og tidlig tidlig morgen. Jeg begynte å kaste han mer ut på dagen og holde han inne når han vanligvis var ute. På den måten så møttes de ikke så ofte ute.
Kan du avtale en «timeplan» for utetid med naboen?

Ja, jeg kan ta meg en ny prat med naboen og høre med henne om hun vet når katten er ute :) bør jo få til en gylden middelvei slik at alle parter blir fornøyde

Skrem katten skikkelig.. medhageslange.. spyl etter den. Gjør du det noen ganger, vil den ikke komme tilbake.. det gjorde naboen med vår katt når den var plagsom..
OG spør naboen om den er kastrert, det kan hjelpe

God ide med timeplan!

Vi har også en slik terrorist men vet dessverre ikke hvem som eier katten.

Skrem katten skikkelig.. medhageslange.. spyl etter den. Gjør du det noen ganger, vil den ikke komme tilbake.. det gjorde naboen med vår katt når den var plagsom..

Mine katter elsker vann, så det fungerer nok ikke på alle :p

Mine katter elsker vann, så det fungerer nok ikke på alle :p
Vår katt er også glad i vann, men på sine premisser. Hvis hun hadde fått seg en overraskende sprut med en hageslange uten å være det minste forberedt, så hadde hun stukket rimelig kjapt :p

Det stemmer ikke helt at katteiere ikke har noe ansvar. Om du ikke får snakket ut noen løsning med naboen er det evt. Mulig å melde inn til forliksrådet.

Det stemmer ikke helt at katteiere ikke har noe ansvar. Om du ikke får snakket ut noen løsning med naboen er det evt. Mulig å melde inn til forliksrådet.

Lest en sak om katter som plaget naboen i går faktisk, de tapte i retten og fikk ikke lov å anke videre. Saksomkostninger på over 500.000, de klagde inn naboen for kattene oppholdt seg på balkongen og naboen ble veldig syk for hun var veldig allergisk. Så dessverre, vanskelig å gå videre med en sak og ikke minst det koster enormt.

Lest en sak om katter som plaget naboen i går faktisk, de tapte i retten og fikk ikke lov å anke videre. Saksomkostninger på over 500.000, de klagde inn naboen for kattene oppholdt seg på balkongen og naboen ble veldig syk for hun var veldig allergisk. Så dessverre, vanskelig å gå videre med en sak og ikke minst det koster enormt.
Det der er jo helt hårreisende! Glad at jeg ikke har slike naboer hvis jeg hadde vært allergisk :inpain:

Skulle ikke vært lov! :o

Som hundeeier kjenner jeg meg godt igjen i meningene dine!:happy: Vi har plukket opp kattedrit fra TRAPPEN vår rett etter jobb, der katten garantert har gjort det på pur f*** fordi hunden vår ligger i yttergangen og ser på da. Passer på å alltid parkere bilen inne i garasjen, ellers er den jo full av kattespor... Glad vi ikke har katt, for vi vet i det minste når hunden vår evt. irriterer naboene (den går jo aldri alene).

Når det kommer til problemet: Håper du finner en løsning som passer for dere, TS.

Jeg er selverklært kattehater og synes overhodet IKKE noe om at det er ok at katter graver og driter i andre sine bed. At det er greit at de slenger på andre sine terrasser og pisser ned hagemøbler. Fordi sånn er katter.

Vi hadde problem der vi bodde før, og 2 nabokatter var en av grunnene til at vi flytta derfra. Ikke kunne vi ha hageputer ute, for de var på pletten med en gang vi gikk inn. Ett sett til liten hagesofa kunne ikke reddes, og alt måtte kastes på grunn av de forbanna kattene. Og jada, jeg prøvde meg og med å snakke med eierne og fikk svaret at de kunne ikke styre hvor kattene deres gikk og sånn var bare katter. Jeg prøvde meg med hageslangen og sprute på de, men det ga de blaffen i og kom tilbake likevel og pissa i sofaen min.

Her vi bor nå er det kun bæsjing og graving i bed som er problemet, men det er likefullt et problem.

God ide med timeplan!

Vi har også en slik terrorist men vet dessverre ikke hvem som eier katten.

Er det en mulighet at dere får fanget katten og tatt den med til veterinær for å lese av chip? Sitter mye styr det også, men sa får dere kanskje vite hvem eier er. :)

Vi har kamera utenfor huset der vi får beskjed på telefonene om noen er innenfor sonen. Pleier å skremme den via kameraet med lyd. Da flyr den avgårde, men den kommer tilbake. Den har ikke vært her så mye de siste dagene nå. Håper den har roet seg litt :) spurte naboen først gang jeg snakket med henne om den var kastrert og det var den. Det er visst en omplasseringskatt fra dyrebeskyttelsen..

Hva kan de eventuelt hjelpe meg med? :)

Back
Topp