Blir terrorisert av nabokatten.

Kms92

Forumet er livet
Desemberlykke 2018
Augustbarna 2021
Septemberlykke 2021
Min lille familie blir terrorisert av nabokatten. Mannen min og jeg har en sønn på 3 mnd, to katter og en hund. Den yngste katten vår som vi tok over fra noen andre blir to år til sommeren, og vi fikk henne i oktober i fjor. Hun elsker å være ute og det er gode utemuligheter her for kattene.

Etter nyttår begynte det gradvis å bli slitsomt med nabokatten som jagde den yngste katten vår ute. Nå har det virkelig blitt ille. Den frykter ingenting. Ikke kan vi ha katteluka låst for andre katter enn våre egne, for chipleseren er for treg til å åpne luka når katten spurter for harde livet inn. Så det ender med slåsskamp utenfor ytterdøra. Katteluka er derfor åpen slik at hun kan komme seg inn ihvertfall. Det stopper imidlertid ikke den andre katten. Den kommer løpende inn hakk i hel med vår, og det blir leven inne. Samme om det er natt eller dag. Senest skjedde det nå i kveld, og vi blir frustrerte og sinte. Ikke nok med at den går etter katten, men hunden får gjennomgå også. Nabokatten løper ut igjen når hunden bjeffer, men kommer tilbake til luka to ganger, og slår på luka som om den skal slå etter hunden. Katten vår blir så redd at den tisser ned hele gangen og trappa opp til andre etasje og babyen vår blir redd av alle de høye lydene.

Måtte få ut litt frustrasjon her og håper på at jeg kan få noen gode svar/tips.. Hva kan vi gjøre? Jeg blir så frustrert og sint at jeg har så lyst til å kverke nabokatten. Har så lyst til å gå over til naboen og si at nå orker vi ikke mer terrorisering. Dere må avlive katten deres. Men så er jo det enklere sagt en gjort.. Hva kan vi gjøre? Dette går virkelig ikke lenger :( vi kan ikke være redde for katten vår når hun er ute, og vi kan ikke la dette gå utover familien vår.

Dere må jo bare si ifra, ellers kan ikke eier gjøre noe med problemet. Jeg er usikker på hva som kan bli gjort, men første steg er å si ifra.

Første du kan kreve er naboen er å kasterere katten sin, dette er typisk hannkatt oppførsel til ikke kasterere hannkatter.
Har dere kasterert kattene?
Så ville jeg fjernet katteluken, ikke ha katten ute på natt og passe på den når den er ute.

Dere må jo bare si ifra, ellers kan ikke eier gjøre noe med problemet. Jeg er usikker på hva som kan bli gjort, men første steg er å si ifra.

Jeg har forsøkt å si ifra om hvordan ståa er, men hun vet ikke hva hun kan gjøre :/

Jeg har forsøkt å si ifra om hvordan ståa er, men hun vet ikke hva hun kan gjøre :/

Hmmm. Da blir det verre. Men det kan ikke være ditt ansvar å løse dette synes jeg ikke. Du gjør jo alt du kan.

Første du kan kreve er naboen er å kasterere katten sin, dette er typisk hannkatt oppførsel til ikke kasterere hannkatter.
Har dere kasterert kattene?
Så ville jeg fjernet katteluken, ikke ha katten ute på natt og passe på den når den er ute.

Jeg har snakket med naboen, og hun sier at den er kastrert. Det samme med vår katt.
Har også snakket med veterinær om dette og hun sier at enkelte katter er svært dominante og våryre selv om de er kastrerte.

Å fjerne katteluka er egentlig ikke et alternativ. Det blir som å straffe våre katter fordi naboen er slem.. Den andre katten vår har bodd her lenger enn nabokatten, og ved å fjerne luka fjerner vi også muligheten hans til å være glad. Vi har heller ikke mulighet til å passe på katten når den er utendørs. Med baby og fulltidsjobb på mannen er det vanskelig å få til i virkeligheten.

Hmmm. Da blir det verre. Men det kan ikke være ditt ansvar å løse dette synes jeg ikke. Du gjør jo alt du kan.

Det er jeg enig i. Som hun andre skrev til meg her så er det vanskelig å få til i praksis å frata kattene våre muligheten til å gå ut når de vil. Det blir som å straffe kattene våre ekstra fordi naboen er slem. Å passe på en katt utendørs er også ikke et alternativ for oss.. Det blir nærmest umulig.

Kjenner igjen promblemstillingen! Vi har selv en katt som er sterilisert, men som blir plaget av andre katter. Hun har bæsjet seg ut på flukt fra to nabokatter flere ganger utenfor her. I natt var vår katt inn, men to nabokatter hadde kamp utenfor inngangsdøra vår. Eierne hevder visstnok at kattene er kastrert, men adferden tyder ikke på det!! De tisser på uteteppene og møblene til et annet nabopar også som begynner å bli lei, men vi vet ikke hva vi kan kreve.

Jeg har snakket med naboen, og hun sier at den er kastrert. Det samme med vår katt.
Har også snakket med veterinær om dette og hun sier at enkelte katter er svært dominante og våryre selv om de er kastrerte.

Å fjerne katteluka er egentlig ikke et alternativ. Det blir som å straffe våre katter fordi naboen er slem.. Den andre katten vår har bodd her lenger enn nabokatten, og ved å fjerne luka fjerner vi også muligheten hans til å være glad. Vi har heller ikke mulighet til å passe på katten når den er utendørs. Med baby og fulltidsjobb på mannen er det vanskelig å få til i virkeligheten.

Da hadde jeg omplassert katten, for katten har det ikke bra sånn og er redd både inne og ute.

Da hadde jeg omplassert katten, for katten har det ikke bra sånn og er redd både inne og ute.

Det er heller ikke er alternativ, men har forståelse for at du mener det. Vet ikke om du selv har katt eller har hatt katt, men det virker ikke helt sånn.

Det er heller ikke er alternativ, men har forståelse for at du mener det. Vet ikke om du selv har katt eller har hatt katt, men det virker ikke helt sånn.

Jeg har katt (2stk)og ingen katteluke, det har gått bra i 30 år. Jeg hadde heller ikke hatt en katt som blir plaget ihjel i hjemmet sitt om jeg ikke så noen alternativer til å ta vare på katten. Så var det ikke et alternativ at jeg holdt katten inne om natten, stengt katteluken så hadde jeg omplassert katten for katten sitt beste. Ja veldig trist for oss, men katten skal ha ett godt liv og det er ikke er ikke ett godt liv å bli så plaget at til og med katten løper inn i huset deres.
Jeg har derimot kattene mine inne om natten, de er ute samme oss og kun på dagtid når vi er hjemme. Glade fornøyde dyr som trives veldig med det. Katt som blir så voldsomt plaget, du har snakket med naboen uten at det blir gjort tiltak da må jeg beskytte min katt.

Gir da ikke bort katta si som man er glad i fordi naboens katt er en kuk :hilarious:
Vet ikke hva jeg hadde gjort jeg altså. Snakk med naboen å si at dette må det bli slutt på, de får holde sin katt inne om den ikke klarer å oppføre seg ute

Kjenner igjen promblemstillingen! Vi har selv en katt som er sterilisert, men som blir plaget av andre katter. Hun har bæsjet seg ut på flukt fra to nabokatter flere ganger utenfor her. I natt var vår katt inn, men to nabokatter hadde kamp utenfor inngangsdøra vår. Eierne hevder visstnok at kattene er kastrert, men adferden tyder ikke på det!! De tisser på uteteppene og møblene til et annet nabopar også som begynner å bli lei, men vi vet ikke hva vi kan kreve.

Uff ja :( det er grusomt! Man blir helt matt av hvordan ståa er. Har du forsøkt å snakke med veterinær for å høre hva slags alternativer du kan vurdere? Vi tenkte å høre på mandag..

Jeg har katt (2stk)og ingen katteluke, det har gått bra i 30 år. Jeg hadde heller ikke hatt en katt som blir plaget ihjel i hjemmet sitt om jeg ikke så noen alternativer til å ta vare på katten. Så var det ikke et alternativ at jeg holdt katten inne om natten, stengt katteluken så hadde jeg omplassert katten for katten sitt beste. Ja veldig trist for oss, men katten skal ha ett godt liv og det er ikke er ikke ett godt liv å bli så plaget at til og med katten løper inn i huset deres.

Så fint at det fungerer for deg. Men ser du ikke den andre siden i dette her? Hva med nabokatten? Skal den bare få fortsette å plage andre katter? Vi kan låse luka om natten, det skal gå bra, men det blir vanskelig om dagen. Hun er ikke redd inne eller i hjemmet, men når hun blir jaget blir hun naturligvis redd.

Jeg har derimot kattene mine inne om natten, de er ute samme oss og kun på dagtid når vi er hjemme. Glade fornøyde dyr som trives veldig med det. Katt som blir så voldsomt plaget, du har snakket med naboen uten at det blir gjort tiltak da må jeg beskytte min katt.

Jeg er enig med deg i det, dyrets beste skal gå først. Samtidig hadde jeg heller ønsket at naboen enten omplasserte eller holdt sin katt inne. Men det minner veldig om saker der barn blir mobbet på skolen. Det er liksom aldri mobberen som blir flyttet, ansvaret blir lagt på offeret. Men man kan jo heller ikke bare bite tennene sammen og håpe at det går over.

Gir da ikke bort katta si som man er glad i fordi naboens katt er en kuk :hilarious:
Vet ikke hva jeg hadde gjort jeg altså. Snakk med naboen å si at dette må det bli slutt på, de får holde sin katt inne om den ikke klarer å oppføre seg ute

Ja, da føler jeg egentlig at det blir mer rettferdig at den katten holdes inne eller under oppsyn ute når den helt klart har store problemer..

Så fint at det fungerer for deg. Men ser du ikke den andre siden i dette her? Hva med nabokatten? Skal den bare få fortsette å plage andre katter? Vi kan låse luka om natten, det skal gå bra, men det blir vanskelig om dagen. Hun er ikke redd inne eller i hjemmet, men når hun blir jaget blir hun naturligvis redd.

Så klart ser jeg den siden, men du har dessverre ikke noe mer å gjøre om du har snakket med naboene. Det er ingen lov mot å ha katter som oppfører seg slik i et nabolag, bortsett fra å prate med naboen og håpe den gjør noe. Tydeligvis gjør de ikke det og da er det min oppgave som katteeier å sørge for at mine katter har det bra. Det har den jo ikke om den er redd både inne og ute. Jeg hadde ikke omplassert katten,jeg hadde holdt katten inne. Men det var ikke et alternativ, du spurte om råd. De rådene jeg kom med var ikke mulig å gjennomføre og da må man sette katten før seg selv. Du må jo selvfølgelig gjøre det du mener er best, men jeg trodde du ville ha råd derfor jeg skrev i tråden

Så klart ser jeg den siden, men du har dessverre ikke noe mer å gjøre om du har snakket med naboene. Det er ingen lov mot å ha katter som oppfører seg slik i et nabolag, bortsett fra å prate med naboen og håpe den gjør noe. Tydeligvis gjør de ikke det og da er det min oppgave som katteeier å sørge for at mine katter har det bra. Det har den jo ikke om den er redd både inne og ute. Jeg hadde ikke omplassert katten,jeg hadde holdt katten inne. Men det var ikke et alternativ, du spurte om råd. De rådene jeg kom med var ikke mulig å gjennomføre og da må man sette katten før seg selv. Du må jo selvfølgelig gjøre det du mener er best, men jeg trodde du ville ha råd derfor jeg skrev i tråden

Jeg takker for råd.. Det bare virket som at du med en gang mente at dette bare lå på meg som katteeier. Jeg kan alltids forsøke å snakke med naboen enda en gang, og fortelle om hva konsekvensen av at katten hennes er slem mot vår, da omplassering.

Det er jo egentlig ikke noe alternativ å ha katten inne, men kommer man ingen vei med å snakke med naboen så må det bare gå.. Vil ihvertfall ikke omplassere henne. Hun er gull verdt for oss alle.

Jeg takker for råd.. Det bare virket som at du med en gang mente at dette bare lå på meg som katteeier. Jeg kan alltids forsøke å snakke med naboen enda en gang, og fortelle om hva konsekvensen av at katten hennes er slem mot vår, da omplassering.

Det er jo egentlig ikke noe alternativ å ha katten inne, men kommer man ingen vei med å snakke med naboen så må det bare gå.. Vil ihvertfall ikke omplassere henne. Hun er gull verdt for oss alle.

Nei, det har jeg ikke skrevet. Jeg skrev med engang snakk med naboen. Det hadde du gjort, og da får man ikke gjort så mye mer med naboen og da må man selv ta ansvaret for sin egen katt pga katten blir plaget.

Jeg er enig med Agnete her, for det er dessverre ingen lov mot katter som terroriserer andre katter. Er det ingen andre alternativer må dere se på enten å ha innekatt eller omplassere katta, den har det jo fælt når den tisser i frykt. Det er blodig urettferdig at det er slik, men vi må forholde oss til realitetene.

Men: Det kan ennå finnes ting å gjøre. Først hadde jeg prøvd en ny prat med naboen, men sjansen er stor at deres katt er et familiemedlem for dem og at de dermed ikke vil gjøre noe. Deretter så hadde jeg nok prøvd å ta nabokatta på fersken. Ikke nå hvis det er minusgrader, men stå klar med sprayflaske med vann eller evt hageslange med forsiktig stråle og sprut på den når den kommer inn i hagen deres. Jag den vekk med å løpe etter den osv. Ikke skade den selvsagt!!! Men vise den at det er dere som bor der. Katter forsvarer jo ofte sitt område mot andre katter,men deres katt klarer ikke stå opp mot nabokatta. Da må den jages av noen andre, og det blir dere. Den er jo sikkert innom faste tider,og flere ganger om dag. Jeg hadde nok tatt jobben over en periode og jaget den, sprayet litt vann på den osv så det blir ubehagelig å komme til dere.

Back
Topp