Blir gal snart. !!!

Jeg forstår ikke helt hvordan man kan kommandere barna ut hver dag, mens de voksne er inne jeg. Skulle gjerne gjort det av og til selv, for det er ikke alltid jeg har lyst til og gå ut, og jentungen hadde selvfølgelig hatt godt av det. Men hvis hun ikke har lyst, så klarer ikke jeg og argumentere med hvorfor hun må mens jeg slipper! Da får jeg enten kle på meg og bli med, eller så får hun slippe!
Jeg er litt enig. Her vil ungene heldigvis ut, selvom ikke jeg orker :) men barn har godt av frisk luft hver dag, så sikkert derfor mange "tvinger" de ut :)

Sønnen på 15 mnd som trasser. Hyl og skrik og bølling fra morgen til kveld. Han er stort sett veldig snill og grei i hverdagen, men når mannen er hjemme mer enn 2-3 dager i strekk, så når det litt nye høyder
Høres slitsomt ut :(

Jeg forstår ikke helt hvordan man kan kommandere barna ut hver dag, mens de voksne er inne jeg. Skulle gjerne gjort det av og til selv, for det er ikke alltid jeg har lyst til og gå ut, og jentungen hadde selvfølgelig hatt godt av det. Men hvis hun ikke har lyst, så klarer ikke jeg og argumentere med hvorfor hun må mens jeg slipper! Da får jeg enten kle på meg og bli med, eller så får hun slippe!
endelig noen som sa det jeg tenkte også

Her har vi hatt en utrolig fin ferie. Vi foreldrene + barn på 2,5 år og 2,5 mnd har vært hjemme i 2 uker. Kunne gjerne vært lenger for min del, blir nok litt stille og tomt når mannen og eldste begynner i bhg og på jobb igjen neste uke..

Det er tvillinger på 9 år så om jeg sender de ut er de ikke aleine selv om jeg ikke er ute. Så i stede for og krangle så kunne de ha lekt fint i lag.

Vokst opp foran tv og data virker det som ;) Bør klare å finne på noe når de i tillegg er to stykker. Har de ingen venner de kan være med?
Nei de er verken vokst opp med kun tv eller data. Barne tv ser de og nettbrett og spilling fåregår kun i Helgene 1 time om dag.

barna må klare å være ute alene og leke uten voksne, kommer ann på alder selvfølgelig. barna ute å leker, mor inne lager mat,rydder,vasker osv. Barna må gjerne få bli med å rydde og vaske, starte med rommene sine.. Så kommer de seg kanskje fort ut :p

Med 3 små barn, hus, hund og hjem og alt det der, så MÅ de faktisk klare å leke alene store deler av tiden.
Jeg er ofte inne med babyen, gjør husarbeid osv. Vi bor landlig til i et boligfelt, med lekeplass og mange nabounger, så hvis de kjeder seg da, får de bare kjede seg :P
Ofte vil de ut også da, men det er dager der det er dritvær de ikke vil, men etter 10 minutter så er de i full gang og leker seg, de har masse uteleker, sandkasse og utrolige fint område her, og får gå utenfor hagen vår.

Jeg er ikke med dem å leker ute, ikke så mye inne heller, ganske mye å holde orden i, så de får pent aktivisere seg selv, og det gjør de :)

Hadde vært annerledes om vi hadde hatt et barn tenker jeg, men her er det jo så mange unger rundt i feltet også, så hadde jo funnet på noe.

Med 3 små barn, hus, hund og hjem og alt det der, så MÅ de faktisk klare å leke alene store deler av tiden.
Jeg er ofte inne med babyen, gjør husarbeid osv. Vi bor landlig til i et boligfelt, med lekeplass og mange nabounger, så hvis de kjeder seg da, får de bare kjede seg :p
Ofte vil de ut også da, men det er dager der det er dritvær de ikke vil, men etter 10 minutter så er de i full gang og leker seg, de har masse uteleker, sandkasse og utrolige fint område her, og får gå utenfor hagen vår.

Jeg er ikke med dem å leker ute, ikke så mye inne heller, ganske mye å holde orden i, så de får pent aktivisere seg selv, og det gjør de :)

Hadde vært annerledes om vi hadde hatt et barn tenker jeg, men her er det jo så mange unger rundt i feltet også, så hadde jo funnet på noe.
Vi har bare ett barn, og hun må også aktivisere seg selv. Det er ikke slik at vi underholder henne hele tiden, hverken inne eller ute, men jeg ser alikevel ikke hvordan man kan forklare barna at de må gå ut uansett vær og lyst, mens vi kan bli inne.

Alle har godt av frisk luft og bevegelse, ikke bare barn! Så der forsvinner på en måte det argumentet med at de har godt av det. Mitt barn ville i allefall svart med "Ja, men har ikke du godt av det da?" og det kunne jeg ikke argumentert mot. Jeg kunne kommet opp med ting jeg hadde og gjøre inne, men det kunne jentungen gjort også. Så var vi på stedet hvil. Eneste måten og få henne til og være ute mot sin vilje, med oss inne, hadde vært og sagt "du skal, slik er det bare", men jeg liker og ha gode forklaringer på det vi gjør og det vi tvinger igjennom.

Så her kan vi oppfordre henne til og gå ut, vil hun ikke, så kan vi si at vi går ut alle sammen, eller la henne bli inne. Det er det riktige i mine øyne.

Vi har bare ett barn, og hun må også aktivisere seg selv. Det er ikke slik at vi underholder henne hele tiden, hverken inne eller ute, men jeg ser alikevel ikke hvordan man kan forklare barna at de må gå ut uansett vær og lyst, mens vi kan bli inne.

Alle har godt av frisk luft og bevegelse, ikke bare barn! Så der forsvinner på en måte det argumentet med at de har godt av det. Mitt barn ville i allefall svart med "Ja, men har ikke du godt av det da?" og det kunne jeg ikke argumentert mot. Jeg kunne kommet opp med ting jeg hadde og gjøre inne, men det kunne jentungen gjort også. Så var vi på stedet hvil. Eneste måten og få henne til og være ute mot sin vilje, med oss inne, hadde vært og sagt "du skal, slik er det bare", men jeg liker og ha gode forklaringer på det vi gjør og det vi tvinger igjennom.

Så her kan vi oppfordre henne til og gå ut, vil hun ikke, så kan vi si at vi går ut alle sammen, eller la henne bli inne. Det er det riktige i mine øyne.

Hehe, sier at de bare må jeg ja :P For at jeg har en del jeg skal gjøre unna! :P Og ja, jeg har godt av å være ute, har hund, så går tur med den om kvelden når ungene er lagt ;)

...tror jeg ville kontaktet vennene til barna og aktivisert de på hver sin kant. Sendt den ene til en venn og invitert en venn av den andre hjem til oss.

At de er tvillinger er jo ikke ensbetydende med at de ønsker å leke sammen HELE tiden. Barn blir lei av hverandre og da krangler de og behøver en pause fra hverandre. Da er det bedre å hjelpe de til å få en pause fra hverandre.

Alternativet er at du må gå ut og aktivisere de, hjelpe til med en lek, bli med i akebakken e.l. Høygravid eller ei. Skjønner at du ikke kan ake altså, men barna synes nok det er hyggelig om du er med ute. ;)

Vi går alltid ut sammen med barnet, men hun er bare 2.5 år og kan ikke være alene ute.

Likevel er vi begge oppvokst med at de voksne er med ut å leke, spesielt dersom det ikke er nabobarn ute å leke sammen med.

Så jeg antar at vi alltid vil finne på ting sammen med ungene ute. Gå i akebakken, i skogen eller på lekeplassen.

Det er da mye voksene gjør som ikke barna kan gjøre. I hvert fall i dette huset.
Her er det jeg som bestemmer, og om ungene klatrer på veggen her hjemme så kan de gå ut.
Her drikkes det kaffe, øl og brus selv om ungene ikke får, her er vi oppe lenger enn syv selv om det er fint for voksene å legge seg tidlig. I vårt hus er det stor forskjell på barn og voksen, og sånn er det bare. Barn i dag klarer ikke å aktivere seg selv, og for oss er det veldig viktig at våre barn lærer. Vi er ute på turer sammen, vi gjør andre ting sammen som familie alikevel må de finne på ting selv uten oss.

Det er da mye voksene gjør som ikke barna kan gjøre. I hvert fall i dette huset.
Her er det jeg som bestemmer, og om ungene klatrer på veggen her hjemme så kan de gå ut.
Her drikkes det kaffe, øl og brus selv om ungene ikke får, her er vi oppe lenger enn syv selv om det er fint for voksene å legge seg tidlig. I vårt hus er det stor forskjell på barn og voksen, og sånn er det bare. Barn i dag klarer ikke å aktivere seg selv, og for oss er det veldig viktig at våre barn lærer. Vi er ute på turer sammen, vi gjør andre ting sammen som familie alikevel må de finne på ting selv uten oss.
Her er det også store forskjeller på barn og voksen. Det finnes gode argumenter for hvorfor barn ikke kan få kaffe eller øl, hvorfor voksne kan være oppe lenger etc. Det finnes ikke gode argumenter til at barn må ut uansett mens voksne slipper.

At vi er med ut betyr ikke at vi gjør noe sammen med henne hele tiden, bare at hvis en må ut uten lyst må de andre også ut uten lyst (også voksne), så lenge man ikke har en god grunn til og slippe.

Vi aktiviserer ikke jentungen hele tiden om hun er inne med oss heller. Hun kan leke fint alene i timesvis, så det er ikke noe problem!

Her er det også store forskjeller på barn og voksen. Det finnes gode argumenter for hvorfor barn ikke kan få kaffe eller øl, hvorfor voksne kan være oppe lenger etc. Det finnes ikke gode argumenter til at barn må ut uansett mens voksne slipper.

At vi er med ut betyr ikke at vi gjør noe sammen med henne hele tiden, bare at hvis en må ut uten lyst må de andre også ut uten lyst (også voksne), så lenge man ikke har en god grunn til og slippe.

Vi aktiviserer ikke jentungen hele tiden om hun er inne med oss heller. Hun kan leke fint alene i timesvis, så det er ikke noe problem!

De samme gode grunnene er for de voksene. Det er usunt for oss også ;)
Barn er barn og voksene er voksene i vårt hus. Finnes mange gode grunner til at barn må ut og ikke voksene, og jeg hadde aldri argumentert slik med mitt barn.

Går da fint an å sende unger ut, uten å måtte forklare/argumentere for hvorfor de voksne også ikke skal ut.
Forskjell på barn og voksen der, mener jeg.
Noen ganger har voksne plikter å gjøre inne...og barnet er inne eller ute..og noen ganger har voksne plikter å gjøre ute (eks snømåking)...og barnet er inne eller ute. Trenger da ikke argumenter for at de skal være inne eller ute - man tar jo bare noen avgjørelser man mener er bra på vegne av barnet sitt :)

...jeg har det inntrykk at mange sender barna ut for å leke slik at de selv kan slappe av inne, drikke kaffe og lese avisa. Akkurat det synes jeg lite om.

Om søndagene er vi ofte på lekeplassen sammen hele familien. Da er det stort sett kun fedre med barn som er der og jeg lurer støtt på hvor alle mødrene er. Svaret fikk jeg da jeg så på FB at naboen hadde skrevet "rolig formiddag med strikking og tv". Fint for henne, men jeg velger å være sammen med barnet ute da det faktisk gir meg mye glede! :)

Back
Topp