Blir det en nummer 3?

Så koselig oppdatering og ikke minst så fin mage❤
 
30+0

I helgen overrasket jentene meg med babyshower. Utrolig hyggelig at 16 venninner og begge bestemødrene ville overraske meg med gaver og mat. Føler meg privilegert som har så mange fine venner og så fin familie, og at lille skal få så mange fine folk i livet sitt. Vi fikk en del hjemmestrikkede klær, bleiekake pyntet med ting til lille, bæresele fra Stokke og lekegym. Så nå begynner vi å nærme oss når det kommer til innkjøp.

Jeg var også på sommerfest med jobben på fredag. Veldig hyggelig å se alle igjen, og at alle fikk se gravidemagen min i hvert fall én gang. Korona kom jo akkurat rundt den tiden det begynte å synes litt, så ingen hadde sett meg med mage. Fikk så mye skryt av hvordan jeg så ut og var så stolt over magen min. Veldig hyggelig å få vist seg litt fram ❤️

Ellers var mannen og jeg på fødselsesforberende kurs på Ullevål i går. Syns det var nyttig selv om jeg kunne en del fra før, og mannen lærte nok masse nytt siden han ikke har begynt å lese seg opp enda. Merket jeg nesten ble litt rørt flere ganger under kurset, det er ganske stort at vi snart skal gjennom en fødsel og møte datteren vår for første gang.

Ellers er formen relativt grei vil jeg si. Merker at lille ligger veldig høyt i magen, så får nesten litt pusteproblemer og føler et behov for å legge meg på siden eller lene meg bakover så jeg får pustet bedre. Ryggen blir også litt kranglete når jeg er mye sosial i helgene, men i hverdagen når jeg jobber så går det stort sett fint. For ikke å nevne hvor slitsom varmen er.. men den tror jeg er slitsom for alle.

Ellers er jeg fremdeles 100 % i jobb. Kjenner jeg faktisk er litt stolt over at jeg har klart å være 100 % i jobb hele veien. Har til og med klart å holde flere kurs på engelsk hos kunde, noe jeg syns er slitsomt selv om jeg ikke er syv måneder på vei. Bare to uker igjen med jobb nå før sommerferie og permisjon i ett. Det blir magisk ❤️
 
30+3 - falsk vannavgang?

Mannen og jeg tar alltid kaffe på sengen i helgene. Jeg skulle bare tisse før jeg tok imot kaffekoppen, og da jeg skulle sette meg i sengen etter å ha vært på do rant det plutselig vann ut av meg. Jeg skvatt til og bare «æh, det renner vann ut av meg» mens jeg tok en hånd mellom bena for å sjekke. Fikk da flere vanndråper på hånden som rant av igjen. Tydelig at det var vann og ikke utflod.

Ringte sykehuset bare for å høre. Fikk beskjed om å ta på et bind og sjekke om det fylte seg opp igjen. Har foreløpig ikke kommet noe mer, og satser på at det ikke kommer mer heller. Uke 30+3 er altfor tidlig. Men glad jeg skal på ultralyd på tirsdag for vekstkontroll. Da kan jeg høre om de kan sjekke livmorhalsen også.

Håper alle får en fin og avslappende søndag!

Kommenter gjerne hvis andre har lignende erfaring, enten det ble fødsel noen dager etterpå eller bare var en falsk alarm. Legger ved bildet av slik sengen min så ut etter et forsøk på å sette seg ned.
 

Vedlegg

  • 8A4B35E9-3326-4C64-8023-CD19FFABE12C.jpeg
    8A4B35E9-3326-4C64-8023-CD19FFABE12C.jpeg
    17,8 KB · Visninger: 144
30+3 - falsk vannavgang?

Mannen og jeg tar alltid kaffe på sengen i helgene. Jeg skulle bare tisse før jeg tok imot kaffekoppen, og da jeg skulle sette meg i sengen etter å ha vært på do rant det plutselig vann ut av meg. Jeg skvatt til og bare «æh, det renner vann ut av meg» mens jeg tok en hånd mellom bena for å sjekke. Fikk da flere vanndråper på hånden som rant av igjen. Tydelig at det var vann og ikke utflod.

Ringte sykehuset bare for å høre. Fikk beskjed om å ta på et bind og sjekke om det fylte seg opp igjen. Har foreløpig ikke kommet noe mer, og satser på at det ikke kommer mer heller. Uke 30+3 er altfor tidlig. Men glad jeg skal på ultralyd på tirsdag for vekstkontroll. Da kan jeg høre om de kan sjekke livmorhalsen også.

Håper alle får en fin og avslappende søndag!

Kommenter gjerne hvis andre har lignende erfaring, enten det ble fødsel noen dager etterpå eller bare var en falsk alarm. Legger ved bildet av slik sengen min så ut etter et forsøk på å sette seg ned.
Krysser fingrene for deg at babyen får være i magen flere uker til❤️
 
30+3 - falsk vannavgang?

Mannen og jeg tar alltid kaffe på sengen i helgene. Jeg skulle bare tisse før jeg tok imot kaffekoppen, og da jeg skulle sette meg i sengen etter å ha vært på do rant det plutselig vann ut av meg. Jeg skvatt til og bare «æh, det renner vann ut av meg» mens jeg tok en hånd mellom bena for å sjekke. Fikk da flere vanndråper på hånden som rant av igjen. Tydelig at det var vann og ikke utflod.

Ringte sykehuset bare for å høre. Fikk beskjed om å ta på et bind og sjekke om det fylte seg opp igjen. Har foreløpig ikke kommet noe mer, og satser på at det ikke kommer mer heller. Uke 30+3 er altfor tidlig. Men glad jeg skal på ultralyd på tirsdag for vekstkontroll. Da kan jeg høre om de kan sjekke livmorhalsen også.

Håper alle får en fin og avslappende søndag!

Kommenter gjerne hvis andre har lignende erfaring, enten det ble fødsel noen dager etterpå eller bare var en falsk alarm. Legger ved bildet av slik sengen min så ut etter et forsøk på å sette seg ned.

Har ikke erfaring på dette selv, men kan det kanskje være at den ytterste vannhinna gikk?

Da jeg fødte gutten min (ble satt i gang) så husker jeg at Jeg fikk følelsen av at jeg tisset på meg litt når jeg gikk i gangen føden. Tenkte at det kanskje bare var masse utflod som kom. Gikk på do for å sjekke, var bare klar væske som kom. 30 min senere så sa det bare "knepp" og så fosset vannet :hilarious:

Har hørt at den ytterste hinna kan gå hull på så det kommer noe vann, men at det kan tette seg igjen og fylles opp igjen.
Krysser fingrene for at lille holder seg inne i 7-8 uker til i allefall :)
 
Har ikke erfaring på dette selv, men kan det kanskje være at den ytterste vannhinna gikk?

Da jeg fødte gutten min (ble satt i gang) så husker jeg at Jeg fikk følelsen av at jeg tisset på meg litt når jeg gikk i gangen føden. Tenkte at det kanskje bare var masse utflod som kom. Gikk på do for å sjekke, var bare klar væske som kom. 30 min senere så sa det bare "knepp" og så fosset vannet :hilarious:

Har hørt at den ytterste hinna kan gå hull på så det kommer noe vann, men at det kan tette seg igjen og fylles opp igjen.
Krysser fingrene for at lille holder seg inne i 7-8 uker til i allefall :)

Min teori er det samme også, og jeg er glad det ikke har kommet noe mer. Fosterhinnen kan jo bygges opp igjen, og det produseres stadig nytt fostervann, så nå som det ikke har kommet noe mer føler jeg meg trygg på at alt er i orden. Føler meg ganske sikker på at det var fostervann som kom også, og ikke utflod eller urin, det rant skikkelig og da jeg tok hånden opp for å kjenne falt det vanndråper av hånden min. Ingen lukt eller slim ☺️
 
30+5 - vekstestimering

I dag var jeg tilbake til Ullevål for nok en vekstestimering. Lille ble målt til 31+2 og ligger litt over snittet. Nå har jo jeg ment hele veien at termin er 31+1/31+2 basert på eggløsning, og det er kun den ene målingen der termin ble satt at jeg ble målt noe kortere. Tror derfor selv at min eggløningstermin stemmer ganske godt og at jeg egentlig har en ganske gjennomsnittlig jente i magen. Hun veier nå 1,8 kg.

Hun ligger fremdeles med hodet ned og i det jeg tror de kalte leie 1 sist gang. Med ryggen mot venstre og ansiktet mot høyre. Legen sa det var stor sannsynlighet for at hun kom til å beholde det leiet frem mot fødsel. Veldig glad for det - da jeg har vært redd for setefødsel på grunn av dobbelt livmor.

Målte også livmorhalsen, og den var et sted mellom 2,7-3 cm og lukket. Første gang jeg målte i uke 15/16 var den 7 cm, så var den rundt 4 cm sist og nå 3 cm. Men det er jo vanlig at den blir kortere nærmere fødsel fordi det blir tyngre og den skal jo avflates før fødsel starter.

Har ny time igjen om fem uker - spent på leie og lengde på livmorhalsen da ☺️ Om fem uker er jeg 36+1 i følge egen beregning, så da begynner jeg kanskje å håpe på at livmorhalsen etter hvert skal bli enda kortere? Hehe..

God tirsdag til alle som titter innom ❤️
 
Last edited:
30+5 - vekstestimering

I dag var jeg tilbake til Ullevål for nok en vekstestimering. Lille ble målt til 31+2 og ligger litt over snittet. Nå har jo jeg ment hele veien at termin er 31+1/31+2 basert på eggløsning, og det er kun den ene målingen der termin ble satt at jeg ble målt noe kortere. Tror derfor selv at min eggløningstermin stemmer ganske godt og at jeg egentlig har en ganske gjennomsnittlig jente i magen. Hun veier nå 1,8 kg.

Hun ligger fremdeles med hodet ned og i det jeg tror de kalte leie 1 sist gang. Med ryggen mot venstre og ansiktet mot høyre. Legen sa det var stor sannsynlighet for at hun kom til å beholde det leiet frem mot fødsel. Veldig glad for det - da jeg har vært redd for setefødsel på grunn av dobbelt livmor.

Målte også livmorhalsen, og den var et sted mellom 2,7-3 cm og lukket. Første gang jeg målte i uke 15/16 var den 7 cm, så var den rundt 4 cm sist og nå 3 cm. Men det er jo vanlig at den blir kortere nærmere fødsel fordi det blir tyngre og den skal jo avflates før fødsel starter.

Har ny time igjen om fem uker - spent på leie og lengde på livmorhalsen da ☺️ Om fem uker er jeg 36+1 i følge egen beregning, så da begynner jeg kanskje å håpe på at livmorhalsen etter hvert skal bli enda kortere? Hehe..

God tirsdag til alle som titter innom ❤️
Så godt å høre alt står bra til!❤
 
Gravideoppdatering (31 + 4)

Termindato: 6. September

Babyen: Barnet er nå ca. 40 cm lang fra hodet til føttene og veier ca. 2000 gram.

Kjønn: Jente

Liv i magen: God aktivitet på mini fremdeles, og nå har hun plutselig begynt å angripe ribbeina mine. Litt ubehagelig, men mest av alt får det meg til å smile og le. Selv om jeg ikke har møtt henne eller vet hvem hun er, syns jeg hun er verdens søteste. Kommende oldemor fikk også kjenne spark denne uken. Veldig koselig ❤️ Her om dagen holdt mini meg våken om natten fordi hun romsterte så mye at det føltes ut som en knyttneve som prøvde å komme ut av magen.

Forandringer på kroppen: Fått mine første små strekkmerker. Disse er på undersiden av puppen, så var mannen som oppdaget det. Håper ikke det kommer så mye mer, men tenker at det er utenfor min kontroll og så verdt det uansett ❤️

Humøret mitt: Stort sett veldig lykkelig og fornøyd, men kjenner at jeg har vært litt tyngre til sinns denne uken. Lurer på om jeg begynner å bli litt sliten av å leve livet litt halvveis, og er litt småsjalu på alle som kan gjøre hva de vil når de vil. Eller så er det kanskje tanken på at fødsel nærmer seg som indirekte skremmer meg litt?

Formen min: Har blitt litt mer sliten igjen nå. Sover en del etter jobb eller i lunsjpausen, og var på hyttetur med vennegjengen i helgen der jeg ble helt utslitt. I tillegg har kvalmen kommet litt tilbake.

Søvn: sover fremdeles relativt godt. Noen dager er jeg veldig sliten på kvelden, men sliter litt med å sovne likevel. Og våkner som regel noen ganger i løpet av natten.

Cravings: Ingen spesielle.

Innkjøp: Babycall, gulpeklut og «tåteflaske» fra Arne Jacobsen med forbokstaven hennes på.

Vektøkning: Jeg har gått opp ca. 14 kg (!). Trodde vekten skulle stagnere litt snart. Kjenner jeg er spent på hvor dette ender.

Neste kontroll: time hos JM 28. juli og UL på Ullevål 4. august.

Sykemelding: Har siste arbeidsuke denne uken. Stolt av at jeg har kommet meg gjennom svangerskapet uten sykemelding, men har fått litt hjelp av at jeg nå tar fire uker ferie før permisjonen. Hadde kanskje bedt om gradert sykemelding ellers.

Det jeg gleder meg mest til nå: Ferie om fire dager og å komme forbi uke 34. Etter egen beregning er det 20. juli ☺️❤️
 

Vedlegg

  • EBD36269-F7BB-4D32-BFC7-A8C0938406C6.jpeg
    EBD36269-F7BB-4D32-BFC7-A8C0938406C6.jpeg
    20,7 KB · Visninger: 147
Last edited:
Hvordan går det med deg og magen? :happy::Heartred

Takk som spør. Det går relativt bra vil jeg si, men merker at jeg begynner å bli litt sliten av alle plagene og savner å ha kroppen min for seg selv, selv om jeg fremdeles syns det er veldig stort og hyggelig å være gravid. Men bekkenet klarer så vidt å gå 1 km før det gjør vondt, mini ligger så høyt at det tidvis er vanskelig å puste, jeg har halsbrann og våkner med stive og vonde hender hver dag ☺️

Men jeg er etter egen beregning 34+1 nå, og er veldig glad for at jeg har kommet så langt. Nå er jo lungene ca. ferdigutviklet også, så hvis fødselen skulle starte ville det mest sannsynlig gått helt fint. Håper selvfølgelig hun blir der inne noen uker til for sin egen del, men begynner å kjenne allerede nå at jeg håper jeg ikke går på overtid.

Kjedelig med negativ test for dere i dag. Håper så at det snart blir deres tur ❤️
 
Takk som spør. Det går relativt bra vil jeg si, men merker at jeg begynner å bli litt sliten av alle plagene og savner å ha kroppen min for seg selv, selv om jeg fremdeles syns det er veldig stort og hyggelig å være gravid. Men bekkenet klarer så vidt å gå 1 km før det gjør vondt, mini ligger så høyt at det tidvis er vanskelig å puste, jeg har halsbrann og våkner med stive og vonde hender hver dag ☺️

Men jeg er etter egen beregning 34+1 nå, og er veldig glad for at jeg har kommet så langt. Nå er jo lungene ca. ferdigutviklet også, så hvis fødselen skulle starte ville det mest sannsynlig gått helt fint. Håper selvfølgelig hun blir der inne noen uker til for sin egen del, men begynner å kjenne allerede nå at jeg håper jeg ikke går på overtid.

Kjedelig med negativ test for dere i dag. Håper så at det snart blir deres tur ❤️
Skjønner at plagene begynner å bli slitsomme! Godt at du er i ferie og (forhåpentligvis?) kan slappe mye av :) krysser fingrene for at det ikke blir noe overtid på deg!
Naboen vår fikk en uke før termin, hun er også førstegangs, så det er mulig :)
Takk for det, håper vi og... :) henvisning til IVF sendes om en uke :wideyed::nailbiting:
 
Gravideoppdatering (34 + 0)

Termindato: 6. September

Babyen: Barnet er nå ca. 44 cm lang fra hodet til føttene og veier ca. 2500 gram.

Kjønn: Jente

Liv i magen: Fremdeles masse liv i magen, og mange som får kjenne og kose med henne. Så hyggelig med ferie og at vi får møtt venner og familie mye ❤️

Forandringer på kroppen: Fått vann i kroppen. Ikke så mye at det kanskje er tydelig for andre, men jeg ser det selv. Og fingrene mine er kjempestive og ømme når jeg våkner hver morgen. Har også måttet innse at giftering og forlovelsesring må vente på meg til etter fødsel.

Humøret mitt: Ganske bra vil jeg si. Deilig med ferie.

Formen min: Bekkenet/korsryggen er ikke god, og jeg trenger ikke å gå mer enn 500 meter før det blir vondt. Det hindrer meg litt i å være i særlig aktivitet, men håper jeg kan være aktiv igjen når babyen er ute. Ellers har jeg begynt å få mer kynnere (hadde det i en halvtime i går mens vi gikk til byen, hvis det er mulig?). Har også litt mer murringer i nedre mage. Spent på om det er modningstegn eller lille som prøver å feste seg kanskje? Kan vel være mye forskjellig, men håper på modning og festing av hodet snart.

Søvn: sover godt om dagen, så heldig der. Blir en del Power naps på dagtid de dagene vi har lite planer også. Veldig deilig.

Cravings: ingen spesielle

Innkjøp: Vippestol, lammeskinn til vognen og noen klær fra Newbie. Tror vi nærmer oss alt vi trenger (og ikke trenger) nå.

Vektøkning: Jeg har gått opp 15 kg. Fremdeles spent på hvor det ender og hvor lett det blir å gå tilbake. Gleder meg litt til å miste 5-10 kg på sykehuset må jeg innrømme, alt er litt tungt med 15 kg mer.

Neste kontroll: time hos JM 28. juli og UL på Ullevål 4. august.

Sykemelding: I ferie og permisjon nå, så klarte meg uten sykemelding i mitt første svangerskap.

Det jeg gleder meg mest til nå: Ultralydtimen på Ullevål og fødsel. Tenk at det nå kan skje når som helst uten at de ville stoppet den. Helt utrolig. Håper selvfølgelig hun kommer etter uke 37+0, men godt å vite at vi har kommet så langt.

PS. Fikk vite forrige uke at en veldig god venninne av meg også har blitt gravid. Hun ligger seks måneder bak oss, så vi får ikke permisjon sammen, men barna våre kan vokse opp ganske jevnaldrende ❤️
 

Vedlegg

  • 3C729906-2109-4F08-89FB-0A729C695688.jpeg
    3C729906-2109-4F08-89FB-0A729C695688.jpeg
    23 KB · Visninger: 135
Tenk at hun får komme nå, uten at noen stopper henne! Helt utrolig :D

Kjenner til det med ring... Den ligger stakkars på badet. Vannet i kroppen er usynlig for det blotte øye, men man føler det virkelig på seg. Det samme med vekta, å gå opp trappa er virkelig et SLIT.... Puh!

Veldig hyggelig å høre fra deg! <3
 
Så koselig oppdatering! Og så fin mage du har fått :)
Nærmer seg med stormskritt nå. :)
 
Tenk at hun får komme nå, uten at noen stopper henne! Helt utrolig :D

Kjenner til det med ring... Den ligger stakkars på badet. Vannet i kroppen er usynlig for det blotte øye, men man føler det virkelig på seg. Det samme med vekta, å gå opp trappa er virkelig et SLIT.... Puh!

Veldig hyggelig å høre fra deg! <3

Veldig koselig å tenke på ❤️ Tror det samme gjelder her. Har nok mer vann i kroppen enn det ser ut som. Noe jeg syns er litt fint siden jeg har gått opp en del. Hvordan går det med deg?


Så koselig oppdatering! Og så fin mage du har fått :)
Nærmer seg med stormskritt nå. :)

Tusen takk ☺️ Absolutt - veldig rart at nå kan fødselen egentlig skje når som helst, selv om det sikkert er noen uker igjen. Om jeg husker riktig har vel du fått positiv test igjen? Håper det blir en terminspire ❤️
 
Veldig koselig å tenke på ❤️ Tror det samme gjelder her. Har nok mer vann i kroppen enn det ser ut som. Noe jeg syns er litt fint siden jeg har gått opp en del. Hvordan går det med deg?




Tusen takk ☺️ Absolutt - veldig rart at nå kan fødselen egentlig skje når som helst, selv om det sikkert er noen uker igjen. Om jeg husker riktig har vel du fått positiv test igjen? Håper det blir en terminspire ❤️
Ja det må føles helt spesielt. :) men forhåpentligvis også veldig herlig. :) å vite at snart får du møte henne. :)
Ja har endelig fått positiv test igjen, og mye kjappere økning denne gangen enn tidligere så har mer trua denne gangen. :)
 
34+5

Var hos jordmor i dag, og alle mål og prøver var veldig fine. Mannen fikk være med igjen denne gangen, og det var så koselig å ha han med. Jordmor var også veldig flink til å involvere han og gi han tips til fødsel. Følte faktisk han fikk flere tips til fødsel enn meg. Haha.. Fikk også beskjed om at hodet var godt ned i bekkenet, og løst festet eller noe i den duren. Ikke helt festet, men hun syns det var litt festet fikk jeg inntrykk av.

Etter jordmortimen tittet vi litt på smykker. Mannen har lyst til å gi meg fødegave, noe jeg syns er veldig koselig ❤️

Nå på kvelden fikk jeg plutselig en dråpe blod i trusen. Det betyr nok ingenting og har en følelse av at det ikke kommer noe mer, men kjenner jeg likevel får litt puls og en svak forventning om at modningen er i gang.
 
Back
Topp