Blir det en nummer 3?

Ett år

I dag blir lillemor ett år. Tiden har flydd og hun er så morsom nå. Veldig sosial og har masse energi. Barnehageinnkjøring har gått veldig fint frem til nå. Allerede gått to uker i barnehagen.

Ellers fikk jeg positivt eggløsningstest i dag. På selveste bursdagen til lillemor. Har ikke fått tilbake mensen etter fødsel enda, men da ser det ut som den er i anmarsj. Vi skal ikke prøve på en nummer tre med det første, og har ikke heeeelt bestemt oss enda, men ønsker likevel å følge med på syklusen litt siden jeg syns det er veldig gøy å bli kjent med egen kropp. Har også kjøpt en ny Apple Watch som kan måle temperaturen, så forhåpentligvis bekrefter den også eggløsning om litt.

Siden det ikke er krise om vi blir gravide, vurderer jeg litt å bruke trygge perioder som prevensjon når jeg får litt oversikt over syklusen. Litt rart er det at det er første eggløsning siden juni 2019 som vi ikke prøver å bli gravide på. Haha
 

Vedlegg

  • IMG_6758.jpeg
    IMG_6758.jpeg
    1,2 MB · Visninger: 45
Da har jeg nettopp fått mindre andre menstrasjon etter fødsel. Jeg kartlegger syklus fordi jeg tror det blir prøving på nummer tre neste sommer, og fordi jeg er litt over gjennomsnittlig nysgjerrig på egen kropp og syklus.

Ser fremdeles ut som jeg sliter med defekt lutealfase. Hatt lutealfase på henholdsvis 6 og 8 dager de to syklusene jeg har hatt. Det går riktig vei, så er jo en mulighet for at kroppen bare trenger å stabilisere seg etter fødsel. Men en del av meg tror den kommer til å være ustabil frem til neste sommer.

Har forsøkt å ta av litt av gravidekiloene. Veier nå 10 kg mer enn før jeg ble gravid med første og har en BMI på 28. Ønsker å komme akkurat innenfor normalen med en BMI på 24, men det er DØNN umulig. Før graviditeter har jeg aldri hatt et problem med å gå ned i vekt, men nå rikker ikke vekten seg og det er så frustrerende. Trener og faster, så spiser bare 2-3 måltider i døgnet innenfor en tidsperiode på rundt 8 timer. Lurer på om det kan være PCO-en eller hormonendringer som nå gjør det helt umulig å gå ned i vekt. Sluttet å amme for to måneder siden og hadde tenkt at det ville løsne litt da, men tydeligvis ikke. Andre som har opplevd samme? Løste det seg på noe vis?

Ellers følger jeg med på sykluse på Apple Watch, og denne måneden virker det som litt tydeligere økningen i temperaturen. Blir spennende å se klokkens funksjoner fremover.
 

Vedlegg

  • IMG_8760.jpeg
    IMG_8760.jpeg
    270,6 KB · Visninger: 16
En lang oppdatering om diverse

Nå er minstemann 14 måneder, og på denne tiden for to år siden ble jeg gravid. Mistet i en tildig SA, og så satt spiren hele veien til mål i desember/januar. Føles veldig rart å ikke prøve å bli gravid. Har ikke hatt eggløsninger og mensen uten å prøve å bli gravid på 4 år. Haha.

Siden jeg er så kontrollfreak, holder jeg kontroll på syklusen med eggløsningstester. Kjenner ganske godt når det nærmer seg, så har ikke trengt å kaste bort unødvendig mange. Skjønner jo at det er sært å teste for eggløsning når man ikke prøver å bli gravid, men liker å ha kontroll på syklusene mine siden jeg håper vi skal prøve på en tredje til sommeren.

I dag er jeg 8 DPO, om den kalles det når man ikke prøver å bli gravid. Forrige syklus kom mensen 9 DPO, så spent på om jeg får mensen i morgen igjen. Det viser i hvert fall at syklusen er defekt også når vi ikke prøver, så alle som sier «det er fordi du stresser» kan ta seg en bolle.

Har som mål å nærme meg en BMI på normalområdet/24. Det vil si 13 kg ned fra i sommer. Har gått ned 5 kg til nå, men håper på mellom 3-7 til. Har periodisk faste i hverdagen og trener 1-2 ganger i uken. Prøver også å unngå søtsaker i hverdagen.

Har vurdert litt om jeg skulle prøve Metformin for å stabilisere syklusen litt hvis vi vet vi skal prøve på en tredje. Man bør jo egentlig gå på det en stund virker det som, for å få effekt. Har et håp om at det kan hjelpe litt på vekten også, selv om jeg vet at det ikke hjelper alle. Har noen tatt Metformin mot defekt lutealfase? Fungerte det? Alternativt blir det naturlig prøving på en januar 2025 barn, og prøving med hormoner fra april 2025 barn. Har ikke noe hastverk med å lage et søsken, er i en ny jobb jeg trives veldig godt i.

Mannen har ikke helt bestemt seg for hva han vil, og tror egentlig har har mer lyst på 2 barn enn 3. Og han har slitt litt med psyken av og på siden vi fikk første barn. Nå har han endelig innsett det litt selv, og snakket med Helsesykepleier om det og med sin bestekompis. En liten del av meg er selvfølgelig litt redd for psyken hans hvis vi får en til. Føler han har fått lett fødselsdepresjon med begge de to første. Har noen menn med lignende erfaringer?
 
Godt nytt år

I år begynner forhåpentligvis prøvingen på vårt siste barn. Virker mer og mer som om mannen er klar for å begynne på nummer tre mot sommeren. Merker at det er lettere med to barn nå som minstemann kan gå og de leker litt sammen. Vi har også hatt ubeskyttet sex to ganger i julen, så han er ikke livredd for å bli pappa til én til. Nå har jeg sene eggløsninger, så er nok 1-2 uker unna eggløsning og ingen mulighet for å bli gravid uansett.

Jeg har tracket syklusen siden mensen var tilbake, og lutealfasen er fremdeles på 7-9 dager. Så tror ikke jeg kan bli naturlig gravid uansett slik det er nå. Har derfor begynt på Metformin igjen i håp om å få stabilisert syklusen innen vi skal starte prøvingen.

Skal også gjøre en skikkelig innsats for å gå tilbake til vekten jeg hadde før jeg ble gravid. Veier nå 12 kg mer enn da jeg ble gravid første gang, og trives ikke så godt i egen kropp. Har prøvd med fasting i hverdagen i høst, og gikk da ned 4-5 kg. Men så har jeg gått opp 2 kg igjen i julen.

I januar skal jeg være ekstra streng med mat og trening. Ikke noe søtsaker i hele januar, (intermediate) fasting og trene minst 1-2 ganger i uken. Sammen med Metformin håper jeg det gjør at jeg går ned i vekt. Prøvde hardt i høst også, men kiloene sitter som støpt. Håper Metformin kanskje kan hjelpe litt siden jeg har PCO, og det virker som hormonene jobber mot meg.

Kommer med ny oppdatering i slutten av januar med hvordan slankingen har gått. Og håper da jeg kan si at jeg har gått ned 4 kg. Nå har jeg sagt målet mitt høyt - og binder meg enda mer til å se resultater.

Vekt i dag: 80,4 kg
Mål 1 februar: 76 kg
 
Godt nytt år

I år begynner forhåpentligvis prøvingen på vårt siste barn. Virker mer og mer som om mannen er klar for å begynne på nummer tre mot sommeren. Merker at det er lettere med to barn nå som minstemann kan gå og de leker litt sammen. Vi har også hatt ubeskyttet sex to ganger i julen, så han er ikke livredd for å bli pappa til én til. Nå har jeg sene eggløsninger, så er nok 1-2 uker unna eggløsning og ingen mulighet for å bli gravid uansett.

Jeg har tracket syklusen siden mensen var tilbake, og lutealfasen er fremdeles på 7-9 dager. Så tror ikke jeg kan bli naturlig gravid uansett slik det er nå. Har derfor begynt på Metformin igjen i håp om å få stabilisert syklusen innen vi skal starte prøvingen.

Skal også gjøre en skikkelig innsats for å gå tilbake til vekten jeg hadde før jeg ble gravid. Veier nå 12 kg mer enn da jeg ble gravid første gang, og trives ikke så godt i egen kropp. Har prøvd med fasting i hverdagen i høst, og gikk da ned 4-5 kg. Men så har jeg gått opp 2 kg igjen i julen.

I januar skal jeg være ekstra streng med mat og trening. Ikke noe søtsaker i hele januar, (intermediate) fasting og trene minst 1-2 ganger i uken. Sammen med Metformin håper jeg det gjør at jeg går ned i vekt. Prøvde hardt i høst også, men kiloene sitter som støpt. Håper Metformin kanskje kan hjelpe litt siden jeg har PCO, og det virker som hormonene jobber mot meg.

Kommer med ny oppdatering i slutten av januar med hvordan slankingen har gått. Og håper da jeg kan si at jeg har gått ned 4 kg. Nå har jeg sagt målet mitt høyt - og binder meg enda mer til å se resultater.

Vekt i dag: 80,4 kg
Mål 1 februar: 76 kg
Så spennende dette året blir for dere da!

Fasting er fantastisk, jeg elsker fasting selv og gleder meg til den dagen jeg kan starte med det igjen. Jeg ønsker bare at du vet det er kjempe bra å gå ned 200-250gram per uke! En varig endring er en endring som skjer over tid. Men jeg heier på deg og håper du når målene dine! :Heartred
 
Halvveis til målet
En liten oppdatering på min «strenge» januar. Jeg har trent tre ganger i uken og klart å holde meg HELT unna søtsaker. Så stolt av meg selv. Har blitt tilbudt både boller og godteri, men klart å stå helt over. I dag veide jeg 77,8, og har gått ned 2,5 kg allerede i januar. Ser ut som jeg kan klare målet mitt på 76 hvis jeg fortsetter med å være like flink.

Begynte også på Metformin for tre uker siden, og er nå oppe i tre piller per dag. Lurer på om jeg får noe drahjelp av Metforminen også, for kiloene har virkelig sittet som limt etter fødsel. Skal begynne på fire piller om dagen i helgen og fem piller om dagen neste helg.

Hadde denne syklusen eggløsning rundt dag 18-19. Veldig fornøyd med at den kommer såpass tidlig. Har fremdeles defekt lutealfase, og er spent på om Metformin hjelper på det på sikt. Ca. 5 måneder til jeg håper vi kan begynne prøvingen nå ❤️
 
Oppdatering med januarslanking
Etter en intens måned med mye trening og fokus på kosthold, så klarte jeg å gå fra å veie 80,4 kg til 77,1 kg. Må si meg veldig fornøyd med den vektnedgangen, selv om jeg ikke så 76-tallet som jeg håpet.

Løsner litt opp på matfronten nå, men ønsker å fortsette å trene 3-4 ganger i uken slik jeg har gjort (bortsett fra denne uken hvor jeg er småsyk). Gleder meg til snøen forsvinner og jeg kan gå mer fjellturer i frisk luft. Nå går det mye i tredemølle inne.

Dagens vekt: 77,1 kg
Nytt dato for målet 01.03: 76 kg

Drømmen er å klare å komme med ned til 70 kg før vi begynner prøvingen igjen i juni, men er også veldig fornøyd med 73 kg som var det jeg veide da jeg ble gravid med lillesøster.
 
Februaroppdatering
Etter å ha vært veldig flink i januar, har det blitt litt mer utskeielser i februar. Jeg har klart å holde vedlike de gode treningsvanene heldigvis, men har blitt en der mer usunn mat og snacks. Skal derfor stramme inn litt ekstra i de neste tre ukene. Liker små utfordringer mot meg selv og ta slankingen litt ekstremt i noen perioder. Blir periodisk faste hele uken, og ingen søtsaker foruten boller og snacks innenfor fastevinduet i helgene fordi det er litt barnebursdager og annet, og jeg vil ikke være kjip i sosiale settinger. Men skal prøve å holde litt tilbake.

Dagens vekt: 77,9 kg
Mål for 1. april: 76 kg (realistisk), 75 kg (optimistisk)

Ellers er lutealfasen oppe i ti dager nå, så Metformin har hatt en positiv effekt på syklusen. Har også fått nesten positiv test i dag og i går (0,8 i Premom), så ligger an til rekordtidlig eggløsning også (CD17).

Eller hadde mannen min og jeg en litt fortrolig prat om nummer tre her om dagen. Han har litt klump i magen og er usikker på om han blir klar til i sommer. Har beroliget han med at det er viktig for meg at begge ønsket dette og blir glad for en positiv test. Jeg håper selvsagt han blir klar til i sommer, men det viktigste er at han en eller annen gang føler seg klar. Begges bestevenn skal prøve å bli gravide i sommer, så hadde jo vært veldig koselig. I tillegg til at jeg vet jo at det fort kan ta litt tid å bli gravid, derfor håper jeg ikke at vi må vente SÅ lenge ❤️
 
Back
Topp