Bli satt i gang

Vel, det må i såfall være grunnet "andre ting". Man blir faktisk ikke satt i gang hvis det ikke er en medisinsk grunn til det.
Altså da mente eg at noen har eg kjenner har blitt satt i gang grunnet redsel for kjapp fødsel basert på tidligere fødsler, og noen andre av andre ting som ikke er direkte medisinsk grunn i svangerskapet
 
Altså da mente eg at noen har eg kjenner har blitt satt i gang grunnet redsel for kjapp fødsel basert på tidligere fødsler, og noen andre av andre ting som ikke er direkte medisinsk grunn i svangerskapet
Høres veldig veldig usannsynlig ut, med mindre legene virkelig ser medisinsk grunn til at en igangsatt fødsel er bedre enn at vedkommende kommer tidlig inn. Så mest sannsynlig ligger det noe mer bak den avgjørelsen.
 
Jeg slet veldig med å tåle smertene, de satt seg i både rygg og mage og det kjentes ut som nedre del av magen skulle sprekke. Slet med å stole på at kroppen skulle få det til. Jeg kom jo aldri mer enn 4 cm med første, så alt var nytt. Men det gikk faktisk veldig bra. Jeg presset i 17 min så var hun ute. Sydde 1 pyntesting :) Nr 3 var jeg mer forberedt på hva jeg kunne forvente. Riene satt seg på samme sted, men det tok 1 time fra 4 cm til jenta mi var ute. Da følte jeg meg snytt for fødselen :p Sydde ingenting da :D Så det går nok helt fint, jeg tror det kan være lurt å fortelle både mannen og jordmødrene der hva du er engstelig for. Jeg foretrekker vaginale fødsler. Tok svært liten tid å komme seg etter fødsel i motsetning til etter KS.
Tusentakk for svar <3 :D jeg har fortalt mannen og jordmora om hva jeg engster meg for..
 
Jeg ble planlagt satt i gang med første, og skal settes i gang nå også. Har type 1 diabetes, og da får man gjerne ikke gå lenger enn uke 38. Kan hende man blir satt i gang før også, hvis det finnes medisinsk årsak til det. Jeg ble satt i gang i uke 36 med første pga. lite fostervekst grunnet svangerskapsforgiftning. Fikk først ballong som satt ca 6 timer. Så ble det 3-4 modningspiller over to døgn før jeg fikk rier utpå kvelden. Ble ganske intenst fort, og det var svært korte pauser mellom hver rie, som gjorde at jeg ble så dårlig at jeg kastet opp og nesten besvimte flere ganger. Pga. full fødeavdeling tok det mange timer før jeg ble overflyttet fra observasjonsavdelingen, men når jeg først kom dit så tok det ytterligere 2 timer før jeg endelig fikk epidural. Det var helt magisk. Da fikk jeg endelig sove litt og slappe av. Kjente ikke særlig til riene lenger. Men fødselen stoppet opp på 5 cm åpning. Ble forsøkt å ta fostervann samt riestimulerende drypp, men da babyen viste mistrivsel under riene så ble det besluttet hastekeisersnitt. Så veslegutten vår ble født innen en halvtime etterpå.

Som sagt så blir det også planlagt igangsettelse også denne gangen. Bare håper og krysser fingre for at det ikke blir samme skjebne som sist. Det jeg vet er at en igangsatt fødsel gjerne kan oppleves mer intens enn en fødsel som starter spontant. :)
 
Jeg ble satt i gang på grunn av svangerskapsforgiftning. Det sies at man har lettere for å gå i fødsel med svangerskapsforgiftning fordi kroppen prøver å «rette opp» selv. Jeg fikk ganske kraftige rier nesten umiddelbart. Gikk kanskje en halvtime før jeg lå å vrei meg i senga med spyposen i hånda. Riene ble bare kraftigere og kom veldig tett så jeg fikk ingen pauser. Endte i hastekeisersnitt da frøkna ikke tålte de kraftige riene. Da kunne de bare nappe ut ballongen. Ble født 2t og 55 min etter ballongen ble satt inn og pustet ikke da hun kom ut så de måtte hjelpe henne.

Jeg klarer fremdeles ikke reise meg uten at det river i magen 9 uker etter. Jeg skulle så gjerne ha født vaginalt for nå kan det hende jeg ikke får lov ved neste fødsel siden det mest sannsynlig kommer til å gå fort igjen og da kan livmora revne.

Hvis du vet at fødselen din kan gå raskt så ville jeg heller bedt om å få komme på sykehuset ved første tegn på rier. Eller be om å bli strippet på sykehuset når du nærmer deg termin. Det var også veldig vondt å få satt inn den ballongen, så jeg har virkelig ikke lyst til å gjøre det igjen.

Be om å få en time på sykehuset hvor du kan få snakket med en lege/jordmor. Det må være mulig å komme frem til en løsning som ikke krever igangsetting eller keisersnitt.

Det finnes forskjellige stadier på en igangsettelse også som de vurderer ut i fra hvor moden man er på tidspunktet.
 
Jeg ble satt i gang på grunn av svangerskapsforgiftning. Det sies at man har lettere for å gå i fødsel med svangerskapsforgiftning fordi kroppen prøver å «rette opp» selv. Jeg fikk ganske kraftige rier nesten umiddelbart. Gikk kanskje en halvtime før jeg lå å vrei meg i senga med spyposen i hånda. Riene ble bare kraftigere og kom veldig tett så jeg fikk ingen pauser. Endte i hastekeisersnitt da frøkna ikke tålte de kraftige riene. Da kunne de bare nappe ut ballongen. Ble født 2t og 55 min etter ballongen ble satt inn og pustet ikke da hun kom ut så de måtte hjelpe henne.

Jeg klarer fremdeles ikke reise meg uten at det river i magen 9 uker etter. Jeg skulle så gjerne ha født vaginalt for nå kan det hende jeg ikke får lov ved neste fødsel siden det mest sannsynlig kommer til å gå fort igjen og da kan livmora revne.

Hvis du vet at fødselen din kan gå raskt så ville jeg heller bedt om å få komme på sykehuset ved første tegn på rier. Eller be om å bli strippet på sykehuset når du nærmer deg termin. Det var også veldig vondt å få satt inn den ballongen, så jeg har virkelig ikke lyst til å gjøre det igjen.

Be om å få en time på sykehuset hvor du kan få snakket med en lege/jordmor. Det må være mulig å komme frem til en løsning som ikke krever igangsetting eller keisersnitt.

Det finnes forskjellige stadier på en igangsettelse også som de vurderer ut i fra hvor moden man er på tidspunktet.
Fikk komme inn med første tegn på rier forgje fødsel også, hadde kun en laang rie, problemet var at her vi bor er det 45-60 min til sykehuset og om morningen og ettermiddagen er det lange køer , så kan fort gå 2 timer å komme seg frem :hungover: Reiste som sagt inn med engang sist og var på sykehuset under 1 time før han var født, det gikk greit, men om det går fortere og er litt mer kø neste gang så er eg redd vi ikke rekker det
 
Fikk komme inn med første tegn på rier forgje fødsel også, hadde kun en laang rie, problemet var at her vi bor er det 45-60 min til sykehuset og om morningen og ettermiddagen er det lange køer , så kan fort gå 2 timer å komme seg frem :hungover: Reiste som sagt inn med engang sist og var på sykehuset under 1 time før han var født, det gikk greit, men om det går fortere og er litt mer kø neste gang så er eg redd vi ikke rekker det

Da kan jo høre om muligheten for å bli hentet av en ambulanse når fødselen starter? Eller møte en ambulanse på veien bort?

Personlig tror jeg det er bedre å ikke bli satt i gang og ville heller tatt sjansen på å kjørt bort og så ringt en ambulanse om jeg så at det ikke ville gå.

Snakk med jordmor om det. Det er mange som blir strippet når de nærmer seg termin og for mange så setter det i gang fødselen. Hvis du blir strippet på sykehuset og det setter i gang fødselen så slipper du jo å tenke på reiseveien.

Håper det ordner seg for deg og at du får det som du ønsker i hvert fall. Kjipt å måtte engste seg!
 
Høres veldig veldig usannsynlig ut, med mindre legene virkelig ser medisinsk grunn til at en igangsatt fødsel er bedre enn at vedkommende kommer tidlig inn. Så mest sannsynlig ligger det noe mer bak den avgjørelsen.

Jeg kjenner flere som har fått igangsatt fødsel (eller tilbud om det) pga styrtfødsler. På det grunnlaget. Det er ikke alltid det holder å komme tidlig inn om man har litt reisevei og føder på under en time f.eks. :)
 
Jeg kjenner flere som har fått igangsatt fødsel (eller tilbud om det) pga styrtfødsler. På det grunnlaget. Det er ikke alltid det holder å komme tidlig inn om man har litt reisevei og føder på under en time f.eks. :)

Er vel sikkert ulike kriterier til en viss grad på sykehusene, men retningslinjene sier at det kun skal settes i gang ved medisinsk grunnlag, altså at det aller beste for mor og barn er å avslutte svangerskapet. Men hei, ingen regler uten unntak :) men det er IKKE vanlig å bli satt i gang bare fordi man har hatt raske fødsler og gjerne vil rekke å levere barna til barnevakten. Da blir man heller anbefalt å finne løsninger hvor barnevaktene er i nærheten osv. Så kan det så klart være god nok grunn om det har vært styrtfødsel før og man har timesvis til sykehuset, men er forskjell på rask fødsel og styrtfødsel :)
 
Er vel sikkert ulike kriterier til en viss grad på sykehusene, men retningslinjene sier at det kun skal settes i gang ved medisinsk grunnlag, altså at det aller beste for mor og barn er å avslutte svangerskapet. Men hei, ingen regler uten unntak :) men det er IKKE vanlig å bli satt i gang bare fordi man har hatt raske fødsler og gjerne vil rekke å levere barna til barnevakten. Da blir man heller anbefalt å finne løsninger hvor barnevaktene er i nærheten osv. Så kan det så klart være god nok grunn om det har vært styrtfødsel før og man har timesvis til sykehuset, men er forskjell på rask fødsel og styrtfødsel :)
Har jo igrunn ikke noe med å levere ungene til barnevakt , det er jo bare noe som kommer i tillegg , barnevakten er 5 min unna, men sist tok det 2 1/2 time fra første tegn på rier til han var ute, og da skal det ikke gå så mye fortere for at eg ikke skal rekke det når eg har nesten 1 time til sykehuset.
 
Har jo igrunn ikke noe med å levere ungene til barnevakt , det er jo bare noe som kommer i tillegg , barnevakten er 5 min unna, men sist tok det 2 1/2 time fra første tegn på rier til han var ute, og da skal det ikke gå så mye fortere for at eg ikke skal rekke det når eg har nesten 1 time til sykehuset.

Det er ikke meg du trenger å overbevise. Du må nesten ta den diskusjonen med sykehuset :)
 
Ta det opp med jordmor og hør hva hun anbefaler er mitt tips.
Så får du svar på om du faktisk har noe valg eller om det bare må skje naturlig.

Har to styrtfødsler selv, bak meg. Jeg har kun 10 minutters vei til sykehuset. Så forstår du bekymrer deg med lengre vei. Sist fødsel var babyen ute 40-45 min etter ankomst. Og vi kjørte ved første tegn av rier.

Denne gangen så kan det gå fortere. Men samtidig er det ingen garanti. 3. Pleier være en luring... så hvem vet.
I verste scenario får far steppe inn som jordmor. Hehe.. håper vi slipper det.

Men som nevnt over. Ambulanse? kan det være et alternativ?
Dette er mine egne tanker men jeg ville latt fødselen starte naturlig. Har for mange bekjente med uheldige erfaringer med igangsetting.
 
Jeg ble satt i gang med andremann pga overtid. Stresset litt med det siden jeg har hørt rykter om at at det kan være hardere, men her var det tvert i mot. Syns andremann var en drøm i forhold til første.

Fikk ballongkateter som falt ut på natten. Reiste opp på sykehuset klokka 9 dagen etterpå og rundt 11 tok de vannet. Sånn i 14 tiden fikk jeg litt déjà vu fra forrige fødsel og sa ja til epidural. Etter det var det null smerte, bare litt trykk. I 16 tiden trodde jeg at jeg måtte på do og ga beskjed til jordmor. Men det var hodet som var på vei ut. To trykk så var han ute. Jordmor rakk ikke ta på seg hansker en gang :p
 
Jeg ble igangsatt med nr 1 pga preeklampsi(sv.forgiftning) De begynte på mandagen og han var ute natt til onsdag. Det var en hard og veldig intens fødsel i forhold til de andre. Kroppen var ikke klar i det hele tatt, så det var vondt. Jeg fikk mye riestimulerende drypp, så hadde lite pauser og gutten kom med ansiktet opp. Fordi han rakk ikke "skru" seg ned i bekkenet. Holdt på over 1.5time å trykke. Og når legen kom inn døra, kom gutten ut :p de to andre fødslene var normale og gode fødsler. Jeg håper jeg slipper unna igangsetting igjen :p
 
Jeg hadde ca 2.5 til 3 timer fra 2 cm til hun var ut sist. Min 3 fødsel. Det blir 19mnd siden ved termin. Vi har minimum 3 timer å kjøre. Samt unger og hund som må plasseres bort før vi kan dra. Så jeg er forberedt på å måtte reise inn en uke før termin bare for å vente på fødsel faktisk. Har time til jm i morgen så tenker jeg kanskje får høre litt mer da.

Aldri tenkt at jeg kunne blitt satt igang pga avstand og rask fødsel. Vet de praktiserer dette her i distriktet jeg bor hvert fall. Å sende de inn om det er fare for at de ikke rekker føden.
 
Jeg har blitt satt i gang med begge mine, men det var fordi vannet gikk og kroppen ikke gikk i fødsel. Etter mnd med kynnere og maserier, så var det bare helt stopp. Håper virkelig at det går av seg selv denne gangen!
 
Jeg hadde ca 2.5 til 3 timer fra 2 cm til hun var ut sist. Min 3 fødsel. Det blir 19mnd siden ved termin. Vi har minimum 3 timer å kjøre. Samt unger og hund som må plasseres bort før vi kan dra. Så jeg er forberedt på å måtte reise inn en uke før termin bare for å vente på fødsel faktisk. Har time til jm i morgen så tenker jeg kanskje får høre litt mer da.

Aldri tenkt at jeg kunne blitt satt igang pga avstand og rask fødsel. Vet de praktiserer dette her i distriktet jeg bor hvert fall. Å sende de inn om det er fare for at de ikke rekker føden.
Håper du finner ut av det, er ikke noe gøy å gå å bekymre seg over å ikke rekke frem..
 
Håper du finner ut av det, er ikke noe gøy å gå å bekymre seg over å ikke rekke frem..

Blir lagt inn i påvente til fødsel om jeg ønsker. En uke før termin. Så er det bare det da... Om jeg vil det. Jeg syns situasjonen er litt vanskelig. Med corona feks. At man ikke får ta imot besøk, ikke kan forlate pasienthotellet. Kan bli skikkelig langtdrygt om det blir sånn. Får tenke på det fram til neste time i september :)
 
Blir lagt inn i påvente til fødsel om jeg ønsker. En uke før termin. Så er det bare det da... Om jeg vil det. Jeg syns situasjonen er litt vanskelig. Med corona feks. At man ikke får ta imot besøk, ikke kan forlate pasienthotellet. Kan bli skikkelig langtdrygt om det blir sånn. Får tenke på det fram til neste time i september :)
Ja ikke lett å ta sånne valg, og i hvert fall ikke no i disse tider , kan bli lenge om du plutselig skal gå 10 dager over feks.. Må kjenne på hva som er best for deg, men er jo selvfølgelig umulig for deg å vite også hvordan fødselen vil foregå
 
Har en rask/styrtfødsel bak meg, og to timers reisevei til sykehuset. Har absolutt ikke lyst til å settes i gang eller legges inn i forveien, mest pga adgangskontroll osv. Ønsker å ha støtten fra samboeren min hele veien. Jordmora jeg har oppfølging hos har nevnt flere ulike tiltak vi kan ha i bakhodet: Vi kjører inn ved første tegn til fødsel, beredskapsjordmor fins i distriktet og kan brukes som følgetjeneste. Ambulanse hjemmefra, eller møtende ambulanse. I verste fall ambulansehelikopter. Å flytte inn hos familie eller venner som bor nærmere sykehuset har også vært nevnt, men det er uaktuelt for meg. Jeg vil være hjemme lengst mulig, vi vil kjøre vår egen bil og jeg vil ha med meg mannen rett inn på føden. Og så vil jeg hjem rett etterpå :)
 
Back
Topp