Bli satt i gang

Bkno8629962

Flørter med forumet
Noen som har erfaring med å bli satt i gang ? Og hva var grunnen til det? Da tenker eg på om noen har planlagt på forhånd at de skal settes i gang..
Har litt lyst til å sjekke mulighetene rundt dette da min forgje fødsel gikk ganske kjapt , fra første tegn på rier til han var ute gikk der 2 1/2 time , vi har rundt 45 min kjøretur til sykehuset,pluss to barn som må plasseres hos besteforeldre eller noe. Så er redd for at det plutselig skal gå fort , har ikke lyst å føde i bilen eller lignende
 
Sikkert ikke akkurat det du spørr etter siden det ikke var planlagt igangsettelse på meg før dagen i forveien, men jeg ble satt i gang med førstemann grunnet overtidig svangerskap. Jeg fikk ei pille på kvelden og pappaen gikk hjem for å sove mens jeg overnattet alene på barselhotellet. Riene startet på natta og jeg var i aktiv fødsel på morgenen, da ringte jeg mannen og ba han komme. Baby ble født på kvelden noen timer senere
 
Sikkert ikke akkurat det du spørr etter siden det ikke var planlagt igangsettelse på meg før dagen i forveien, men jeg ble satt i gang med førstemann grunnet overtidig svangerskap. Jeg fikk ei pille på kvelden og pappaen gikk hjem for å sove mens jeg overnattet alene på barselhotellet. Riene startet på natta og jeg var i aktiv fødsel på morgenen, da ringte jeg mannen og ba han komme. Baby ble født på kvelden noen timer senere
Er dette din andre? Eller har du hatt en fødsel i mellom? Bare lurer på om fødslene blir mye hardere når man blir satt i gang i forhold til om der starter av seg selv
 
Jeg vil tro riene blir kraftigere og kan komme uten nok pauser. Jeg startet av meg selv med mine tre, men trengte hjelp for fremgang. Fikk piller og til slutt drypp. Jeg innbiller meg at dryppet gjorde at riene ble svært kraftigere, så jeg ønsker ikke å settes i gang. Nå skal det sies at nr 2 brukte jeg 6 timer på og nr 3 tok 1 time og var styrtfødsel.

Hør gjerne med jm om du har mulighet for å settes i gang. Her tror jeg nok ikke de hadde gjort det av den årsaken du nevner, men mulig det kan ordnes hos deg.
 
Er dette din andre? Eller har du hatt en fødsel i mellom? Bare lurer på om fødslene blir mye hardere når man blir satt i gang i forhold til om der starter av seg selv
Dette blir min andre, så har kun erfaring med å bli satt i gang. Syns den første fødselen mildt sagt var heftig med stormrier og uten pauser når det først startet! Måtte ha epidural allerede ved 3-4cm åpning siden riene var så heftige. Men jeg har venninner som har blitt satt i gang og som sier de ikke har merket forskell på riene når de ble igangsatt kontra når fødsel startet av seg selv. Så jeg er selv veldig spent på denne fødselen! Men hører de fleste sier at fødsel nr 2 blir lettere uansett, siden kroppen har gjort det en gang før:)
 
Ble satt i gang med nr 2 pga lite fostervann. Dei tok vannet men riene starta ikkje så eg fikk drypp, ganske intense rie uten pause. Det gikk fort, han kom 2 t 40 min etter dryppe ble satt.
 
Ingen erfaring selv, men min søster ble satt i gang med nr 2 og hun opplevde at den fødselen var en drømmefødsel i forhold til nr 1. Tror det er veldig individuelt :) Rier er dessverre uansett vonde, men sluttresultatet er jo helt nydelig :Heartred
 
Jeg vurdere å spør om igangsetting pga skikkelig fødselsangst... Jeg må ha kontroll over når det skjer osv.. men vet ikke om det er lurt sålenge første kom ved keisersnitt..
 
Jeg vurdere å spør om igangsetting pga skikkelig fødselsangst... Jeg må ha kontroll over når det skjer osv.. men vet ikke om det er lurt sålenge første kom ved keisersnitt..
Tror det skal en del til når første kom via KS. Det er jo fare for at livmor revner. Uansett er det jo egentlig ingen som har kontroll da fødselen kan utvikle seg helt motsatt fra hva man har tenkt/ønsker. Min første kom via haste KS, men nr 2 og 3 kom vaginalt. De var veldig forsiktige med meg. Tok 3 dager med nr 2, siden de ikke kan benytte ballong mtp ks. Hva med å snakke med jordmor om dette? Jeg fikk veldig god oppfølging da jeg også hadde angst etter traumatisk fødselsopplevelse med nr 1. Jeg fikk komme på omvisning med mannen, lagde plan og det stod i journalen min at jeg ikke måtte avvises og var under oppfølging av spesialteamet på sykehuset.
 
Tror det skal en del til når første kom via KS. Det er jo fare for at livmor revner. Uansett er det jo egentlig ingen som har kontroll da fødselen kan utvikle seg helt motsatt fra hva man har tenkt/ønsker. Min første kom via haste KS, men nr 2 og 3 kom vaginalt. De var veldig forsiktige med meg. Tok 3 dager med nr 2, siden de ikke kan benytte ballong mtp ks. Hva med å snakke med jordmor om dette? Jeg fikk veldig god oppfølging da jeg også hadde angst etter traumatisk fødselsopplevelse med nr 1. Jeg fikk komme på omvisning med mannen, lagde plan og det stod i journalen min at jeg ikke måtte avvises og var under oppfølging av spesialteamet på sykehuset.
Jeg har prøvd å snakke med jordmor men siden jeg skal på samtale med sykehuset så lar hun de gjøre det.. hvordan var opplevelsen å føde vaginalt etter keisersnitt?
 
Jeg har prøvd å snakke med jordmor men siden jeg skal på samtale med sykehuset så lar hun de gjøre det.. hvordan var opplevelsen å føde vaginalt etter keisersnitt?
Jeg slet veldig med å tåle smertene, de satt seg i både rygg og mage og det kjentes ut som nedre del av magen skulle sprekke. Slet med å stole på at kroppen skulle få det til. Jeg kom jo aldri mer enn 4 cm med første, så alt var nytt. Men det gikk faktisk veldig bra. Jeg presset i 17 min så var hun ute. Sydde 1 pyntesting :) Nr 3 var jeg mer forberedt på hva jeg kunne forvente. Riene satt seg på samme sted, men det tok 1 time fra 4 cm til jenta mi var ute. Da følte jeg meg snytt for fødselen :p Sydde ingenting da :D Så det går nok helt fint, jeg tror det kan være lurt å fortelle både mannen og jordmødrene der hva du er engstelig for. Jeg foretrekker vaginale fødsler. Tok svært liten tid å komme seg etter fødsel i motsetning til etter KS.
 
Noen som har erfaring med å bli satt i gang ? Og hva var grunnen til det? Da tenker eg på om noen har planlagt på forhånd at de skal settes i gang..
Har litt lyst til å sjekke mulighetene rundt dette da min forgje fødsel gikk ganske kjapt , fra første tegn på rier til han var ute gikk der 2 1/2 time , vi har rundt 45 min kjøretur til sykehuset,pluss to barn som må plasseres hos besteforeldre eller noe. Så er redd for at det plutselig skal gå fort , har ikke lyst å føde i bilen eller lignende

Sniker :)

Man blir ikke satt i gang med mindre det er medisinske årsaker til det. Det er fordi det er så mye bedre for kroppen å starte av seg selv. Så du blir nok heller anbefalt å komme inn så fort du kjenner noe som helst :)
 
Ble satt i gang med første pga svangerskapsforgitning og håper fødsel starter av seg selv denne gangen.. fikk svært kraftige stormrier, hele fødsel var veldig intensiv.. hadde null kontroll.. baby pustet ikke selv og måtte ha hjelp komme i gang.. heldigvis gikk alt bra men det var ingen god fødselsopplevelse!
 
Ble satt igang med nr 1 fordi det var tomt for fostervann. Hele prosessen tok 5 dager. På dag fire satt de meg på riedrypp og jeg fikk stormrier. Epidural virket ikke og fra stormriene startet til ungen var ute tok det 26 timer. Presset i 1 time og 20 min. Sydde i sikkert 40 minutter etterpå og har et ekstremt sterkt ønske om å IKKE bli satt igang. Kroppen var så sliten etter 4 dager med rier fra modningstabeletter uten noen fremgang. Det var tøft. I tillegg blir qlt veldig medisinsk når du settes igang med ekstra overvåking.
 
Ble satt i gang med første pga svangerskapsforgitning og håper fødsel starter av seg selv denne gangen.. fikk svært kraftige stormrier, hele fødsel var veldig intensiv.. hadde null kontroll.. baby pustet ikke selv og måtte ha hjelp komme i gang.. heldigvis gikk alt bra men det var ingen god fødselsopplevelse!

Samme her :) ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning første gang og hadde helt jævlige smerter LENGE før fødselen var i gang for alvor. Denne gangen starta den av seg selv og gikk myyyyyye lettere (frem til stjernekikkeren ikke ville like fort nedover) :p
 
Samme her :) ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning første gang og hadde helt jævlige smerter LENGE før fødselen var i gang for alvor. Denne gangen starta den av seg selv og gikk myyyyyye lettere (frem til stjernekikkeren ikke ville like fort nedover) :p

Åå så godt å høre det starta lettere denne gangen! Jeg skjønner liksom ikke hvordan folk klarer gå med rier! Altså beina bare svikta under meg, hadde så intense smerter.. stjernekikker høres ikke så behagelig ut:woot:
 
Åå så godt å høre det starta lettere denne gangen! Jeg skjønner liksom ikke hvordan folk klarer gå med rier! Altså beina bare svikta under meg, hadde så intense smerter.. stjernekikker høres ikke så behagelig ut:woot:

Jeg tenkte også at det aldri ville komme til å gå. Men riene (hvertfall for meg) var helt annerledes. Jeg hadde lovet 3 åringen å bake sjokoladekake og måtte pent holde det løftet. Så vi bakte kake mellom riene :hilarious: I tillegg stod og gikk jeg mange timer av fødselen, i motsetning til sist hvor bena ikke klarte å bære meg. Så ting kan være heeeeelt annerledes neste gang, og spesielt hvis det går av seg selv❤️
Nei det var ikke behagelig i det hele tatt og jeg trodde jeg skulle stryke med på et tidspunkt :hilarious::hilarious:
 
Jeg ble satt igang med nr 2 pga svangerskapsforgiftning, hadde en fantastisk fin fødsel iforhold til nr 1! Det tok 16 timer fra jeg fikk satt inn ballong til han var ute:)
 
Sniker :)

Man blir ikke satt i gang med mindre det er medisinske årsaker til det. Det er fordi det er så mye bedre for kroppen å starte av seg selv. Så du blir nok heller anbefalt å komme inn så fort du kjenner noe som helst :)
Kjenner flere som har blitt satt i gang , både grunnet det samme som meg og av andre ting
 
Kjenner flere som har blitt satt i gang , både grunnet det samme som meg og av andre ting

Vel, det må i såfall være grunnet "andre ting". Man blir faktisk ikke satt i gang hvis det ikke er en medisinsk grunn til det.
 
Back
Topp