Bleieslutt

Wiilma

Elsker forumet
Er det mange som har sluttet med bleia her nå?

Vi sliter litt, han vil ikke gå på do. Han kan, men vil ikke, bleia må på hele tiden.
Har dere noen gode tips?
 
Vi sliter også med det.... Hun vil ikke slutte med bleie. Ikke interessert, og ikke flau over eller synes det er ekkelt å gjøre fra seg i bleia....

Hun kan gå uten bleie noen timer med mye oppmuntring, kan da komme noe i do, men etter en stund vil hun ha bleie igjen og nekter å gå på do. Vi har prøvd klistremerkebelønning, men det hjelper ikke mye....

Nå har bestemoren kjøpt en liten bamse som henger på badet hennes som hun skal få når hun slutter med bleie, men den har hengt der noen uker uten noe særlig forbedring på dofronten.

Veldig frustrerende når hun er så "stor jente" på alle andre fronter....
 
Her gikk det av seg selv da han ikke protesterte da vi tok bort bleien. Måtte plassere han på do i starten for han da allid nei om vi spurte. Finnes det ikke endel bøker om det å slutte med bleier? T er hvertfall veldig opptatt av å gjøre "store" ting som barn i bøkene gjør, og det hadde bok vært fint her om han skulle sluttet med bleie nå.
 
Her er det omtrent akkurat som beskrevet av trinemor. 
Det rare er at hun til og med kan si ting om: "ædda bædda bluse, du bruker bleie" til Luna. Så påpeker jeg at det gjør hun også, men da blir hun kjempesint og sier at nei, det gjør hun ikke!
Høres ut som om noen har prøvd å erte henne litt i bhg kanskje, og jeg har spurt henne om det, men hun ser ikke ut til å ha tatt seg nær av det. 
Har tisset en del på potta si i det siste, men bæsjingen er det verre med. Hun vil ofte ikke skifte en gang når hun har bæsjet. Har tenkt å la henne styre løpet selv en stund til. Om det går et halvt år og hun er like uinteressert, kanskje jeg vil prøve å bare ta av bleia, la henne gå i bare trusa og la henne se hva som skjer.. Problemet med det nå, er at hun nekter å gå på do selv om hun har gått i bare trusa. Så har det endt med at hun har tisset på seg, men fortsatt nektet å gå på do når vi har oppmuntret til det. Men det virker i hvert fall som hun er mer bevisst på at hun må tisse for tida, så får håpe det får skje helt i hennes eget tempo. 
 
Fortsatt bleie her også, han er ikke veldig motivert for bleieslutt virker det som
 
Her sluttet hun helt med bleie i August. Det var på eget initiativ, men trengte litt klistremerke-belønning for å lære seg å bæsje på do. Funka kjempebra! Hadde noen få uhell, noen netter i starten, men det gikk fort over.

Hun er kjempeflink til å si ifra, og vil helst ordne alt helt på egenhånd! ;)
 
her viser han ikke tegn til at han begynner bli klar engang. Når vi spør om han vil sitte på potta blir han illsint og brøler nei.. :/
så vi må nok bare smøre oss med tålmodighet enda en stund :)
 
Kiera våknet i midten av juni og sa "Jeg har sluttet med bleie jeg!" og det etter å ha tisset på potta to ganger. Etter det har hun vært bleiefri dag og natt. Den første mnd ville hun bæsje i bleia, men det var på med bleien, bæsj, og av igjen.

Jeg tror de lærer eda beda bluse du går i bleie, og eda beda bluse du er gammel i barnehagen Almara *ler*
 


Fru H skrev:
Her gikk det av seg selv da han ikke protesterte da vi tok bort bleien. Måtte plassere han på do i starten for han da allid nei om vi spurte. Finnes det ikke endel bøker om det å slutte med bleier? T er hvertfall veldig opptatt av å gjøre "store" ting som barn i bøkene gjør, og det hadde bok vært fint her om han skulle sluttet med bleie nå.


Vi har tre bøker om det å slutte med bleier, som bruker både humor, at det kan være ekkelt å gå med full bleie og sammenligning med større barn :)

Hun bryr seg heller ikke om at vi snakker om at lekekamerater eller barna på avdelingen hennes har sluttet med bleie. Sier bare; "men jeg har ikke sluttet enda".

Håper bare hun plutselig en dag bare vil slutte av seg selv :)
 
Hun bestemte seg plutselig for å slutte da vi var på ferie i juli. Før det hadde hun aldri tisset på do eller potte, så det kan virkelig skje over natten.

Jeg ville nok ikke presset for mye, men om Jenny ikke hadde sluttet med bleie ville jeg nok gjort et forsøk til sommeren igjen. Mye enklere når man slipper alle lagene med klær.

Almara: Her kommer Jenny ofte hjem og sier at en jente i bhg sier: Ædda bædda, Jenny går med truse. Vet ikke om hun har sluttet med bleie selv, men de sier mye rart. Håper bare det ikke er vondt ment, eller at noen blir såret.
 
Det virker ikke som Alma tar seg nær av det nei, virker som hun bare tenker at det ikke angår henne, he he. 
Her blir det nok på samme måten tror jeg, at en dag bestemmer hun seg bare. Hun tisset på potta igjen i dag tidlig, vet hvordan det skal gjøres. Jaja....:)
 

sebastian sluttet med bleie i mai. 

vi fikk en peride etter mai  hvor han ikke ville si ifra i bhg, og bæsjet gjentatte ganger på seg. 

for at han skulle bli trygg, brukte han en liten periode bleie i bhg. 

hjemme har vi gått uten siden mai. veldig få uhell. 

 
Vi bestemte oss for å bruke den "3 dagers metoden" eller hva den heter....
Planla det lenge, og spurte Jonatan med jevne mellomrom om han skulle slutte med bleie snart, og heller tisse/bæsje i do/potte (spurte han som oftest mens vi holdt på å skifte bleie). Vi begynte vel med dette i mai, for planen var å kutte bleien når barnehagen skulle ha stengt fra midten av juli. De første gangene så svarte han naturlig nok nei, men når vi kom til juli så begynte han å svare ja :) Da forklarte jeg at når han skulle ha ferie fra barnehagen så skulle vi ta av bleien, og kun bruke den om natten.
Siste dagen før ferien kom, jeg hentet han i barnehagen og dro rett hjem å tok av bleien, så fikk han gå i bare t-skjorte og boxer... Av og til uten boxer... Det ble litt tissing og bæsing på gulvet de første dagene, men satt han på do hver gang han hadde et uhell og forklarte at neste gang må du si fra sånn du kan tisse bæsje i do. Det gikk bedre og bedre for hver dag, og etter én uke så var han så og si helt tørr :) Ble jo noen uhell innimellom de neste ukene, men det er jo sånn som kan skje...

Vi holdt oss stort sett inne eller i hagen i denne første uken sånn at både toalett og skift skulle være lett tilgjengelig :) Den første måneden hadde vi på han bleie hvis vi skulle på lengre bilturer eller på butikken.

Det er jo igrunn litt som å trene opp en valp/kattunge til å tisse ute eller i tissekassa, når de har et uhell så plasserer vi valpen/kattungen ut eller i kassa ;)
 
Og den siste måneden (iallefall) så har bleien vært helt tørr om natten også ;) Men våkner som oftest sånn i 12-1 tida for å tisse på do....

Men vet ikke helt om vi tørr å kutten den enda siden han som oftest sover i vår seng ;)

Er det noen som har kuttet nattbleien?
 
Men det er best å slutte om sommeren, så hvis de ikke tar noe initiativ selv til å ville slutte før så tror jeg nok jeg hadde ventet til sommeren :) Ikke noe å stresse med enda ;)
 
T bruker fortsatt bleie på natten (har vært uten på dagen siden mai/juni) og den er ofte ganske våt, så vi venter litt til med den :)
 
her slutta vi helt med bleie på dagtid i september. vi øvde en del fra august, siden hun har gått på do leenge. alt på eget initiativ i grunn. hun intr. seg for doen i 1 1/2 årsalderen, da var det tilfeldig om det kom noe.. jeg og sambo snakka om å ha henne fast på do morning/kveld fra hun var ca 2 år, smi mens jernet er varmt på en måte, men det sklei litt ut i sanden...  men prøvde oss litt i sommer, men hun skulle ikke gå uten bleie, do var ikke tingen. så da ble målet å gå uten bleie hjemme når hun begynte i bhg. i gjen etter ferien.. så fra august var det va med bleie på attermiddagen. hun skjønte ikke helt når hun skulle si fra, så ble litt uhell.. da bare venta vi litt til. det er viktig at barna er med på dette selv, så det ikke skaper negative føleleser! vi dro til egypt noen uker i sept, å da var hun klar og bleiefri fra dag en.. hadde pakka med en haaaug med bleier å badebleier, men ble omtrent ikke brukt. plutselig, av seg selv, var hun veldig opptatt av å gå på do, både bæsj og tiss. så da var det gjort :)  men hun sover med bleie enda og bruker bleier på lengre bilturer/gåturer... tar det veldig sakte så hun får en myk overgang. men snuppa mi er litt "lat", så hadde sikkert villa begynt med bleie igjen. hun syns det er ok å tisse i bleia.... :O)   så vi må være litt på vakt da og si at hun skal på do, siden hun har slutta.   var en periode tørr om morningen, men nå om dagen tisser hun kjempemasse om natta.. så vi kutter ikke den med det første.

lykke til til dere som er i gang med bleieslutt eller skal til..  det er ikke lett, ikke sammenlign med "alle andre", det kan gjøre vondt verre. for både dere og barna. starter dere med "belønningssystem", sørg for å gjennomfør det skikkelig, sett små mål. sørg for at barna skjønner greia, ellers kan det gjøre mer skade enn godt!! men snakk om temaet, gjør barna kjent med dette, forbered barnet, begynn i det små, morgen/kveld, ved stell/bad, osv...
 
Sluttet med nattbleien etter ca en uke. Var ganske greit siden hun i mange måneder hadde hatt tørr bleie om natta, og kun tisset i bleia litt etter at hun sto opp om morgenen.
Har kun hatt ett uhell om natta, og to ganger det har kommet noen dråper før hun har rukket frem til doen.

Det vi sliter med nå er at hun nekter å gå på do når vi spør. Hun vil kun når hun sier hun må. Hun kan derfor fint la vær å gå på do før hun legger seg, og likevel holde seg helt til hun er i bhg ca 14 timer senere.... Er heldigvis veldig sjeldent det går galt, og er ganske deilig at vi kun har hatt ett bleiebarn siden slutten av juli. :)
 

han sluttet selv i mai, men etter litt ville han ikke si ifra i bhg og bæsjet på seg flere ganger. dermed brukte han bleie en liten periode i bhg. 

han er uten bleie både dag og natt. 

 
Var mye gode råd her :)
vi har det veldig likt som *trinemor* forteller det.

Jeg har alltid sagt til barnehagen at de må ta mer initsiativ til å lære han å gå på do.
men de har oversett det. jeg sa nå når han fylte 3 at de må virkelig ta tak i det.
Så nå får han klistremerker i barnehagen. Virker som det var det som skulle til :)
Han har fått noen klistremerker, men han glemmer og si i fra.

I tillegg har pappaen lest noen bøker med han om do gåing.
Hjemme får han stjerne i boka, når han har fått 10 stk så skal vi på lekeland.
Selv om han fortsatt må ha på bleia mellom hver gang han går på do. Så vi får kanskje bare prøve en slik 3 dagers vi å. Kanskje det går over.
 
Back
Topp