Bleieslutt

Elisabeth1985

Glad i forumet
Lillemann har stort sett gått uten bleie nå i over en uke, siden forrige tirsdag. Dette begynte på hans eget iniativ, han ville selv gå uten bleie. Det har gått relativt bra, han har hatt noen uhell, men som regel så går det bra. Eneste som ikke går bra er do. Han tisser og bæsjer velvillig ute, ikke noe problem, men spør jeg om han må på do når vi er inne så svarer han nei og blånekter. Han hyler og kaster og nekter, så jeg har gitt ham noe å knaske på nesten hver gang, og da går han på do og gjør det han skal.

Har spurt barnehagen om de kan hjelpe til og la ham gå uten bleie og øve på do-gåing der også, de har gjort et meget halvhjertet forsøk, ser godt at de ikke tror helt på dette. I dag fikk jeg beskjed om at de ikke ville fortsette med pottetrening, de brukte ordet barnemishandling fordi han nekter så hardt......

I dag kjøpte jeg klistremerker, han får stjerner for å gå på do. Viste ham det når han kom hjem og interessen var vel ikke akkurat det jeg håpte det skulle være. Han tok noe motvillig av seg bleien, tisset på do og fikk klistremerke. Han var fornøyd, men ved legging fikk han valget; bleie eller ikke, og han valgte bleie..

Hva skal jeg gjøre? Trenger desperat noen gode råd! Skal jeg bare gi opp?

Synest ikkje akkurat det er riktig å bruke uttrykket "gi opp" når det dreier seg om eit barn som ikkje er 2 1/2 år ein gong. Eg ville holdt det på eit leikent nivå ei stund til, la han tisse i do (eller ute) når han vil. Om du (eller barnehagen) tvingar han kan det fort bli vanskelegare å få han til å slutte.

Ta ein pause frå bleieslutten og prøv igjen om nokre veker. Kanskje han er meir mottagelig då.

Gutten min er over 3,5 og ikke lenge siden han sluttet på heltid!
Ikke stresse med det.
jeg satte fram dosete og potte, da kunne han velge hva han ville bruke.
Å bruke ordet barnemishandling synes jeg var drøyt!!!! Men kanskje de i bh har sett det før om mener han er for umoden??

Tror du burde ta det med ro jeg og la han styre selv. De slutter en dag uansett:)

Han har styrt løpet selv hele veien, utenom de dagene han har vært i barnehage og kommet hjem med bleie, da har jeg måtte lokke den av. Men han har alltid valget, bleie eller ikke, og han vil som regel være uten. Er bare do som ikke er stas. Må jeg la ham gjøre fra seg på plena til han blir 5, eller har noen noen gode råd som gjør at jeg får ham på do i stedet?

Prøver så godt jeg kan å ikke stresse og presse ham, men kjenner jo at jeg blir litt irritert over do-situasjonen. Han har jo gått på do siden han var liten, hvorfor får han helt spader nå??

Jeg vet ikke, men det kan jo være at han ikke vil gå på doet pga at du så gjerne vil det og blir irritert..? Prøv å legg det hele fra deg, så går det seg kanskje til, og han blir interessert i å gå på do igjen :)

på nille har dei ei "do bok for gutter"... kjøpte ei til jenta mi, bare at det var for jenter, og etter det ville ho kun gå med truse.. ei kjempe kjekke bok å lese for ungene enten når dei sitte på do eller når dei vil lese bok :)  er også lydknapp på boka, skyllened lyd :)

leahsmam skrev:
på nille har dei ei "do bok for gutter"... kjøpte ei til jenta mi, bare at det var for jenter, og etter det ville ho kun gå med truse.. ei kjempe kjekke bok å lese for ungene enten når dei sitte på do eller når dei vil lese bok :)  er også lydknapp på boka, skyllened lyd :)

På Nille? Det har jeg ikke sett! Da skal jeg innom der og kikke i morgen, så etter potteboka på div bokhandler i dag, men ingen har den inne. Takk for tips! emoticon

Skjønner ikke hvorfor du stresser med det. Han er jo bare 2.5 år, la  no han bare bruke bleien til han selv er klar for å ikke bruke den mer.

Vi venta til han hadde ganske god kontroll hjemme før vi tok av bleia i bhg.. Han var på samme alder som din når han slutta :)

Back
Topp