Blande morsmelk??

mjej

Betatt av forumet
Jeg skal begynne å trene på treningssenter igjen, og da skal samboer passe ungen hjemme de timene jeg blir borte. I tilfelle lille nurket blir sulten mens jeg er borte, så vil jeg pumpe opp et lite lager/pumpe hver morgen/formiddag de dagene jeg skal trene. Jeg kommer til å trene på kveldstid, og jeg fullammer.

Slik som i sta, så fikk jeg bare ut 40ml melk. Dette satt jeg i kjøleskapet. Jeg kommer til å prøve og pumpe mer om noen timer. Spørsmålet mitt er da: går det an at jeg blander de 40ml med det jeg skal pumpe litt senere idag? Jeg kommer enten til å gi han melken på flaske i kveld ELLER fryse det ned.

Noen som vet? :)

Jeg tror du må pumpe i ny flaske. Dette for å unngå bakterier og sånt .

Hm okei. Så jeg må først varme opp de 40ml og mate han dèt, for så å varme opp det andre jeg har pumpet og mate han dèt?

Skulle nesten tro at det skulle gå fint å blande morsmelk som blir pumpet samme dag i èn og samme flaske..:/

Gå inn på ammehjelpen og se, der finner du svar på det meste :-)

Det går fint å blande så lenge det skal gis innen 3 dager før den første melken ble pumpet ut og satt i kjøleskap. Du bør imidlertid la melken bli kald før den blandes, for å unngå at temperaturen i den som allerede er avkjølt skal stige og at det dermed vokser bakterier der.

Du kan også pumpe opp i samme flaske andre gangen du pumper, men da bør melken gis ganske raskt etterpå pga at det kan vokse bakterier hvis den blir stående :-)

Herlig! Da blir det litt mindre styr de gangene jeg ikke får pumpet 100-125ml ved én og samme pumping:) Da skal jeg huske å avkjøle ordentlig før det blandes, og selvfølgelig gi melka innen 2-3 dager (kjøleskapsoppbevaring).

Jeg har lest opp og ned på ammehjelpen.no, men kan ikke huske å ha lest om denne problemstillingen..

Jeg har alltid bare blandet jeg.. Hvor har dere hørt at det må være samme temperatur?

Herlig! Da blir det litt mindre styr de gangene jeg ikke får pumpet 100-125ml ved én og samme pumping:) Da skal jeg huske å avkjøle ordentlig før det blandes, og selvfølgelig gi melka innen 2-3 dager (kjøleskapsoppbevaring).

Jeg har lest opp og ned på ammehjelpen.no, men kan ikke huske å ha lest om denne problemstillingen..

Jeg googla fryst brystmelk eller et eller annet i den duren, og da kom ei side fra ammehjelpen opp :-)

Hvis man blander varm og kald melk vil temperaturen i melka som allerede er avkjølt stige. Når dette skjer vil bakterier kunne vokse der, og denne melka vil derfor ikke ha like lang holdbarhet :-)

Back
Topp