Blødning og placenta previa

Venterskattnr3❤️

Betatt av forumet
Snøkrystallene2021❄️
Våknet i dag tidlig av at jeg blødde kraftig. Ble selvfølgelig veldig redd, og var glad for at jeg uansett skulle til fastlegen i dag for kontroll. Legen kunne ikke finne hjertelyd, så hun ringte gynekolog på svangerskapspoliklinikken på sykehuset som sa jeg skulle komme med en gang! Lenge siden jeg har vært så redd, og gynekologen var ganske bekymret han også, noe som overrasket meg..

Alt så HELDIGVIS bra ut med den lille skatten!!❤️ Ble så letta at jeg hulkegråt lenge! Grunnen for blødninga er at morkaka dekker hele livmoråpninga, og det er morkaka det blør fra. Fikk beskjed om å avstå fra samleie og tunge løft + at jeg blir 100% sykemeldt så lenge morkaka ligger over åpninga (pga fysisk anstrengende jobb), + at jeg skal bli fulgt opp med ultralyd ganske ofte fra uke 23. De forventer at den skal flytte seg vekk fra åpninga, men siden den dekker helt og ikke får flyttet seg helt vekk før uke 37 kan det være det blir planlagt keisersnitt:meh: Noen som har erfaring med dette?

Våknet i dag tidlig av at jeg blødde kraftig. Ble selvfølgelig veldig redd, og var glad for at jeg uansett skulle til fastlegen i dag for kontroll. Legen kunne ikke finne hjertelyd, så hun ringte gynekolog på svangerskapspoliklinikken på sykehuset som sa jeg skulle komme med en gang! Lenge siden jeg har vært så redd, og gynekologen var ganske bekymret han også, noe som overrasket meg..

Alt så HELDIGVIS bra ut med den lille skatten!!❤️ Ble så letta at jeg hulkegråt lenge! Grunnen for blødninga er at morkaka dekker hele livmoråpninga, og det er morkaka det blør fra. Fikk beskjed om å avstå fra samleie og tunge løft + at jeg blir 100% sykemeldt så lenge morkaka ligger over åpninga (pga fysisk anstrengende jobb), + at jeg skal bli fulgt opp med ultralyd ganske ofte fra uke 23. De forventer at den skal flytte seg vekk fra åpninga, men siden den dekker helt og ikke får flyttet seg helt vekk før uke 37 kan det være det blir planlagt keisersnitt:meh: Noen som har erfaring med dette?

For en utrolig ubehagelig opplevelse det må ha vært! :Heartred Jeg fikk beskjed om at morkake dekker livmoråpning på en ultralyd i uke 13+6. Usikker på om den dekket helt eller delvis. Fikk beskjed om at den sannsynligvis vil flytte på seg, jeg håper jo at den har flyttet på seg allerede ved OUL som er når jeg er 19+4 (17+2 i dag). Fikk beskjed om å ikke trene, løfte tungt eller ha samleie før den har flyttet på seg. Ikke opplevd noen blødninger!

Huff så skummelt, skjønner godt du ble redd!!! Men så bra at alt så bra ut med lille❤️❤️ Har desverre ingen råd å komme med, men håper alt går bra:smiley-angelic001

Skjønner godt at du hulkegråt, dette må ha vært en veldig sterk opplevelse! Har ingen råd eller erfaringer med dette, men ville bare sende en god klem til deg :Heartred Så godt at det er bra med den lille

Hei! Jeg hadde placenta previa i forje svangerskap. Det ble oppdaget på oul:)Fikk henvisning til ny ul i uke 30 for å se om den hadde flyttet seg, noe den ikke hadde. Men gynekologen sa den sikkert flyttet seg nok til vaginal fødsel innen termin. Begynte med blødninger i uke 35, inn og ut av sykehuset frem til uke 37 da ble jeg hentet av ambulanse og fikk akutt keisersnitt pga kraftig blødning:confused:Ganske stressende periode for meg, men fikk en frisk liten gutt:Heartblue

Jeg hadde det mine to første svangerskap. I uke 32 hadde den enda ikke flyttet seg nok, men i uke 36 var den tilstrekkelige unna åpningen. Fødte vaginalt med begge. Nr 3, ble keisersnitt, men av andre årsaker.

Ble så glad på dine vegne når jeg leste at HELDIGVIS er alt bra med den lille:Heartred sender en klem:shy:

Sniker! Jeg hadde også min foran åpning og hadde blødninger av og på frem til oul, men den flyttet seg opp mot magen etterhvert ☺️ Hadde en komplikasjonsfri, kjapp og fin fødsel i mai ☺️

For en utrolig ubehagelig opplevelse det må ha vært! :Heartred Jeg fikk beskjed om at morkake dekker livmoråpning på en ultralyd i uke 13+6. Usikker på om den dekket helt eller delvis. Fikk beskjed om at den sannsynligvis vil flytte på seg, jeg håper jo at den har flyttet på seg allerede ved OUL som er når jeg er 19+4 (17+2 i dag). Fikk beskjed om å ikke trene, løfte tungt eller ha samleie før den har flyttet på seg. Ikke opplevd noen blødninger!

Ja, det var virkelig fælt! Kjenner det i kroppen fortsatt! Jeg er 17+2 jeg også, så da er vi ca likt:-) Får håpe morkaka flytter seg vekk for oss begge to, og at du slipper å oppleve blødning! Jeg skal på ny ultralyd til torsdag neste uke, og så skal jeg ha ultralyd uke 24,28,32 og 36 hvis jeg fortsetter å blø og den ikke flytter på seg. Takknemlig for å bli fulgt godt opp❤️ Forstod det som at «vanlig» rutine ved forliggende morkake (uten blødning) var ny ultralyd i uke 32 i tilegg til ordinær, men dersom man opplever blødning så intensiveres kontrollene❤️

Hei! Jeg hadde placenta previa i forje svangerskap. Det ble oppdaget på oul:)Fikk henvisning til ny ul i uke 30 for å se om den hadde flyttet seg, noe den ikke hadde. Men gynekologen sa den sikkert flyttet seg nok til vaginal fødsel innen termin. Begynte med blødninger i uke 35, inn og ut av sykehuset frem til uke 37 da ble jeg hentet av ambulanse og fikk akutt keisersnitt pga kraftig blødning:confused:Ganske stressende periode for meg, men fikk en frisk liten gutt:Heartblue

Uff, ja det må ha vært noen forferdelig stressende uker:( Godt det gikk bra med både deg og lille gutten❤️ Det som skremmer meg mest er at gynekologen sa at de som begynner å blø før uke 30 har større sannsynlighet for prematur fødsel, så jeg håper virkelig ikke det gjelder meg! Får håpe den flytter godt på seg de neste ukene❤️ Vet du hvordan morkaken ligger dette svangerskapet?

Jeg hadde det mine to første svangerskap. I uke 32 hadde den enda ikke flyttet seg nok, men i uke 36 var den tilstrekkelige unna åpningen. Fødte vaginalt med begge. Nr 3, ble keisersnitt, men av andre årsaker.

Så godt å høre at morkaka flytta seg hos deg! Og at den kan flytte seg selvom den fortsatt ligger foran så sent som i uke 32! Nå får jeg håp her❤️

Uff, ja det må ha vært noen forferdelig stressende uker:( Godt det gikk bra med både deg og lille gutten❤️ Det som skremmer meg mest er at gynekologen sa at de som begynner å blø før uke 30 har større sannsynlighet for prematur fødsel, så jeg håper virkelig ikke det gjelder meg! Får håpe den flytter godt på seg de neste ukene❤️ Vet du hvordan morkaken ligger dette svangerskapet?
Får håpe du slipper å få prematur, de følger nok godt med fremover med innvendig ul om blødningene fortsetter:HeartredDenne gangen ligger morkaka høyt oppe. Jeg var veldig bekymret for å få samme komplikasjoner denne gangen så spurte om det på tul:)

Ja, det var virkelig fælt! Kjenner det i kroppen fortsatt! Jeg er 17+2 jeg også, så da er vi ca likt:) Får håpe morkaka flytter seg vekk for oss begge to, og at du slipper å oppleve blødning! Jeg skal på ny ultralyd til torsdag neste uke, og så skal jeg ha ultralyd uke 24,28,32 og 36 hvis jeg fortsetter å blø og den ikke flytter på seg. Takknemlig for å bli fulgt godt opp❤️ Forstod det som at «vanlig» rutine ved forliggende morkake (uten blødning) var ny ultralyd i uke 32 i tilegg til ordinær, men dersom man opplever blødning så intensiveres kontrollene❤️

Ja huff jeg skjønner godt at det sitter i kroppen enda! Men så utrolig bra at det lille mirakelet har det bra :Heartred

Takk for info, akkurat det har jeg nemlig lurt litt på! Ja håper inderlig jeg slipper blødning :shy:

Hei, var på ultralyd i dag og morkaken har flyttet seg opp fra livmoråpningen hos meg :happy: Hvordan går det med deg? Opplevd flere blødninger? :Heartred

Back
Topp