Bivirkninger av epidural!

Sweetypie

Forelsket i forumet
For dere som har brukt epidural under fødselen, har dere hatt noe negativt effekt av den i etterkant? Jeg kjenner ikke urinblæren min lenger, får bare sånn følelse der nede at nå skal jeg tisse.

Etter fødselen måtte de bruke sånn kateter fordi jeg ikke klarte å tisse selv. Det var kjempe rart. Sakte men sikkert klarte jeg det, men har ikke noe følelse i urinblæren. Sånn at jeg merker at den blir tom f.eks eller at det er noe i blæren.

Noen som har opplevd lignende? Legen mente at det skulle ordne seg, men det har jo gått så lang tid.

Hadde ikke epidural under fødselen, men har hatt både epidural- og spinalbedøvelse flere ganger i forbindelse med operasjon. At man mister "kontroll" over blæren før bedøvelsen er skikkelig borte er helt normalt, men har ikke opplevd at det har vedvart. [8|]

Ingen bivirkninger her nei.

ORIGINAL: sjeglo

Vondt i ryggen og en "lammende" følelse, som den man fikk når de sprøytet inn stoffet gjennom Epiduralen når jeg fødte [8|]
Akkurat som om det er noe igjen der [:-]..
Men aner ikke om dette er normalt eller hva det er.. [:)]

Var samme på meg [:)]

Hadde vondt i ryggen i noen måneder etterpå. Måtte også bruke kateter de første gangene jeg skulle tisse etter fødsel, fordi jeg fortsatt var så bedøvd at jeg ikke kjente noe som helst.

Akkurat det med blærekontroll jo være pga. du har født ikke nødvendigvis epidural. Det tok meg 6 måneder etter fødsel før jeg hadde skikkelig kontroll på det. Merka ikke at jeg tissa, og kunne egentlig ikke si jeg kjente når jeg var ferdig på do, bare at det stoppa å renne av seg selv. Men etter myyye knipeøvelser er jeg nå tilbake til normal [:)]

En digresjon, men jeg skjønner ikke at noen tørr å ta epidural jeg....høres så skummelt ut... [&:]

ORIGINAL: MammaMia98

En digresjon, men jeg skjønner ikke at noen tørr å ta epidural jeg....høres så skummelt ut... [&:]

Jeg ville egentlig ikke ha, men etter 28timer med intense rier så legen at NÅ skal du ha epidural.

JEPP.....
fikk ikke tømt blæren og kjente ikke når jeg skulle tisse....fikk hjelp til å tømme meg selv og fikk med meg disse hjem...heldigvis var jeg på en kontroll på sykehuset 2 mnder etter fødselen og da ble jeg erklært frisk.....men kan faktisk enda oppleve at jeg ikke merker jeg må på do altså....og hadde epidural med første barnet og det er snart 3 år siden[:@]

ALDRI mer epidural, mistet også følelsen i beina og kunne ikke gå på flere døgn....fikk bekkenløsning etter fødselen...så var utrolig mye jeg fikk
da....babyen var over 4 kg og...men men har født et barn uten noe smertestillende og helt annen opplevelse :)

ORIGINAL: GitteLen

All ære til epidural

Jepp. Ihvertfall ettersom epidural gjør at fødselen blir risikofødsel og at den kan stoppe/gjøre riene ineffektive. Og en hel del andre ting.. Nei, takke meg til naturmetoden. [;)]

ORIGINAL: Sicily

Jepp. Ihvertfall ettersom epidural gjør at fødselen blir risikofødsel og at den kan stoppe/gjøre riene ineffektive. Og en hel del andre ting.. Nei, takke meg til naturmetoden. [;)]

det som irriterer meg er at man ikke blir informert på forhånd at det er en risiko ved å ta epidural. Jeg ble satt i gang på drypp, og det eneste de fortalte meg var at 80% av igangsatte fødsel ble epidural brukt som smertelindring. Hadde jeg vist risikoen på forhånd hadde jeg nok ikke benytta meg av tilbudet.

Er ikkje alle som får velge[;)] noen må ha eidural for å kontrollere blodtrykk ol.l

ORIGINAL: **Krusedull**

det som irriterer meg er at man ikke blir informert på forhånd at det er en risiko ved å ta epidural. Jeg ble satt i gang på drypp, og det eneste de fortalte meg var at 80% av igangsatte fødsel ble epidural brukt som smertelindring. Hadde jeg vist risikoen på forhånd hadde jeg nok ikke benytta meg av tilbudet.

Ikke sant.. Mange fødselsopplevelser kunne endt helt annerledes uten epidural som også ofte ender i haste-ks, tangforløsning osv pga det den gjør med kroppens egne fødselsfremmende hormoner. Det er også forsket på at det trolig trengs fødselsforberedende kurs i mye større grad for gravide og at flere burde prøve sånt som ABC-klinik og hjemmefødsel etterosm redsel for det ukjente og stress ved å være på fremmed sted også hemmer kroppens egen fødselsfremdrift og smertelindring. Syns det er alt for mye fokus på medikamentell smertelindring og veldig lite på at kroppen vår faktisk er lagd for å føde og alle de fantastiske prosessene den selv setter i gang. Fødnig har biltt veldig komplisert og sykeliggjort.

ORIGINAL: Cathrine76

Er ikkje alle som får velge[;)] noen må ha eidural for å kontrollere blodtrykk ol.l

Jada, jada, men det er da underforstått at det alltid vil finnes unntakstilfeller og det ikke er det vi diskuterer..

Eg ble igangsatt med drypp andre gang,men då fikk eg ikkje epidural. Men hadde med førstemann,då ble eg igangsatt med tabletter i "grufso"[8D] 

ORIGINAL: CecilieT

Hadde vondt i ryggen i noen måneder etterpå. Måtte også bruke kateter de første gangene jeg skulle tisse etter fødsel, fordi jeg fortsatt var så bedøvd at jeg ikke kjente noe som helst.

Akkurat det med blærekontroll jo være pga. du har født ikke nødvendigvis epidural. Det tok meg 6 måneder etter fødsel før jeg hadde skikkelig kontroll på det. Merka ikke at jeg tissa, og kunne egentlig ikke si jeg kjente når jeg var ferdig på do, bare at det stoppa å renne av seg selv. Men etter myyye knipeøvelser er jeg nå tilbake til normal [:)]

Ja det kan godt hende at det ikke pga epiduralen. Fikk jo vite at babyen min presset mye på blæren min under fødselen. Jeg drakk utrolig mye under fødselen. Vet ikke om det har noe å si.

Var veldig flink med knipeøvelse rett etter fødselen, men kan ikke si jeg er like flink nå. Hvor langt tid tok deg for deg å komme tilbake til normalen?

ORIGINAL: MammateTheo06_Kian08

JEPP.....
fikk ikke tømt blæren og kjente ikke når jeg skulle tisse....fikk hjelp til å tømme meg selv og fikk med meg disse hjem...heldigvis var jeg på en kontroll på sykehuset 2 mnder etter fødselen og da ble jeg erklært frisk.....men kan faktisk enda oppleve at jeg ikke merker jeg må på do altså....og hadde epidural med første barnet og det er snart 3 år siden[:@]

ALDRI mer epidural, mistet også følelsen i beina og kunne ikke gå på flere døgn....fikk bekkenløsning etter fødselen...så var utrolig mye jeg fikk
da....babyen var over 4 kg og...men men har født et barn uten noe smertestillende og helt annen opplevelse :)

Så bra at du ble friskmeldt da :)

Vi fikk informasjon om dette på innskrivingen noen uker før fødselen. Fikk et skriv som vi måtte signere dersom epidural var aktuelt.

Jeg ville ikke ha epidural men etter konstante smerter i 12 timer (babyen pressa på noen nerver, sånn at jeg ikke fikk pause mellom riene engang, bare vondt vondt vondt [&:]), så var det ikke noe annet valg.. var som å komme i himmelen når jeg fikk det! [8D]

Back
Topp