Bipolar og prøving

Starbucks

Forumet er livet
Er det noen her inne som er bipolare eller i forhold med noen som er det? Trenger noen å snakke med og spørre om et par ting...Er litt fortvilet om dagen...

Sender deg pm:)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Jeg er bipolar. :)
Det gikk visst ikke å sende deg pm... Hvordan går det med dere i prøveperiodene?

Hva er det? ( mulig jeg spør dumt)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Hva er det? ( mulig jeg spør dumt)

Eller lurer du på hva bipolar er?

Eller lurer du på hva bipolar er?

Jeg luret på hva bipolar er ;-)

Jeg luret på hva bipolar er ;-)

Det er en psykisk lidelse som kan være litt vanskelig å oppdage. Du kan tenke deg at friske mennesker går fra humørskala -1 (deprimert) til +1 (lykkelig). En som er bipolar kan skifte fra -3 (depressiv) til +3 (manisk/hypermanisk). Depresjonen er også tilknyttet alvorlig angst (i min manns tilfelle), og han blir innesluttet og "ego". Når han er hypermanisk så skal han klare alt, kjøpe masse nytt utstyr til en ny hobby og er rastløs. Det som er vanskelig for pårørende er å henge med på når disse svingningene skjer. Og i tillegg er det mange som mister sexlyst totalt pga medisinene de går på. Og det kan tære på et forhold når man blir avvist i flere mnd av gangen fordi han er trøtt, deppa, "syk", osv. Listen er lang.

Håper dette var en enkel innføring i bipolar sykdommen:)

Det er en psykisk lidelse som kan være litt vanskelig å oppdage. Du kan tenke deg at friske mennesker går fra humørskala -1 (deprimert) til +1 (lykkelig). En som er bipolar kan skifte fra -3 (depressiv) til +3 (manisk/hypermanisk). Depresjonen er også tilknyttet alvorlig angst (i min manns tilfelle), og han blir innesluttet og "ego". Når han er hypermanisk så skal han klare alt, kjøpe masse nytt utstyr til en ny hobby og er rastløs. Det som er vanskelig for pårørende er å henge med på når disse svingningene skjer. Og i tillegg er det mange som mister sexlyst totalt pga medisinene de går på. Og det kan tære på et forhold når man blir avvist i flere mnd av gangen fordi han er trøtt, deppa, "syk", osv. Listen er lang.

Håper dette var en enkel innføring i bipolar sykdommen:)

Ok. Da sjønner jeg hva det er :-)

Det finnes noen som blir aggressive og suicidale også. Min mann var det, men er heldigvis over den perioden.

Jeg har videreutdanning i psykisk helsearbeid og har jobbet i akuttpsykiatrien på Ullevål. Jobbet da på psykoseavdelingen, og møtte der en del som har bipolar lidelse. Det må helt klart være en del tøffe dager når man lever tett på et menneske som har en psykisk lidelse, og det er klart det påvirker samlivet. Sikkert ekstra tøft når man får andre utfordringer oppå det hele, som den eksistensielle krisen det er å være ufrivillig barnløs og gjennomgår ivf. Har du noen gode venninner å snakke med hvor du får den støtten du trenger oppi det hele? Gir deg en god klem jeg:-)

Jeg har videreutdanning i psykisk helsearbeid og har jobbet i akuttpsykiatrien på Ullevål. Jobbet da på psykoseavdelingen, og møtte der en del som har bipolar lidelse. Det må helt klart være en del tøffe dager når man lever tett på et menneske som har en psykisk lidelse, og det er klart det påvirker samlivet. Sikkert ekstra tøft når man får andre utfordringer oppå det hele, som den eksistensielle krisen det er å være ufrivillig barnløs og gjennomgår ivf. Har du noen gode venninner å snakke med hvor du får den støtten du trenger oppi det hele? Gir deg en god klem jeg:-)
Jeg har ikke så mange venninner som vet hva bipolar er eller egentlig klarer å sette seg inn i situasjonen. Ikke ville mannen min at jeg skulle fortelle alle vennene mine det heller. Så....det blir mye leting på forum etter svar. Vi har hatt noen tøffe stunder der jeg har vurdert å pakke sekken...

Det gikk visst ikke å sende deg pm... Hvordan går det med dere i prøveperiodene?

Hm, det var rart..
Jeg prøvde ikke å bli gravid, men jeg vet om et par hvor hun har bipolar lidelse, og de slet litt en stund. Hun sluttet med medisinene og fikk tett oppfølging, og da hun hadde vært stabil og hadde det bra i en lengre periode klaffet det!
Jeg var ustabil til tusen da jeg ble gravid, men svangerskapet dempet hele lidelsen. Nå er gutten min straks et og et halvt år, og jeg har hatt én depressiv periode og én kort hypomanisk. Så svangerskapet og morsrollen har nok gjort mye for meg :)

Jeg har ikke så mange venninner som vet hva bipolar er eller egentlig klarer å sette seg inn i situasjonen. Ikke ville mannen min at jeg skulle fortelle alle vennene mine det heller. Så....det blir mye leting på forum etter svar. Vi har hatt noen tøffe stunder der jeg har vurdert å pakke sekken...

Skjønner at mannen din ikke ønsker at så mange skal vite det, men forstår også veldig godt at du har behov for å lufte tanker og følelser med noen utenforstående. Jeg har ikke levd tett med noen som har bipolar lidelse selv, men har ikke vansker med å forstå at man av og til får lyst å pakke kofferten og dra.

Jeg snubler innom litt her. Jeg er ikke i ett forhold med noen som er bipolar, men min svigermor er det. Det har vært svintunge runder med henne, og i en periode falt hun fullstendig sammen etter ett besøk hos oss. Hun som hadde rutiner på det meste, sluttet å ta medisinen sin (for hun mente hun ble bedre, hun er gammel sykepleierske) og da gikk verden dundas. Det siste året møtte hun en mann, en som viste seg å lure henne trill rundt, for alt hun ønsket var litt selskap. Vi advarte henne så mange ganger, og nå i mai, sparket hun han ut. Så nå er hun på normalen igjen, og vi gleder oss til å kunne ha ferie hos henne :)

Mennesker som er bipolare er alt fra kjempelykkelige det ene øyeblikket til at det virkelig snur om og blir tragisk det neste øyeblikket. Det er så plutselig at ting skjer. I tillegg til dette med at man starter på nye ting for der og da har man iveren til det. Man må bare lære seg å kjenne tegnene på forandringer. Det er jo fint mulig å bo og leve sammen med noen som er bipolar, for de er like flotte mennesker som oss andre, det er bare noen ekstra utfordringer innimellom :) Da er det viktig å snakka om tingene og ta del i hverdagen til de som er nettopp bipolar. Sånn er det i alle forhold også når det kommer til kommunikasjon, selvom det til tider frister mer å bare gå.

Vet ikke helt hva jeg skulle med dette innlegget, men jeg håper dere finner ut av det. At det kan finnes en justering på medisinene som gjør at han kanskje orker mer :)

Sender deg en god klem <3 Jeg har en nær venn som er bipolar, og vet at det kan være knalltøffe runder.. Ta godt vare på hverandre.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Back
Topp