Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det gikk visst ikke å sende deg pm... Hvordan går det med dere i prøveperiodene?Jeg er bipolar.![]()
Hva er det? ( mulig jeg spør dumt)
Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
Eller lurer du på hva bipolar er?Hva er det? ( mulig jeg spør dumt)
Jeg luret på hva bipolar er ;-)Eller lurer du på hva bipolar er?
Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
Det er en psykisk lidelse som kan være litt vanskelig å oppdage. Du kan tenke deg at friske mennesker går fra humørskala -1 (deprimert) til +1 (lykkelig). En som er bipolar kan skifte fra -3 (depressiv) til +3 (manisk/hypermanisk). Depresjonen er også tilknyttet alvorlig angst (i min manns tilfelle), og han blir innesluttet og "ego". Når han er hypermanisk så skal han klare alt, kjøpe masse nytt utstyr til en ny hobby og er rastløs. Det som er vanskelig for pårørende er å henge med på når disse svingningene skjer. Og i tillegg er det mange som mister sexlyst totalt pga medisinene de går på. Og det kan tære på et forhold når man blir avvist i flere mnd av gangen fordi han er trøtt, deppa, "syk", osv. Listen er lang.Jeg luret på hva bipolar er ;-)
Ok. Da sjønner jeg hva det erDet er en psykisk lidelse som kan være litt vanskelig å oppdage. Du kan tenke deg at friske mennesker går fra humørskala -1 (deprimert) til +1 (lykkelig). En som er bipolar kan skifte fra -3 (depressiv) til +3 (manisk/hypermanisk). Depresjonen er også tilknyttet alvorlig angst (i min manns tilfelle), og han blir innesluttet og "ego". Når han er hypermanisk så skal han klare alt, kjøpe masse nytt utstyr til en ny hobby og er rastløs. Det som er vanskelig for pårørende er å henge med på når disse svingningene skjer. Og i tillegg er det mange som mister sexlyst totalt pga medisinene de går på. Og det kan tære på et forhold når man blir avvist i flere mnd av gangen fordi han er trøtt, deppa, "syk", osv. Listen er lang.
Håper dette var en enkel innføring i bipolar sykdommen
Jeg har ikke så mange venninner som vet hva bipolar er eller egentlig klarer å sette seg inn i situasjonen. Ikke ville mannen min at jeg skulle fortelle alle vennene mine det heller. Så....det blir mye leting på forum etter svar. Vi har hatt noen tøffe stunder der jeg har vurdert å pakke sekken...Jeg har videreutdanning i psykisk helsearbeid og har jobbet i akuttpsykiatrien på Ullevål. Jobbet da på psykoseavdelingen, og møtte der en del som har bipolar lidelse. Det må helt klart være en del tøffe dager når man lever tett på et menneske som har en psykisk lidelse, og det er klart det påvirker samlivet. Sikkert ekstra tøft når man får andre utfordringer oppå det hele, som den eksistensielle krisen det er å være ufrivillig barnløs og gjennomgår ivf. Har du noen gode venninner å snakke med hvor du får den støtten du trenger oppi det hele? Gir deg en god klem jeg![]()
Hm, det var rart..Det gikk visst ikke å sende deg pm... Hvordan går det med dere i prøveperiodene?
Skjønner at mannen din ikke ønsker at så mange skal vite det, men forstår også veldig godt at du har behov for å lufte tanker og følelser med noen utenforstående. Jeg har ikke levd tett med noen som har bipolar lidelse selv, men har ikke vansker med å forstå at man av og til får lyst å pakke kofferten og dra.Jeg har ikke så mange venninner som vet hva bipolar er eller egentlig klarer å sette seg inn i situasjonen. Ikke ville mannen min at jeg skulle fortelle alle vennene mine det heller. Så....det blir mye leting på forum etter svar. Vi har hatt noen tøffe stunder der jeg har vurdert å pakke sekken...