Bilstolspm

Vi skal på bilferie i sommer, og det blir noen mil som skal kjøres. Lillesøster er 3 år og 3 mnd og litt over 13 kilo. Sitter til vanlig bakover i et TWE. Problemet er at når turene blir på over timen så er det klaging og uling og en skrekkelig baksetestemning. Vi har nettopp testet ut en litt lengre tur, og hun klager på beina. Halvannen times sutring. For at ikke kjøringen skal bli et mareritt har vi 2 valg: snu twe-en eller ha beltestol. (Dette er midlertidig, etter ferien blir det bakovervendt igjen). Alle sier jo at trepunktseler er å anbefale foran fempunkt, men hun er altså bare litt over 13 kilo. Av to onder, hva er det beste? :confused:
Har du DVDspiller du kan ha i bilen? Som du fester i nakkestøtten slik at hun fremdeles kan sitte bakovervendt? :)

Hmm, min lange og 21kg tunge 4,5-åring har god plass i TWE... Men setet er veldig hardt i forhold til andre barneseter, har dere prøvd om dere får mindre klaging med et lite skinn eller en tynn-tynn pute under rompa? Ellers ville jeg heller satset på små hyppige pauser, og eventuelt litt kjøring mens ungen sover. Sitter hun rolig med bena hele tiden da? Mine små sprelle-unger har alltid byttet stillinger veldig ofte. Hvis din sitter rolig til hun føler at bena stivner, så kanskje dere kunne prøvd litt bevegelsesleker, leke med tærne osv.?
Er vel mest bilen som er problemet. Skal prøve med en liten pute, men er sikkert egentlig ikke lov det heller da :p hun er mest irritert på at hun ikke kommer seg noen vei. Mister alltid ting foran seg som hun ikke får tak i. Så er mest armene som går i alle retninger.. Ender som regel med at jeg må sitte i midten der det egentlig ikke er plass men hva gjør man ikke.

Er vel mest bilen som er problemet. Skal prøve med en liten pute, men er sikkert egentlig ikke lov det heller da :p hun er mest irritert på at hun ikke kommer seg noen vei. Mister alltid ting foran seg som hun ikke får tak i. Så er mest armene som går i alle retninger.. Ender som regel med at jeg må sitte i midten der det egentlig ikke er plass men hva gjør man ikke.
Hvis det er det å sitte fast som er problemet, så er det ikke så mye å gjøre da :p

Skjønner ikke hvorfor du spør om du allerde har bestemt deg?
Har man ett barn under 9 kilo så setter man ikke barnet i ett sete som går fra 9 kilo, en produsent vil selge mest mulig seter så klart den sier at du kan bruke det.
Å sette ett barn på under 15 kilo i en beltestol er ikke lov, ja da må man bruke fempunkt og det kan medføre store skader på barnet i verste fall død! Er barnet under 15 kilo så anbefaler man ikke å snu barna nettopp fordi alternativet er utrolig dårlig!! Jeg hører heller på skrik enn å ha ett barn som ikke lever lenger.
Hvis du leste lenger opp så har jeg ikke bestemt meg. Jeg skal prøve å endre stillingen på twe'en. Og jeg mener spm mitt er relevant når det gjelder noen som MÅ snus og ikke er nådd 15 kilo, f.eks de som er bilsyke. Og ja, noen tåler faktisk ikke 5 minutter engang. For meg høres det mye tryggere ut med beltestol for en treogethalvtåring som ikke har rukket å bli 15 kilo, enn fempunkt fremover.

Vet ikke om det er noe galt i å polstre litt under rompa? Det blir jo ikke annerledes enn om buksen var litt tykkere akkurat der? Selene kommer fremdeles like tett inntil kroppen, og barnet sitter like godt strammet fast. Men du, hvis hun vil strekke seg etter ting, og er irritert for at hun ikke kommer noen vei, så er hun ALT for liten til beltestol. De kan ikke sitte i det hvis de ikke forstår at de skal sitte pent og rolig, med selen stramt på plass. Hvis ungen er halvt på hodet i forsøk på å strekke seg på gulvet hvis noe skjer, så kunne hun like gjerne sittet usikret.

Ikke lett med små barn alltid. :)

Hvis det er det å sitte fast som er problemet, så er det ikke så mye å gjøre da :p
Vet ikke om det er noe galt i å polstre litt under rompa? Det blir jo ikke annerledes enn om buksen var litt tykkere akkurat der? Selene kommer fremdeles like tett inntil kroppen, og barnet sitter like godt strammet fast. Men du, hvis hun vil strekke seg etter ting, og er irritert for at hun ikke kommer noen vei, så er hun ALT for liten til beltestol. De kan ikke sitte i det hvis de ikke forstår at de skal sitte pent og rolig, med selen stramt på plass. Hvis ungen er halvt på hodet i forsøk på å strekke seg på gulvet hvis noe skjer, så kunne hun like gjerne sittet usikret.

Ikke lett med små barn alltid. :)
Nei, men de har jo mer bevegelsesfrihet i beltestol. Femåringen strekker seg jo av og til etter ting i midten el gulvet for å hente noe og det samme gjør jo vi voksne. Men når hun har hentet det sitter hun jo rolig og riktig igjen..

Vi har hatt perioder hvor ungene trenger en voksen bak, og jeg velger mye helle det, enn å ikke sikre dem optimalt...

Hvis du leste lenger opp så har jeg ikke bestemt meg. Jeg skal prøve å endre stillingen på twe'en. Og jeg mener spm mitt er relevant når det gjelder noen som MÅ snus og ikke er nådd 15 kilo, f.eks de som er bilsyke. Og ja, noen tåler faktisk ikke 5 minutter engang. For meg høres det mye tryggere ut med beltestol for en treogethalvtåring som ikke har rukket å bli 15 kilo, enn fempunkt fremover.
Det finnes fremovetvendte stoler fra 9 kg, de har egne seler. Beltestol er ikke, ikke, ikke tryggere for en som ikke er femten kilo enn fempunkt. Det er direkte forbudt ved lov fordi det er LIVSFARLIG! Ettersom beltet i bilen er laget for å utløses ved et rykk på 15 kilo, ikke 13. Du vet at om man drar sakte i selen kan man trekke den ut. Det kan altså da skje siden ungen din ikke gir hardt nok rykk.

Ikke beltestol!

Det er ikke lov med brltestol når man er under 15 kg så nei det er da ikke tryggere

Det finnes fremovetvendte stoler fra 9 kg, de har egne seler. Beltestol er ikke, ikke, ikke tryggere for en som ikke er femten kilo enn fempunkt. Det er direkte forbudt ved lov fordi det er LIVSFARLIG! Ettersom beltet i bilen er laget for å utløses ved et rykk på 15 kilo, ikke 13. Du vet at om man drar sakte i selen kan man trekke den ut. Det kan altså da skje siden ungen din ikke gir hardt nok rykk.

Ikke beltestol![/QUOTE
Det som du sier at beltene ikke utløses før 15 kilo er en myte iflg trygg trafikk. Det sier seg selv at det er lagt inn en sikkerhetsmargin uansett. Ved en kollisjon vil jo trykket være mye mer enn 15 kilo. Jeg skal skrive til trygg trafikk om dette spm så snart jeg får tid. :)

De kan nok utløses noe før, selvsagt er det sukkerhetsmargin, men hele poenget med det er jo å være SIKKER på at den utløses!

Det er ulovlig med beltestol før 15 kg. Med grunn.

Hvorfor i all verden vil du risikere ungen din på dette?

Unger som "bøyer seg og henter ting på gulvet" sitter ikke trygt når de gjør det, og skal derfor vite at det er ikke under noen omstendigheter lov, ellers er de ikke gammel nok til å sitte så løst.

Jeg kan ikke anbefale noen å gjøre noe som ikke er det aller sikreste for barnet. Men kan fortelle om da vår jente var 3,5år og vi hadde bilferie med 300mil+.. Vi valgte da å la henne sitte forovervendt i kombistolen hennes. Dette var vårt valg, ikke det sikreste alternativet, men fortsatt et lovlig et:)
Vil bare påminne om at hvis du sikrer barnet feil i bil, så vil det ikke bare gå på sikkerhet i en evt krasj, men gi deg 2prikker og bot ved en kontroll.

De kan nok utløses noe før, selvsagt er det sukkerhetsmargin, men hele poenget med det er jo å være SIKKER på at den utløses!

Det er ulovlig med beltestol før 15 kg. Med grunn.

Hvorfor i all verden vil du risikere ungen din på dette?

Unger som "bøyer seg og henter ting på gulvet" sitter ikke trygt når de gjør det, og skal derfor vite at det er ikke under noen omstendigheter lov, ellers er de ikke gammel nok til å sitte så løst.
Kjære vene. Så fint for deg at du har tente lys som ikke rører seg når de sitter i bil. Det må høre til sjeldenhetene. Mistes noe på gulvet plukkes det opp her. Det skjer jo ikke akkurat hele tiden og tar 2 sekunder. Og i midten har de gjerne en kasse med tegnesaker e.l. Dette må hun nødvendigvis bøye seg for å få tak i. Og ja innimellom krangles det så busta fyker baki der. Så får jeg tydeligvis presisere enda en gang at jeg skal prøve å justere twe-en så det blir mer støtte. Jeg har ikke tenkt å ha henne i beltestol enda. Og dette gidder jeg ikke å diskutere lenger. Takk for andre gode råd ang tilpasning. :)

En kasse med tegnesaker i bilen?
'
Jaja, hos oss er det ikke løse gjenstander i bilen, vi hadde det da vi var små ja, men det er jo veldig åpenbart hvorfor det ikke er lurt.

Jeg har ikke tente lys, jeg har fastpente barn. Mistes noe på gulvet plukkes det opp når vi stopper, det når vi jo ikke tak i i fart, så da så. Lillesøster har jo da mistet det ned langs døra, og det er i så fall snakk om lua hennes eller noe sånn, for de har jo altså ikke løse leker i bilen, tilnød en liten, myk bamse, også har de hvert sitt lite pledd.

Jeg har en fireåring bakovervendt i en stol som går til 25 kilo, storebroren satt i den til han var 6, og jeg har ingen store planer om å snu henne med det første. Storebror var altså seks da han fikk beltestol, og beskjed om at dersom han ikke sitter fint og trygt slik han skal, så er det tilbake i den bakovervendte, den går som sagt til 25 kilo, han er bare 18

De er ikke unormale englebarn, de er bare festet slik loven tilsier, av sikkerhetsmessige årsaker.

Og ja, vi har kjørt langt, vi har hørt lydbok og barnecd'er og eventyr og vi voksne kan bli sliten av å svare på hvor langt det er igjen. Men de får ikke ha løse leker i bilen, det sier seg selv. Spesielt bakovervendt.

Håper du finner en trygg og lovlig løsning for ungene dine, det er tross alt ikke bre for å være slem og kunne gi bot disse reglene er satt.

En kasse med tegnesaker i bilen?
'
Jaja, hos oss er det ikke løse gjenstander i bilen, vi hadde det da vi var små ja, men det er jo veldig åpenbart hvorfor det ikke er lurt.

Jeg har ikke tente lys, jeg har fastpente barn. Mistes noe på gulvet plukkes det opp når vi stopper, det når vi jo ikke tak i i fart, så da så. Lillesøster har jo da mistet det ned langs døra, og det er i så fall snakk om lua hennes eller noe sånn, for de har jo altså ikke løse leker i bilen, tilnød en liten, myk bamse, også har de hvert sitt lite pledd.

Jeg har en fireåring bakovervendt i en stol som går til 25 kilo, storebroren satt i den til han var 6, og jeg har ingen store planer om å snu henne med det første. Storebror var altså seks da han fikk beltestol, og beskjed om at dersom han ikke sitter fint og trygt slik han skal, så er det tilbake i den bakovervendte, den går som sagt til 25 kilo, han er bare 18

De er ikke unormale englebarn, de er bare festet slik loven tilsier, av sikkerhetsmessige årsaker.

Og ja, vi har kjørt langt, vi har hørt lydbok og barnecd'er og eventyr og vi voksne kan bli sliten av å svare på hvor langt det er igjen. Men de får ikke ha løse leker i bilen, det sier seg selv. Spesielt bakovervendt.

Håper du finner en trygg og lovlig løsning for ungene dine, det er tross alt ikke bre for å være slem og kunne gi bot disse reglene er satt.
Da regner jeg med at du ikke gir dem mat eller drikke heller under kjøreturen? For det er liten forskjell på en drikkeflaske og en tegnebok. Jeg får bare bøye meg i støvet for at du greier å gjennomføre dette. Jeg har tydeligvis ikke vært flink nok med oppdragelsen.

Nei, de spiser ikke i fart, og egentlig drikker de ikke i fart heller, selv om det av og til har skjedd i spesielle tilfeller. Ikke på motorveien da, akkurat. Vi stopper derimot ganske ofte. Det tar tid å kjøre langt. Men det bare GJØR det.

Det handler da ikke om at du skal trekke "det kortet", "jeg har tydeligvis ikke vært flink nok med oppdragelsen" Blæ! slik argumentasjon er langt under bordet.

Gir meg.

Nei, de spiser ikke i fart, og egentlig drikker de ikke i fart heller, selv om det av og til har skjedd i spesielle tilfeller. Ikke på motorveien da, akkurat. Vi stopper derimot ganske ofte. Det tar tid å kjøre langt. Men det bare GJØR det.

Det handler da ikke om at du skal trekke "det kortet", "jeg har tydeligvis ikke vært flink nok med oppdragelsen" Blæ! slik argumentasjon er langt under bordet.

Gir meg.
Sorry den var litt usaklig men det er det jeg føler ang dette. Å ikke gi "belønning" i form av rosiner, frukt eller smoothie på lange turer, og ikke la dem ha tegnesaker eller hefter hadde jeg aldri fått til med mine jenter, mange pauser eller ikke. Så all ære til deg for at du greier å praktisere dette. :) godt gjort!

Back
Topp