Bilstolpose og vognpose

A-40269561

Andre møte med forumet
Det kan godt hende dette er spurt om på forumet her allerede, men:

Vi går litt vill i utstyrsjungelen her og blir ikke helt kloke på dette med bilstolpose og vognpose.
Hva er forskjellen på disse? Og finnes det noen som kan brukes til begge deler?

Lurer også på hva som er tanken med bilstolposen, er det for å ha på inne i bilen (blir ikke baby da veldig varm?), eller er det for transportetapper utendørs? Vi kommer til å ha adapter til vogn, så vil jo være noe baby skal være i bilstol utendørs..

Håper noen kan hjelpe forvirra førstegangsforeldre
 
Når på året skal du føde? Og har dere lang eller kort vinter, evt mye vind?
Parkeres bilen utendørs eller i garasje?
Har du ny bil som blir raskt varm eller en eldre bil som tar seg god tid?

Kan svar for meg da jeg valgte å kjøpe Voksi Bilstolpose med dun (varm type):
Gammel bil som brukte lang tid på å bli varm, måtte gå 50 meter fra huset til bilen, termin i januar. Det året jeg fikk baby varte og rakk vinteren i evigheter her, det lå snø til langt ut i april, og vi kjørte mye til helsestasjon eller butikk så vi fikk god bruk for bilstolpose. Slapp å kle på mer enn en ulljakke og lue, og bilen rakk ikke bli varm før vi skulle ut av bilen igjen. Åpnet posen når jeg satte stolen inn i bilen. På lenger turer droppet vi ulljakke og hadde posen mer åpen.

Det finnes videre dunposer/varme bilstolposer av ulike merker slik som vi hadde, eller versjoner som er tynnere. Bor du feks i Bergen og parkerer i garasje med en bil som blir fort varm ville jeg helelr gått for en tynnere bilstolpose (heter noen steder «lite» eller «light»). Den kan igrunnen brukes hele året, men på vinteren kan du legge et ullteppe inni posen ved behov.
Fordelen med en bilstolpose fremfor ikke å ha det, er uansett at den kan lukkes igjen slik at den ikke blåser av eller blir sparket av. Den vil også lune noe mer enn et teppe av samme tykkelse.

Bilstolposer er ment å være i babybilstolen, i vogna bruker du en vognpose. Altås man kan såklart bruke en bilstolpose i vogna, men da er poenget litt borte for da må det flyttes frem og tilbake hele tiden.

Når det gjelder vognpose er prinsippet litt det samme. Det finnes varme dunposer beregnet på vinter og det finnes light-versjoner beregnet på sommerhalvåret.
Man går gjerne for en av de aller tykkeste posene om man bor feks i Tromsø eller Innlandet hvor gradestokken kryper godt ned på vinteren - For eksempel Voksi Urban. Men bor du i Stavanger vil det kanskje holde med en litt lettere - For eksempel Voksi Explorer.
Av vår/sommerposer liker jeg godt Easygrow Lyng og voksi sin versjon.

Sånn generelt er det mye bra vognposer og god kvalitet i de fleste merker, så jeg opplever ikke de helt enorme forksjellene - nyeste funksjon på nye modeller som selges i butikker nå er borrelåsåpning i ryggen til der seler skal tres i. Og det vil jeg anbefale, da posen således kan brukes i alle typer vogner og sykkelvogn eller pulk uten problemer :)
 
Vi fikk desemberbarn og brukte bilstolposen med dun både i bilstolen og vogna. Det fungerte godt for oss.

Nå er jeg gravid med termin i april. Får nok ikke bruk for bilstolposen da.
 
Brukte bilstolposen lite i bilstolen, men hele første vinteren i vognbagen og senere sittedelen i vognen. Følte vognposen var massiv, så den ble brukt vinter nr 2 (1,5 år gammel).

Hvis du tenker bruke bilstol på adapter en del ville jeg nok vurdert en bilstolpose ja :) Og regntrekk til bilstolen!
 
Vi arva en voksi bilstolpose, men brukte den kun i vogna. Vi hadde da ny bil som vi varmet opp på forhånd om det var kaldt ute, så å bruke den i bilstolen ville blitt for varmt. Synes bilstolpose var akkurat passe størrelse den høsten/tidlig vinter til å bruke i vogna siden den er mindre enn vognpose og dermed tettere rundt baby
 
Med første brukte vi aldri bilstolpose (nyere bil som kan varmes på forhånd). Denne gangen kjøpte jeg en på 50% for å ha i vogna om vinteren, da 1) ser for meg at storesøster fortsatt bruker sin ett år til og 2) de "vanlige" er så store at jeg tror det blir litt vel trangt i vognbagen med dem om lillebror blir like stor som storesøster. Skal sies at om jeg ikke hadde kommet over en med så mye rabatt, så ville jeg nok kjøpt rimelig på Finn.
 
Husk at det er farligere at babyen blir overopphetet enn om babyen blir litt kald.
En mulighet er en tynn pose eller et tynt teppe du har rundt barnet (pakk det godt rundt barnet, sånn at barnet blir svøpt på et vis (men selene må på før teppet), da det kan føles beroligende for barnet. Også kan du ha et tykkere teppe over som du kan ha på ute/mens bilen er kald, og som enkelt kan fjernes når bilen er blitt varm eller man går inn et sted.
 
Tusen takk for gode svar! Det ventes en vinterbaby, men bilen vi har står stort sett alltid i garasje og er ganske ny, så ut fra det dere skriver tror jeg ikke vi trenger pose i bilen.
 
Tusen takk for gode svar! Det ventes en vinterbaby, men bilen vi har står stort sett alltid i garasje og er ganske ny, så ut fra det dere skriver tror jeg ikke vi trenger pose i bilen.

Går alltids an å kjøp etter fødsel også om behovet melder seg.
Jeg ville isåfall vurdert en av de tynne posene som du kan regulere med å putte ei lita dyne eller et ullteppe oppi om du tenker å trille med bilstolen på vogna for eksempel. I en slik bilstolpose er faren for overoppheting ca 0 også, for den er bare å brette godt til side og åpne inni bilen. I tillegg til at den er like tynn som et teppe du Antagelig ville ha brukt uansett. Nyfødte trenger jo gjerne noe over seg i en garasjeoppvarma bil også likevel, selv om den varmeste dunposen til bilstol kan bli litt vel mye :)
Til baby nummer to var behovet forsåvidt større her, siden vi hentet i barnehagen hver dag og det ble mye ut og inn av bilen da. Med baby nummer 1 kan man jo gå i hi om det blir for kaldt ute. :p
 
Tusen takk for gode svar! Det ventes en vinterbaby, men bilen vi har står stort sett alltid i garasje og er ganske ny, så ut fra det dere skriver tror jeg ikke vi trenger pose i bilen.
Hvis du venter vinterbaby ville jeg anbefalt bilstolpose. Disse små er ikke så gode på å holde varmen. Dere vil jo også bevege dere noe utendørs til og fra helsestasjon, butikken o.l hvor dere trenger noe over babyen.
 
Min første var født i sept og jeg var overbevist om at jeg trengte bilstolpose. Brukte den 2-3 ganger, var bare i veien, baby ble for varm i bilen selv om jeg åpnet den.
Svaret ble ulldress og hjemmestrikka ullpledd over etpar minutter før vi gikk ut så det ble godt og varmt, og når bilen var varm bare tok jeg en hånd bak og fjernet teppet. Mye enklere for min del :)
 
Min første var født i sept og jeg var overbevist om at jeg trengte bilstolpose. Brukte den 2-3 ganger, var bare i veien, baby ble for varm i bilen selv om jeg åpnet den.
Svaret ble ulldress og hjemmestrikka ullpledd over etpar minutter før vi gikk ut så det ble godt og varmt, og når bilen var varm bare tok jeg en hånd bak og fjernet teppet. Mye enklere for min del :)
Nå vet jeg ikke hvor tykk ulldressen var, men det er generelt anbefalt å ha så lite tøy på som mulig slik at belte festes stramt nok, dvs kun «inne tøy».
 
Nå vet jeg ikke hvor tykk ulldressen var, men det er generelt anbefalt å ha så lite tøy på som mulig slik at belte festes stramt nok, dvs kun «inne tøy».
Ulldress, ikke utedress. Er ikke tykkere enn en genser.

Bilstoler og bilsikring er jeg veldig nøye på, og jakker og tykke klær skal av. Satt bakovervendt til 7 år, da var hun blitt for høy til bilstolen pluss at vekten var langt overskredet.
 
Ulldress, ikke utedress. Er ikke tykkere enn en genser.

Bilstoler og bilsikring er jeg veldig nøye på, og jakker og tykke klær skal av. Satt bakovervendt til 7 år, da var hun blitt for høy til bilstolen pluss at vekten var langt overskredet.
Det finnes både tynne og tykke ulldresser, derfor jeg skrev at jeg ikke visste tykkelsen
 
Back
Topp