Bilstol

Marsboer?

Blir kjent med forumet
Marshmallows 2022
Noen som har noen anbefalinger på bilstol? Eneste jeg vet er at jeg ønsker en vendbar, men ellers kan jeg ingenting om hva som både er praktisk og trygt?

Av babystoler som både er vendbare og kan løftes ut og bæres så tror jeg faktisk kun det er cybex og maxi cosy som har dette.

vi har landet på cybex cloud z. Liker at den kan vendes, tas ut og bæres og at den kan legges ned i ganske flat liggestilling og har solskjerming.

Men likte forsåvidt maxi cosy også, så tror begge deler er gode valg!

Jeg vil varmt anbefale deg å lese opp på hvilke bilstoler som faktisk har fått best i test på de ulike testene som gjøres av bilstoler :) deretter begynne å se på krav du har til stolen og pris :)

Er bilstolpose noe som er nødvendig for oss som får baby i mars, slutten av mars?

Er bilstolpose noe som er nødvendig for oss som får baby i mars, slutten av mars?

Jeg ser for meg at det er praktisk, kan jo være kaldt en stund enda og godt å slippe å kle så godt på en så liten baby. Tenker å bruke den om høsten også, de passer jo lenge vi har kjøpt en rimelig brukt.

Kommer vel ann på hvor man bor det :D hadde ikke til han eldste da bodde vi i Bergen, født i februar. Men til de andre 2 har vi hatt da vi bor i Finnmark og det enda er full vinter i mars :joyful:

Jeg bor på nordvestlandet og brukte ikke det på forje, født i begynnelsen av april. Kommer ikke til å kjøpe nå heller, jeg tok heller på babyen en ulldress og la tykt ullteppe over;) Bilstolen sto alltid inne når den ikke var i bruk så den var jo ikke kald å sette seg i.

:hilarious:
Jeg bor på nordvestlandet og brukte ikke det på forje, født i begynnelsen av april. Kommer ikke til å kjøpe nå heller, jeg tok heller på babyen en ulldress og la tykt ullteppe over;) Bilstolen sto alltid inne når den ikke var i bruk så den var jo ikke kald å sette seg i.

Vi går også for en bilstol fra cybex som jeg ser for meg å ta med inn. Har også garasje i huset med vannbårenvarme i garasjen. Men tenkte kanskje mer på når vi hadde vært ute en plass og bilen står ute? Men funker kanskje med ulldress og et pledd som du skriver..

Vi bor på Østlandet, men så på noen gamle bilder fra i år så var det 19 grader 30, mars. Jeg har termin i midten av mars, og ser ikke for meg at det blir norgesferie i bil de to første ukene:hilarious:

Jeg ser for meg at det er praktisk, kan jo være kaldt en stund enda og godt å slippe å kle så godt på en så liten baby. Tenker å bruke den om høsten også, de passer jo lenge vi har kjøpt en rimelig brukt.

Hvor lenge passer bilposene?
jeg så på brukt, men så at nå under BF så koster det gjerne bare en 100kr mer for en ny modell en hva folk selger for på Finn. Jeg trodde jeg skulle kjøpe en del brukt, men syns folk skal ha så mye for brukte varer. En ting om de selger det ubrukt, men når du har brukt en vare og gjerne det er små bruksslitasje så mener jeg at halv pris er maks, men det er min mening da:smiley-ashamed005

Vi går også for Cybex Cloud Z pga den kan festes på vogna, er vendbar og har solskjerming :)

Hvor lenge passer bilposene?
jeg så på brukt, men så at nå under BF så koster det gjerne bare en 100kr mer for en ny modell en hva folk selger for på Finn. Jeg trodde jeg skulle kjøpe en del brukt, men syns folk skal ha så mye for brukte varer. En ting om de selger det ubrukt, men når du har brukt en vare og gjerne det er små bruksslitasje så mener jeg at halv pris er maks, men det er min mening da:smiley-ashamed005
Jeg bruker også bilstolpose i vognen første tiden Synes den er nettere og bedre til nyfødt.
Ligger masse vognposer ute på Finn til halv pris og mindre. Voksi move f.eks, som koser ca 1000,- ny ligger mange ute til 350/400. Sånne poser rekker knapt å bli slitt heller. Ligger også poser fra andre merker til 2-300 ute. De holder nok ikke over vinteren 22/23. jeg ser for meg å bruke fra fødsel til det blir sommervarmt.

Jeg bruker også bilstolpose i vognen første tiden Synes den er nettere og bedre til nyfødt.
Ligger masse vognposer ute på Finn til halv pris og mindre. Voksi move f.eks, som koser ca 1000,- ny ligger mange ute til 350/400. Sånne poser rekker knapt å bli slitt heller. Ligger også poser fra andre merker til 2-300 ute. De holder nok ikke over vinteren 22/23. jeg ser for meg å bruke fra fødsel til det blir sommervarmt.

Var inne på Finn og så, men de som du sikter til i den prisklassen er jo en ganske gammel modell som jeg mener ikke er verdt 350/400. Voksi move ny få du jo nå nede i 749,- i den nye modellen. Men det er jo opp til hver enkelt hva man ønsker selvfølgelig:)

Snakket med en venninne som fikk baby i slutten av april, og hun anbefalte bilstolpose for å slippe for mye klær om en kun skulle på butikken feks de første månedene. Hun minnet meg på at det fort kunne være ti grader i juni:) Hun hadde begynt å bruke posen igjen nå for en måned siden, så det ser ut som vi heller mot å handle inn en bilstolpose. Er jo ikke den som velger budsjettet heller for å si det slikt:hilarious:

Var inne på Finn og så, men de som du sikter til i den prisklassen er jo en ganske gammel modell som jeg mener ikke er verdt 350/400. Voksi move ny få du jo nå nede i 749,- i den nye modellen. Men det er jo opp til hver enkelt hva man ønsker selvfølgelig:)

Snakket med en venninne som fikk baby i slutten av april, og hun anbefalte bilstolpose for å slippe for mye klær om en kun skulle på butikken feks de første månedene. Hun minnet meg på at det fort kunne være ti grader i juni:) Hun hadde begynt å bruke posen igjen nå for en måned siden, så det ser ut som vi heller mot å handle inn en bilstolpose. Er jo ikke den som velger budsjettet heller for å si det slikt:hilarious:
Ja, kan godt hende det er noe eldre modeller, men holder garantert baby god og varm allikevel :)
Man har sikkert ulike årsaker til å kjøpe brukt. For min del handler det vel så mye om forbruk som pris :)

Greit å se noen andre som gjør det! Vi har kjøpt en vårpose til vognen, men har tenkt at vi sikkert trenger en varmere før det, og syns i tillegg vognposen ser enorm ut. Vi har kjøpt bilstolpose i dun, så satser på å bruke den en stund :)

Ser at det er flere som skal ha bilstolen Cybex cloud Z, vi har også sett på den og funnet ut at den passer bra til vårt bruk da vi farter mye hit og dit og det er derfor super beleilig at barnet kan sove i stolen i liggestilling når den festes på vognen :-)

meen, så har jeg en far (kommende bestefar) som er veldig opptatt av sikkerhet og hva NAF sin test sier om bilstolen, og her ser jeg at den ikke har bestått NAF sin test i frontkollisjon da naf har en strengere test enn den produsenten bruker. Flere som har tenkt på dette? Ble plutselig ikke så sikker på valget mitt lenger når jeg ser at det er andre seter som er "sikrere" enn Cybex sin, men ingen andre seter har denne funksjonen. Så er litt låst!

Ser at det er flere som skal ha bilstolen Cybex cloud Z, vi har også sett på den og funnet ut at den passer bra til vårt bruk da vi farter mye hit og dit og det er derfor super beleilig at barnet kan sove i stolen i liggestilling når den festes på vognen :)

meen, så har jeg en far (kommende bestefar) som er veldig opptatt av sikkerhet og hva NAF sin test sier om bilstolen, og her ser jeg at den ikke har bestått NAF sin test i frontkollisjon da naf har en strengere test enn den produsenten bruker. Flere som har tenkt på dette? Ble plutselig ikke så sikker på valget mitt lenger når jeg ser at det er andre seter som er "sikrere" enn Cybex sin, men ingen andre seter har denne funksjonen. Så er litt låst!

Jeg har også bekymret meg litt for den testen, etter å ha falt for Cloud Z selv. Jeg leste dette svaret inne på svaret på et annet forum, etter at noen hadde stilt ca. samme spørsmål der inne:

"Nei, NAF sin test på Babystoler er ikke vits å se på. Babystoler er generelt et kompromiss med sikkerheten, de er både lagd for å beskytte i kollisjon men også for å gi optimal støtte til baby slik at luftveier holdes åpen. Dette skjer via korrekt helning, eller nok liggende form på ryggen. Stolene lages forskjellig der, det er ingen fasit hvor bratt de skal være, og testen til NAF tar ikke hensyn til dette ved å korrigere helning. Ved for mye helning vil belastningen på babys nakke og brystkasse få for mye av energien, og det er da du blandt annet ser at stoler gjør det dårlig i frontkollisjon. Sidekollisjon er på babystoler generelt dårlig sammenlignet med småbarnsstolen som er langt mer robust og kraftig bygd, også fordi babystolen er lagd for å kunne tas inn og ut av bil. Men velger du en i-size stol kan du være trygg på at sidekollisjonen er god, selv om en tedt sier at det er stoler som er bedre.

Det at de også tar hensyn til brukervennlighet gjør at man skal ta testen med en klype salt. Brukervennligheten har ikke mye å si på sikkerheten, for riktig oppegående mennesker som en bør være når en får barn.

Butikker vil alltid selge det dyreste og nyeste utstyret, og Cybex er absolutt i den kategorien. Det gjør ikke stolen best. Mange butikker selger også typ to-tre merker, selv om det finnes mange fler, og de vil selvsagt tilby deg de beste alternativene de har, ikke hva som finns på markedet. De får heller ingen grundig opplæring, stort sett brosjyrer eller nettbaserte kurs fra produsent som de kan trykke seg gjennom. Mange vet ikke hva helning er eller hvordan dette måles, enda det står i brukanvisningene på stolene at dette er viktig. Men det sagt, Cybex sine stoler er absolutt gode stoler, men de er ikke tryggere enn mange andre. De har svært god brukervennlighet og fancy finesser, da Personlig hadde jeg aldri brukt flerfoldige tusen på en babystol, med mindre jeg visste med 100% sikkerhet at jeg skulle ha 3-4 barn på rappen innenfor anbefalt brukstid på stolen."

Jeg har derfor tenkt at dette likevel er gode stoler, og jeg føler meg trygg på at det er et riktig valg :)

Ser at det er flere som skal ha bilstolen Cybex cloud Z, vi har også sett på den og funnet ut at den passer bra til vårt bruk da vi farter mye hit og dit og det er derfor super beleilig at barnet kan sove i stolen i liggestilling når den festes på vognen :)

Ja, jeg har også tenkt på dette med denne testen, men har landet på at dette likevel er stolen for oss. Den scorer best av alle stolene i sidekollisjon såvidt jeg husker? Og jeg tenker at den oppfyller standarden og kan anses som en trygg stol selv om den ikke når opp på ett av punktene i naf sin frontkollisjonstest.

Back
Topp