Bilstol til nyfødt

Sonatine

Blir kjent med forumet
Har dere kjøpt bilstol til den lille enda, eller har dere bestemt dere for hva dere skal kjøpe?
Trenger hjelp til å navigere i denne verden av merker og vilt forskjellige prisklasser. Jeg har lest at bilstoler er en av de få tingene man bør kjøpe ubrukt og da blir det jo fort litt kostbart. Så nå er jeg interessert i å høre hva dere tenker og hva dere har sett dere ut for merker/modeller.
 
Vi har kjøpt Cybex Cloud Z med roterbar base. Bilstolen kan «flates» ut når den ikke er i bilen, slik at babyen kan sove i den når vi er på besøk osv :happy: så gjenstår det selvfølgelig å se om vi blir fornøyd.
 
Maxi cosi, vi kjøpte ny. Det er 20% på Barnas hus nå
 
Vi har kjøpt besafe izi go modular x1 i-size :happy: Var veldig fornøyd med besafe til førstemann, og har kun brukt det! Positivt at vi kan bruke samme base til neste sete også! :angelic: Og et stort pluss at samboer får alt fra besafe til innkjøpspris! :joyful:
 
Vi har ikke kommet så langt enda at vi har kjøpt men signere Lillemor95 over her. Kun hørt positivt om den stolen. Vi velger også å ha adapter til understellet på vogna, litt lettere når en slipper å flytte baby.. vi trodde vi skulle ha roterbar base til nyfødtstolen men det ble vi frarådet av alle. Blir stor og tung, nesten unødvendig til nyfødt :)
 
Anbefaler å sjekke tester på de ulike stolene. Ikke alle stoler som er like trygge dessverre. Du burde også reise til en forhandler der du kan prøve de forskjellige stolene i bilen din. Det er viktig med riktig helling på stolen :)

besafe modular har kommet veldig godt ut i flere tester de siste årene, og fordelen med feks dette er at du kan bruke samme base til stol nr 2. Penger spart :)
 
Vi kjøpte maxi cosi pebble pro på salget på barnas hus nå:)
 
Hei :)
Det aller aller viktigste når du skal kjøpe bilstol til babyen er at bilstolen får 40-45 graders helling i den aktuelle bilen. Babybilstol er et kompromiss på sikkerheten i en kollisjon - pga babyens oksygenopptak kan ikke hellingen være under 40 grader - men jo mer helling det blir jo mer belastning vil det bli på kroppen til babyen i en kollisjon. Derfor bytter man til en bakovervendt småbarnsstol så fort babyen kan sitte selv med støtte, for eksempel i en IKEA matstol uten å sige sammen. Småbarnsstolene skal ha 35 graders helling for barn under ca 1 år, men etter det bør man etterstrebe 25 graders helling. Alt under 25 graders helling bakovervendt har ingen ekstra effekt på sikkerheten i en kollisjon :)
Du må derfor prøve babybilstolen i bilen før du kjøper den, og måle helling med vater eller vater på mobiltelefonen. Bilstoler gruppa på facebook er god, der kan du stille spørsmål angående deres aktuelle bil (viktig å få med setetype osv i bilen), så kan dere få gode tips til bilstol.
Stoler å prøve i bilen er for eksempel; Besafe izi go, cybex cloud q, maxi cosi pebble plus, Britax babysafe osv. Styr unna Maxi cosi cabriofix - da den er utdatert og gjør det svært dårlig i nyere kollisjonstester.
 
Vi har kjøpt Cybex Cloud Z med roterbar base. Bilstolen kan «flates» ut når den ikke er i bilen, slik at babyen kan sove i den når vi er på besøk osv :happy: så gjenstår det selvfølgelig å se om vi blir fornøyd.

Vi skal kjøpe den samme ;) beste er at basen kan brukes på sete nr 2 ;)

Vi har 5008 så setene er helt flate og har veldig god plass til barneseter.
 
Jeg tenkte egentlig dra til barnas hus/babycare for å prøve bilstolene i bilen for å sjekke helningen som flere skriver her, men mtp at vi bytter bil ofte og garantert ikke har bilen vi har nå når den lille blir født så blir det rett og slett umulig.
Planen var først å kjøpe britax sin slik at vi slipper adapter på vogna vi planlegger å kjøpe, men jeg heller litt mer mot cybex cloud Z da den har samme base som bilstolen vi ønsker å oppgradere til når barnet er stort nok. Hva vi ender opp med vet jeg ikke, men en av de to.
 
Jeg tenkte egentlig dra til barnas hus/babycare for å prøve bilstolene i bilen for å sjekke helningen som flere skriver her, men mtp at vi bytter bil ofte og garantert ikke har bilen vi har nå når den lille blir født så blir det rett og slett umulig.
Planen var først å kjøpe britax sin slik at vi slipper adapter på vogna vi planlegger å kjøpe, men jeg heller litt mer mot cybex cloud Z da den har samme base som bilstolen vi ønsker å oppgradere til når barnet er stort nok. Hva vi ender opp med vet jeg ikke, men en av de to.
Britax babysafe har flexbase som kan endre helling på babystolen da :)
 
Føles som man må ha mastergrad i babyutstyr for å i det hele tatt forlate føden. Hbilke butikker er behjelpelig med å sette seter i bilen og forklare helling og sånn? Vi tenkte kjøpe sete i august og tror ikke jeg orker å researche det så mye.
 
Føles som man må ha mastergrad i babyutstyr for å i det hele tatt forlate føden. Hbilke butikker er behjelpelig med å sette seter i bilen og forklare helling og sånn? Vi tenkte kjøpe sete i august og tror ikke jeg orker å researche det så mye.
Du burde gjøre litt research selv på forhånd. Utrolig mange selgere later som de har peiling men hvis man har litt peiling selv så ser man fort at de ikke vet hva de snakker om, dessverre :-/ meld deg inn i Bilstoler gruppa på facebook, da lærer du mye uten å måtte lete noe sted :)
 
Du burde gjøre litt research selv på forhånd. Utrolig mange selgere later som de har peiling men hvis man har litt peiling selv så ser man fort at de ikke vet hva de snakker om, dessverre :-/ meld deg inn i Bilstoler gruppa på facebook, da lærer du mye uten å måtte lete noe sted :)

Ja får begynne med det snart. Brukte endel tid på vogn. Blir bra når de starter på skolen
 
Vi har kjøpt Cybex Cloud Z med roterbar base. Bilstolen kan «flates» ut når den ikke er i bilen, slik at babyen kan sove i den når vi er på besøk osv :happy: så gjenstår det selvfølgelig å se om vi blir fornøyd.
Vi har også kjøpt denne av samme grunn:)
 
Føles som man må ha mastergrad i babyutstyr for å i det hele tatt forlate føden. Hbilke butikker er behjelpelig med å sette seter i bilen og forklare helling og sånn? Vi tenkte kjøpe sete i august og tror ikke jeg orker å researche det så mye.

Anbefaler styre unna blant annet BarnasHus, men heller gå for en ren utstyrsbutikk for bil. Eventuelt mindre babybutikker der du bor.
 
Eventuelt kan du spørre på bilstolgrupper på Facebook, men der kan de være litt krasse..
Haha nei holder meg her. Er redd for mammabanden :) kan trolle å si at jeg tenkte bare svøpe baby og sette fast i bilbelte som voksne. Da blir jeg nok lynsjet. Men tror jeg tar sommerferie før innkjøp av bilstol. De er jo ganske dyre også
 
Back
Topp