Bilstol som tar liten plass bakovervendt..

Jeg tenker å gå over til beltestol ved 4års alder, så det kan være like greit å kjøpe en stol som kun kan brukes bakovervendt frem til da ja ;) Er ikke på Facebook.. -men husker fra da mine eldste tre var små at Passat og caravelle var det eneste bilvalget vi hadde råd til, med plass til et babysete, et sete nr 2 og en beltestol :headphone:
Det er mye som skjer på den fronten i forhold til da dine eldste var små. Mangen av de nyeste og beste stolene var ikke når min eldste skulle ha seg stol, å det er kun 5 år siden :)

Dere som har axkid one: tror dere det er mulig å plassere setet bak sjåføren og skyve det helt inn mot bakseteryggen (før barnet plasseres) og da snike en passasjer (liten voksen) inn til midtsetet? (Har stor bil). Har barnesete bak passasjersetet også, og trenger mulighet for å sitte i midten. Axkid one er dessverre ikke godkjent i midten i vår bil, så eneste mulighet for å kunne bruke det setet, er at det går an å gå forbi det.

Er det noen som kan tenke seg å måle hvor stor plass det tar fra bakseteryggen nårdet er skjøvet helt inn? Er det en rask og lett manøver, slik atdet ikke blir for tungvint å gjøre det?
Vi har Axkid One i storbilen vår (VW ID4), og jeg tror kanskje vi kunne fått til det du skisserer. Men ikke som noen fast ordning. Når det gjelder å skyve setet fram og tilbake er det kjempeenkelt, bare en spak på baksiden av setet. Vi bruker funksjonen hver gang vi skal ha lille inn eller ut.

Vi har Axkid One i storbilen vår (VW ID4), og jeg tror kanskje vi kunne fått til det du skisserer. Men ikke som noen fast ordning. Når det gjelder å skyve setet fram og tilbake er det kjempeenkelt, bare en spak på baksiden av setet. Vi bruker funksjonen hver gang vi skal ha lille inn eller ut.

Så bra, kanskje det kan gå i vår bil også. :-) Går det an å skyve med barnet oppi, eller må det gjøres før man setter barnet i setet? På korte turer ser jeg for meg at våre kan sitte alene bak, men på langtur/ferie, vil jeg sitte i baksetet, og da er det bare midtsetet som er ledig hvis vi skal ha axkid one.

Trenger tips til bilstoler som tar liten plass..! Nå sitter frøkna på 20mnd forovervendt, fordi det faktisk ikke er plass til en voksen person i setet foran når setet hennes er bakovervendt :bored:
Hvilken bil har du, og hvilken stol hadde ho før du snudde ho? Du blir sikkert sur og lukker ørene (øynene), men du må være klar over hvilken risiko du tar med å ha et så lite barn forovervendt. Jeg ville vurdert ny bil hvis det er så vanskelig.

Vi opplever at britax maxway (plus) fungerer godt, men vi har ikke veldig små biler. Cybex zirona s passer og fint til vår bil. Den største fordelen med britax maxway plus er at det varer lenge, vår lange 6-åring får fortsatt plass.

Hvilken bil har du, og hvilken stol hadde ho før du snudde ho? Du blir sikkert sur og lukker ørene (øynene), men du må være klar over hvilken risiko du tar med å ha et så lite barn forovervendt. Jeg ville vurdert ny bil hvis det er så vanskelig.

Vi opplever at britax maxway (plus) fungerer godt, men vi har ikke veldig små biler. Cybex zirona s passer og fint til vår bil. Den største fordelen med britax maxway plus er at det varer lenge, vår lange 6-åring får fortsatt plass.
En Mercedes c-klasse stasjonsvogn.. Osann 360 one. Jada, jeg regnet med det skulle komme kommentar om det:hilarious:

Jeg tenker å gå over til beltestol ved 4års alder, så det kan være like greit å kjøpe en stol som kun kan brukes bakovervendt frem til da ja ;) Er ikke på Facebook.. -men husker fra da mine eldste tre var små at Passat og caravelle var det eneste bilvalget vi hadde råd til, med plass til et babysete, et sete nr 2 og en beltestol :headphone:

Det er dessverre ingen beltestoler som passer så små barn! Barnet risikerer å skli under selen da. Hvis du er bestemt på å snu så tidlig, er faktisk intern fempunktssele sikrere, selv om det ikke er helt optimalt heller. Vær også obs på at det må være en viss avstand mellom forovervendte bilstoler og seteryggen foran. Som regel tar disse da faktisk mer plass enn bakovervendte. Det finnes bakovervendte bilstoler som varer til 6-7 år. Bakovervendt er fem ganger tryggere enn forovervendt, også for de litt større barna. Vi har Britax Max Way Plus. Rimelig og sikker stol som varer lenge og tar nokså liten plass. (Dukker ofte opp på tilbud). Kunne også tenkt meg Axkid One, men syntes den ble alt for dyr.

Det er dessverre ingen beltestoler som passer så små barn! Barnet risikerer å skli under selen da. Hvis du er bestemt på å snu så tidlig, er faktisk intern fempunktssele sikrere, selv om det ikke er helt optimalt heller. Vær også obs på at det må være en viss avstand mellom forovervendte bilstoler og seteryggen foran. Som regel tar disse da faktisk mer plass enn bakovervendte. Det finnes bakovervendte bilstoler som varer til 6-7 år. Bakovervendt er fem ganger tryggere enn forovervendt, også for de litt større barna. Vi har Britax Max Way Plus. Rimelig og sikker stol som varer lenge og tar nokså liten plass. (Dukker ofte opp på tilbud). Kunne også tenkt meg Axkid One, men syntes den ble alt for dyr.
Blir nok britax max way her, evt den Axkid two way som ble nevnt over her :) Så får lillebror ta over den når storesøster er rundt 4år ;)
Det går helt fint med 4åring i beltestol. Det er størrelsen på barnet som avgjør det..
Mine barn er store og lange, så det går helt fint..

En Mercedes c-klasse stasjonsvogn.. Osann 360 one. Jada, jeg regnet med det skulle komme kommentar om det:hilarious:

Jeg vil helle skyte inn at jeg synes det er beundringsverdig at du ønsker å snu tilbake etter å ha hatt forover, det er veldig sjelden jeg ser noen som gjør det altså. Og ikke minst er interessert i ny kunnskap om bilsikring, som jo har endra seg mye siden starten av 2000-tallet og før det :D

Jeg vil helle skyte inn at jeg synes det er beundringsverdig at du ønsker å snu tilbake etter å ha hatt forover, det er veldig sjelden jeg ser noen som gjør det altså. Og ikke minst er interessert i ny kunnskap om bilsikring, som jo har endra seg mye siden starten av 2000-tallet og før det :D
Takk :) Jeg vet jo at det er mye oppdatert kunnskap om bilsikring siden den gang gutta mine var små :) Så ja, hun kommer til å snus bakovervendt frem til hun er rundt 4 ;)

Så bra, kanskje det kan gå i vår bil også. :) Går det an å skyve med barnet oppi, eller må det gjøres før man setter barnet i setet? På korte turer ser jeg for meg at våre kan sitte alene bak, men på langtur/ferie, vil jeg sitte i baksetet, og da er det bare midtsetet som er ledig hvis vi skal ha axkid one.
Går bra å skyve med barnet i. Vi har skjøvet setet bakover (så det blir mer benplass) når vi setter ham i og skyver til mindre benplass når han er festet (han er ett år og ganske liten fremdeles). Omvendt prosedyre når vi skal ha ham ut. :)

Blir nok britax max way her, evt den Axkid two way som ble nevnt over her :) Så får lillebror ta over den når storesøster er rundt 4år ;)
Det går helt fint med 4åring i beltestol. Det er størrelsen på barnet som avgjør det..
Mine barn er store og lange, så det går helt fint..

Ikke bare lengde, også modenhet av skjelett osv. Jeg har ikke sett noen fireåringer som har rett belteføring i beltestol så ville sterk vurdert fempunktssele hvis du snur så tidlig.Ta gjerne en titt her: https://bilstolvelgeren.no/

Av dine to ville jeg heller valgt Britax Max Way Plus enn Britax Two Way. Begge er ok stoler bakovervendt, men Max Way Plus har mye bedre komfort og bedre sikkerhet. Two Way tar litt mindre plass, men er også vanskeligere å få montert ordentlig. Som et kompromiss finnes også Britax Max Way som er en eldre versjon av Max Way Plus med litt dårligere sittekomfort (dog bedre enn Two Way) og litt billigere enn Plus.

Av nysgjerrighet, hvorfor ønsker du å snu ved fire år? Så lenge du har en stol som fortsatt passer og barnet sitter fint i det?

Last edited:
Ikke bare lengde, også modenhet av skjelett osv. Jeg har ikke sett noen fireåringer som har rett belteføring i beltestol så ville sterk vurdert fempunktssele hvis du snur så tidlig.Ta gjerne en titt her: https://bilstolvelgeren.no/

Av dine to ville jeg heller valgt Britax Max Way Plus enn Britax Two Way. Begge er ok stoler bakovervendt, men Max Way Plus har mye bedre komfort og bedre sikkerhet. Two Way tar litt mindre plass, men er også vanskeligere å få montert ordentlig. Som et kompromiss finnes også Britax Max Way som er en eldre versjon av Max Way Plus med litt dårligere sittekomfort (dog bedre enn Two Way) og litt billigere enn Plus.

Av nysgjerrighet, hvorfor ønsker du å snu ved fire år? Så lenge du har en stol som fortsatt passer og barnet sitter fint i det?
Jeg leste nettopp at det anbefales beltestol fremfor fremovervendt sete, derfor blir det nok det etterhvert.. Det er skrevet noe om det tidligere i tråden her også :)
Ang bilstolen jeg velger så er det praktisk om den kan festes i bilens belter (gjerne også isofix altså,) for da kan det brukes i bestemors bil også :)
Grunnen til at jeg ønsker å snu forovervendt ved 4år? Fordi jeg syns det ser ordentlig ubehagelig ut å sitte så trangt med bena oppi seteryggen når de er så store, og fordi jeg ærlig talt synes det er litt hysteri å ha barna sittende bakover til de er skolebarn..

:pTrygg trafikk skriver også at beltestol er bedre enn fremovervendt bilstol.. Når de skriver 5-7år, så er jeg ikke helt på jordet ;)
22A7A987-BE01-42ED-82C1-0526BD0F6901.png

Trygg trafikk skriver ikke at en fireåring sitter trygt i en beltestol. Da skriver de bakovervendt :) Det er mye som skjer fra fire til fem og til seks år. Beltestol er bedre enn fempunkts fremovervendt når de er store nok for beltestoler.
Sjekk også ut bilstolvelgeren. Da kan du skrive inn alder, høyde og vekt.
Barn er forøvrig mye mykere enn voksnes kropper og sitter sjeldent vondt med bøyde bein. Du har vel sett hvordan de sitter og leker og gjerne sover? :D Axkid One mener jeg er bedre mtp benplass og veldig lett å montere med isofix. De andre over monteres med bilbeltet.
Vi har forresten selv Britax Max Way Plus og er fornøyd med det. Andre verdt å ta en titt på er Axkid Minikid eller Klippan Century/Klippan Opti, men tror de tar litt mer plass.

Ser bilstolgruppa anbefaler klippan century eller maxway plus i c-klasse. Ikke axkid minikid

Trenger tips til bilstoler som tar liten plass..! Nå sitter frøkna på 20mnd forovervendt, fordi det faktisk ikke er plass til en voksen person i setet foran når setet hennes er bakovervendt :bored:
Høres ut som en bitteliten bil?o_O Selv har vi Ford Fiesta og får plass til bakovervendt og sjåfør foran. Ofte er det kombinasjonen av helling på barnesete+forsete som tar mesteparten av plassen opplever vi. Jeg kjenner ikke setet deres, men vet også at sånne seter du kan snu mot døra typisk tar større plass enn «faste» seter. Dersom man snur barnet, så skal det være minimum 55 cm fra nesetipp til setet foran (ref BeSafe selv), kan ikke forstå hvordan det tar mindre plass enn bakovervendt(?).

Back
Topp