Bilstol-dilemma *langt*

xlissx

Forumet er livet
Jeg er veldig for bakovervendt bilstol, og det har vi til mini så lenge som mulig. Men nå her besteforeldrene hans kjøpt bilsete til han så de kan ha i bilen sin, og det er forovervendt.. De har jo vært veldig snille som har kjøpt sete, og de hjelper masse til med han og hanter han kanskje en gang i uka i barnehagen, så de trenger jo i grunn et bilsete de også.. Men jeg liker fortsatt ikke helt at det er forovervendt Sambo ser ikke problemet og blir bare irritert over at jeg bekymrer meg for dette.. Så jeg hadde på en måte slått meg til ro med det.

Men så fant jeg lappen på bilsetet, (det er et BeSafe sete så jeg tror det er et skikkelig et da) så ser jeg at setet er fra 15-36 kg, 4-12 år! Han er jo ikke 2 år engang, og veier kanskje 11 kg! Jeg kan jo ikke la han bruke det da?

Så jeg lurer på å bare kjøpe et ekstra bilsete selv så de kan bruke.. De er jo kjempefornøyde med det setet, og skryter av at han sitter som en prest og koser seg SÅ mye når han endelig får se og sånn.. Men sikkertheten må jo komme først, han sitter jo ikke akkurat vondt i det vi har heller da.. (Britax)

Off, vet ikke helt hvor jeg vil med dette engang jeg, må bare få luftet tankene litt..
Hva ville dere gjort? Kjøpt nytt sete, hvilket da i tilfelle?

Ja ikke sant.. Jeg må nok på bilstol-jakt!

Jeg forstår dilemmaet, men akkurat her må du faktisk stå på ditt. Det er hverken lovlig eller forsvarlig og det tipper jeg de er enige i når de får tenkt seg litt om.

Det er jo ikke noe problem om de kjører skadefritt, men hva om noe skjer?

For det første, setet er jo for stort. Gutten din oppfyller ikke kg kravene for setet. Altså, han kan ikke bruke det uansett hvor fint og flott han sitter.

At det er forovervendt hadde ikke jeg laget store problemer av. Hadde setet vært i hans kg klasse da selvfølgelig.

Men jeg ville snakket med dem, forklart hvorfor han ikke kan bruke setet. Og hold deg mest til den kg'n og ikke heng deg opp i hvilken vei setet er.

Og så ville jeg enten kjøpt et annet sete han kan bruke sålenge, eller spurt om de ville spleise med meg.

ORIGINAL: Mikke

Takk for sete og si at han er litt liten for det nå, men han kan jo bruke det om etpar år. Det er jo ikke bortkastet selv om han ikke kan bruke det nå.

Ja det er sant det da. Tror det er et ok sete, så han kan jo bruke det seinere! [;)]

ORIGINAL: Inmari

Jeg forstår dilemmaet, men akkurat her må du faktisk stå på ditt. Det er hverken lovlig eller forsvarlig og det tipper jeg de er enige i når de får tenkt seg litt om.

Det er jo ikke noe problem om de kjører skadefritt, men hva om noe skjer?

Ja.. Det er jo ikke lange avstander de skal kjøre, men man vet jo aldri, ulykker kan skje uansett!

ORIGINAL: Marlu

Men da er det vel ulovlig da egentlig...

Flaks for deg da [:D] Da an du liksom fint si at de må bytte sete uten at det blir kleint og at du virker overhysterisk...

hadde forresten hatt de samme tankene om det som deg [;)]

hehe, ja det var greit sånn da [:D]
Får håpe de ikke syns jeg er utakknemlig, men det er jo ikke det, det er jo bare at han kan jo ikke sitte i et sånn sete selv om han "koser" seg sånn [:o]

ORIGINAL: Kranglefanten

For det første, setet er jo for stort. Gutten din oppfyller ikke kg kravene for setet. Altså, han kan ikke bruke det uansett hvor fint og flott han sitter.

At det er forovervendt hadde ikke jeg laget store problemer av. Hadde setet vært i hans kg klasse da selvfølgelig.

Men jeg ville snakket med dem, forklart hvorfor han ikke kan bruke setet. Og hold deg mest til den kg'n og ikke heng deg opp i hvilken vei setet er.

Og så ville jeg enten kjøpt et annet sete han kan bruke sålenge, eller spurt om de ville spleise med meg.

Ja, jeg hadde ikke tenkt å lage noe styr over hvilken vei det var, selv om jeg selvfølgelig ville valgt bakovervendt selv.. Men nå når jeg så kg grensa så må jeg nok få tak i et nytt sete.
Jeg må nesten betale det selv, de hadde jo tross alt allerede kjøpt et, vil ikke be de om å betale enda mer [;)]

ORIGINAL: Siljepus

Jeg syns siikkerheten til de små må komme først.

Besteforeldrene på begge sider her hadde ordnet seg med gamle forovervendte seter de kunne ha til barnebarna, det gjorde jo ingenting på små turer av og til mente de, og setene var jo best i test for 15 år siden da de ble kjøpt.. ja.. I beste mening.

Jeg kjøpte i alle fall ett britax two way elite, og skal snart kjøpe ett til. Foreløpig har jeg kjøpt dobbelt opp med forankringsseler så begge besteforeldrene har stående i bilen til en hver tid, så kan setet festes på 5 sek, like enkelt som de gamle de kjøpte, så ikke noe mer arbeid for dem, og mye sikrere for oss.

Jeg har fortalt dem på en pen måte hvorfor jeg syns sikkerhet er så viktig, er litt enklere å si det til mine foreldre enn sambo sine, og jeg tror sambo sine foreldre syns jeg er lettere hysterisk, men jeg smiler bare og overser det.

De gjode noe i beste mening, og det gjorde jeg også. Når jeg kjøpte et helt nytt sete selv, tror jeg de skjønte hvor viktig det var for meg.

Du kan jo forklare dem at gutten din er litt for liten for det setet, og hvis det er fra 15 kg er det vel en beltestol, og da kan du jo bare si at siden han ikke er 15 kg enda så vil ikke belte holde han på plass om noe skulle skje. Og du kan jo også si at du ikke gjør det bare for gutten din sin skyld, men deres skyld også, er jo ikke noe morsomt om dem skulle være uheldige med ditt barn i bilen.. og si at det er et kjempeflott sete de har kjøpt, og at det blir helt supert for gutten din så snart han får bli litt større!!

Tusen takk for svar, syns du forklarte det veldig bra [:)]

Ser i brosjyra nå, og det er en sånn beltestol ja.
Sånne forankringsseler som du har kjøpt, hva er det egentlig? Høres jo supert ut om det gjør det enklere å montere!

Glerer meg ikke akkurat til samtalen med svigers, men skal snakke med sambo igjen først så jeg håoper han er enig med meg. Da blir det iallefall enklere [;)]

skjønner deg veldig godt.
Uten at jeg kan lovverket så godt akkurat her,så er det vel egentlig ulovlig å bruke,sålenge han ikke er innenfor vektgrensa?SÅ da vil det jo på en måte bli lettere å si fra også.
For om det skal skje noe med han da,når han sitter i et sete som han ikke er stor nok til,så vil de vel kanskje ikke tilgi seg selv heller,så satse på at de bare blir glad for at du sier fra[:)]
Og er de av den vrange sorten som ikke hører,så får de bare finne seg i å ikke få kjøre med han mer,frem til han blir stor nok[;)]

ORIGINAL: langtidssniker

er ikke forsvarlig å bruke et sete som ikke er i riktig vektklasse.. står det 15 -36 må ungen være minst 15 kg 

Jepp. Bilens seler fungerer faktisk ikke når ungen er under 15 kg, så han kunne like gjerne sittet usikret..

Tusen takk for svar alle sammen!

Skal snakke med sambo når han kommer hjem, så får vi ta praten med svigers i kveld. Skal hvertfall kjøpe et nytt sete så de kan bruke uansett, så kan vi heller spare på setet de har kjøpt til han blir større [;)]

syntes du skal gå tilbake til der setet er solgt jeg, får de som selger det har en plikt til å spørre om alder ol på barnet som skal sitte i setet, det er iallfall praksisen der min sambo jobber, selger besafe stolene. De selger ikke stoler som ikke er godkjent for barna. det er mulig deree kan få byttet det inn i noe annet.

Back
Topp