Bilsete

MammaJuly2022

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Juliknøttene 2022
Hvilket bilsete skal dere kjøpe til den lille?
Prøver å titte litt men er jo hav av seter, men kanskje lurt å velge en som kom bra ut i «best i test» ?

Må ikke nødvendigvis være det beste og dyreste. Husk at det er ganske strengt i Norge, og noe utrygt ville aldri blitt solgt

Bare sett på nett forløpig. Heller mot besafe izi go modular x1 eller hva det nå heter. Har kommet godt ut i test.

Må ikke nødvendigvis være det beste og dyreste. Husk at det er ganske strengt i Norge, og noe utrygt ville aldri blitt solgt

Ikke nevnt noe om at det skal være dyrest:wacky: men ønsker et som har kommet godt ut i test :D

Vi har allerede fra lillemor, det hører til britax smile 3 vogn og fungerer veldig fint. Med isofix til, vil i hvert fall anbefale isofix, da det er kjempelett å montere og mye sikrere enn å montere med belter.

Ellers kjøpte vi nå også axkid one til vesla her, den kan brukes fra nyfødt og helt frem til syv år. Den koster litt da, men siden den kan brukes såpass lenge så.

Vi har allerede fra lillemor, det hører til britax smile 3 vogn og fungerer veldig fint. Med isofix til, vil i hvert fall anbefale isofix, da det er kjempelett å montere og mye sikrere enn å montere med belter.

Ellers kjøpte vi nå også axkid one til vesla her, den kan brukes fra nyfødt og helt frem til syv år. Den koster litt da, men siden den kan brukes såpass lenge så.
Er denne vi også går med. Kom i pakke sammen med vognen. Er det nyeste setet til britax + isofix som man kan rotere setet

Alltid lurt å dra i en butikk som selger bilstoler for å prøve før man kjøper. Er ikke alle seter som får riktig helning i alle biler.

To andre ting som er greit å tenke på er hvorvidt man ønsker et sete som kan snus mot døråpning og om man ønsker at både babybilstolen og småbarnsbilstolen kan brukes på samme base :) Og om det finnes adapter som gjør at man kan sette babybilstolen rett på vogna er heller ikke dumt!

Det viktigste er at bilsetet passer i bilen, der helning på babysetets rygg blir 45grader. Ulike seter passer til ulike biler og bør prøves :) Dersom du ikke har anledning til å prøve anbefaler jeg at du melder deg inn i «Bilstoler» på Facebook. Garantert noen andre med erfaring på hva som passer din bil :)

Vi kommer til å gå for enten Cybex Cloud Z eller Maxi Cosi pebble pro, mest sannsynlig cybexen. Begge disse skal passe med riktig helning i vår bil som er en Audi e-tron :happy: Tenker uansett å prøve begge i bilen før kjøp.

Det viktigste er at bilsetet passer i bilen, der helning på babysetets rygg blir 45grader. Ulike seter passer til ulike biler og bør prøves :) Dersom du ikke har anledning til å prøve anbefaler jeg at du melder deg inn i «Bilstoler» på Facebook. Garantert noen andre med erfaring på hva som passer din bil :)

Vi kommer til å gå for enten Cybex Cloud Z eller Maxi Cosi pebble pro, mest sannsynlig cybexen. Begge disse skal passe med riktig helning i vår bil som er en Audi e-tron :happy: Tenker uansett å prøve begge i bilen før kjøp.

vi har faktisk Audi E-tron vi oxo (kone bilen min) Og en E-golf(mannen sin) :) Skal sjekke opp de setene du nevner :D

Vi har besafe Izi go x1 fra forrige og tenker å fortsette å bruke det :) elsker at man kan klippe det rett på vogn om man skal en snartur til butikken. når han vokser ut av det så får han ta over storebrors bilstol som er et besafe Izi turn.

har egentlig bare brukt besafe på mine fire barn, og har vært veldig fornøyd og derfor jeg har fortsatt med det merket. De har sittet godt og trygt og har kunne brukt det bakovervendt lenge!

Samme her, har Besafe izi go x1 for de minste, og veslemor har fått seg izi plus x1 for en tid tilbake. Disse har jo ikke base som svinger, og jeg kjenner det i ryggen nå som ting har begynt å få litt slark, men er godt fornøyd. Føler meg også trygg på merket som generelt har kommet godt ut i krasjtester.

Omfattende greier, denne lenken, men den har forhåpentligvis svar på en del saker og ting: https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-barneseteguiden/
(Vet det står 2015, men den er oppdatert i 2021)

Vi ble anbefalt maxi cosi pebble både når vi var på babycar og på barnashus, de er mer flat med nydfødtinnlegg enn besafe og cybex som har mer kurvet.
Så om den passer inn i bilen og vi får riktig helling så går vi for den.
Hun på babycare sa at det er så strengt i Norge så alle er trygg.

Vi vurderer bugaboo vogn, da med tilhørende bilstol som kan brukes til vognen.

Ville heller gått for en bilstol der man kan bruke samme base på baby og småbarnsstol, så slipper du å kjøpe 2 baser :)

Skjønner jeg har mye å lære. Skal sette meg inn i det straks risikoen for hematomet er borte :p

Har kjøpt pipa nuna, fordi den passer på vogna med en adapter jeg fikk tak i, og ellers virka bra

Ville heller gått for en bilstol der man kan bruke samme base på baby og småbarnsstol, så slipper du å kjøpe 2 baser :)

Eller man kan gå rett fra babystol til feks Axkid One eller Britax Max-way Plus. Da trenger man kun disse to ut bakovervendtperioden!

Eller man kan gå rett fra babystol til feks Axkid One eller Britax Max-way Plus. Da trenger man kun disse to ut bakovervendtperioden!
Vi har axkid one til 3-åringen. Kjøpte en cybex sirona etter babystolen da vi ikke visste bedre. De 4000 kunne vi spart oss for :nailbiting::shifty: Han vokste ut av den før 3-års alder. Har Klippan century i konebilen. Den er helt knall!!

Back
Topp