Bilsete

Bee

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Har dere byttet bilsete enda? Vi har fremdeles babysete og hun sitter helt fint i det, men innså plutselig at det kanskje er på tide å bytte?!
 
Vi har ikke byttet enda. Sitter fortsatt fint i det, men er tungt å bære nå. Redd hodet vil henge fremover når vi bytter :/
 
Bytta for 3uker siden til cybex sirona(bakovervendt). Han var blitt for lang og bred over skuldrene til å sitte i babysetet så det var på høy tid at vi bytta :) knakende fornøyd med setet og han sitter knallgodt i det :)
 
Vi har ikke byttet og gjør nok ikke det før til vinteren. Han har fortsatt god plass i sete sitt, til tross for sine 74 cm, og det går til 13 kg. Neste sete vi har starter på 9 kg. Og det er ikke med det første vi er der...
 
Vi har Maxi Cosi Pebble Plus og på nettisidene står det fra alder 0-12mnd og lengde nyfødt-75cm.
Noen som vet om vi må bytte ved 75 cm da? Hun er jo allerede 73. Men er smal nok til å passe fint i setet. Beina kommer ikke borti baksetet og hodet er langt fra å stikke over kanten.
 
Jeg ville ha sett litt an hvordan beltene ligger over skuldrene også. Er festene langt nedenfor skuldrene så hadde jeg byttet. Det er forsåvidt anbefalt å bytte så snart man kan fordi neste stol er brattere, og en veldig liggende stilling ikke er like sikkert.
 
Vi har Maxi Cosi Pebble Plus og på nettisidene står det fra alder 0-12mnd og lengde nyfødt-75cm.
Noen som vet om vi må bytte ved 75 cm da? Hun er jo allerede 73. Men er smal nok til å passe fint i setet. Beina kommer ikke borti baksetet og hodet er langt fra å stikke over kanten.
Ideelt sett bør de over i neste sete så fort de er klare for det og store nok. Vårt sete nr. 2 er fra 9 kg. Nå er jo min ca en mnd yngre enn din, men jeg tenker at vi bytter så snart vi når vektkravene, selv om han da også passer babysete. Storesøster byttet da hun var 11 mnd, og da hadde hun plass i babystolen sin fortsatt egentlig. Men bakovervendt sete nr. 2 er litt tryggere enn babystolen..
 
Syns å huske vi byttet til nytt sete når storebror var over 1 år. Begge mine er korte, så babysetet er passe lenge... min er 9 mnd nå og under 8 kg, så han her blir nok 1 år ca når han blir tung nok til sete nr 2 som er fra 9kg..
 
Ideelt sett bør de over i neste sete så fort de er klare for det og store nok. Vårt sete nr. 2 er fra 9 kg. Nå er jo min ca en mnd yngre enn din, men jeg tenker at vi bytter så snart vi når vektkravene, selv om han da også passer babysete. Storesøster byttet da hun var 11 mnd, og da hadde hun plass i babystolen sin fortsatt egentlig. Men bakovervendt sete nr. 2 er litt tryggere enn babystolen..
Så rart at noen stoler har vektkrav mens andre har lengdekrav..?!
Uansett, har ikke vært klar over at stol nr.2 er tryggere, så da bytter vi nok veldig snart! :)
 
Så rart at noen stoler har vektkrav mens andre har lengdekrav..?!
Uansett, har ikke vært klar over at stol nr.2 er tryggere, så da bytter vi nok veldig snart! :)
Ja, si det.. Vi har ikke isofix på sete nr. 2, vet ikke om det har noe å si?

Rettest mulig stilling er visstnok tryggest. Så ingen grunn til å vente når vekt/lengdekrav er oppfylt og de er stødige i kroppen :)
 
  • Liker
Reactions: Bee
vi må sikkert bytte snart vi også.. men det var de pengene da :/
 
vi må sikkert bytte snart vi også.. men det var de pengene da :/
Koster flesk ja... :/ Satser på at Barnas Hus eller Babyshop har 25% på alt igjen snart. Har kjøpt alle de store tingene i sånne kampanjer :)
 
Så rart at noen stoler har vektkrav mens andre har lengdekrav..?!
Uansett, har ikke vært klar over at stol nr.2 er tryggere, så da bytter vi nok veldig snart! :)
Det er fordi de er nyere. Det kom ny forskrift i fjor. Seter godkjent etter den skal ha cm. Men seter godkjent etter den gamle er lov i mange år enda
 
Jeg har både et 0-18 isofix og 9-25 uten isofix stående som lillesøster kan overta.

Hun er 8,4 kg nå, og har enda greit med plass i 0-13 setet sitt så hun får beholde det litt til. Det er så greit å kunne bære henne i setet og vi har adapter til det på zappen sitt understell.
 
Kjøpte nytt med 25% rabatt på Babyshop i går ;)
 
Back
Topp