Bilsete: hvilken vei?

dom som sier at andre er domme dom er domme dom..

eller no..

nei - jeg syns at i dagens opplyste samfunn, så har alle og enhver et ansvar for å finne ut hva som er sikrest måte å frakte et barn i bil på..
vi har sendt inn flasker til avent - fordi de er fulle av farlige stoffer
vi unngår å kjøpe leker som har for høy lyd - fordi de skader hørselen til barnet
vi gir dem ikke grøt før 4 mnd (noen gjør det ja..) - fordi det kan skade barnet..

ergo - man burde ikke sette barnet forovervendt før 4 år - fordi det kan skade barnet ALVORLIG, og i værste fall ende med død i en kollisjon om de sitter forovervendt.

så jo.. man er nok delvis et sted litt idiot om man unnlater å følge anbefalinger og sette seg inn i tryggest, sikrest og best vedr bilsikring også.

Forover, snart 3 år[:)]

ORIGINAL: Dollface

dom som sier at andre er domme dom er domme dom..

eller no..

nei - jeg syns at i dagens opplyste samfunn, så har alle og enhver et ansvar for å finne ut hva som er sikrest måte å frakte et barn i bil på..
vi har sendt inn flasker til avent - fordi de er fulle av farlige stoffer
vi unngår å kjøpe leker som har for høy lyd - fordi de skader hørselen til barnet
vi gir dem ikke grøt før 4 mnd (noen gjør det ja..) - fordi det kan skade barnet..

ergo - man burde ikke sette barnet forovervendt før 4 år - fordi det kan skade barnet ALVORLIG, og i værste fall ende med død i en kollisjon om de sitter forovervendt.

så jo.. man er nok delvis et sted litt idiot om man unnlater å følge anbefalinger og sette seg inn i tryggest, sikrest og best vedr bilsikring også.

My point exactly.. [;)]

Her skal lillemann sitte bakovervendt!

straks 2,5år gammel og sitter fortsatt bakovervendt[:)]
Skal gjøre det leeeenge ennå, og ingen krangling om setet[;)]

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: bloomen

Var inne her litt tidlige å spurte hva dere syntes om de forskjellige veiene, fikk noen svar da, men lager likevell en avstemning [:)]

Når vi kikka på bilseter i dag, så sa han som jobba der at de faktisk solgte forovervendte bilseter mer en bakovervendte fra barn som var 1 år og oppover!!

Ikke overraskende.. Uvitenheten er stor, og blir ikke bedre av forhandlere som han. Bakover vs. forover handler ikke om synsing.

Sign. [:-]

2 år og sitter bakovervendt her.

Dette er en særdeles viktig diskusjon og jeg, som selger av bilstoler, er vitne til en massiv kampanje om hvilken vei ungene skal og bør sitte i bilen til en alder av fire til seks år.

Dere som ønsker å fronte Trygg Trafikk, NAF og flere andre instutisjoner / organisasjoners sak burde opplyse i stedet for å kalle for idioter. Hos meg har kunden RETT TIL Å VELGE, men jeg kan opplyse om hvilke fordeler og ulemper den ene eller andre fartsretningen har.

I Sverige kan vi tydelig se færre alvorlige skader og færre drepte barn i trafikken enn feks Tyskland. I Sverige er det vanlig å ha ungene mot fartsretning i inntil fire år, mens man i Tyskland ofte snur barna med fartsretning etter babysetet. Det er derfor mye som tyder på at det er langt tryggere å ha barna bakovervendt lenger enn vi i Norge har som norm å gjøre.

Det som er litt av dilemmaet i dag, også i min bransje, er at vi leser de samme testene som dere gjør. Når TV2 hjelper deg kjøper tester fra utlander som konkluderer med at bilstoler med fartsretning oppnår enn langt høyere score enn stoler mot, hvorfor er da mot fartsretning det beste for akkuratt MITT barn? ADAC hadde en lignende test i Motor for noen år tilbake som konkludererte med nettopp det samme. Forovervendt stol: BEST I TEST. Dette skyldes at best i test og tryggest i test langt fra er det samme. Brukervennlighet, komfort og andre ting spiller også en rolle. Da vil jo selvsagt mange foreldre spørre dem som kjøper forovervendt sete hvorfor man i alle dager legger vekt på dette. Sikkerhet er jo det viktigste. Klart sikkerhet er viktig sier jeg da, men hvorfor velger noen å kjøpe håpløse usikre biler til familien sin? Biler uten sideairbag, beste score i NCAP, isofix forankringspunkt og andre ting jeg ikke har greie på... Er ikke det at bilstolen er riktig montert en forutsetning for at bilstolen skal fungere korrekt i kollisjon? Og hva med sidestøtte, selejustering og andre funksjoner. Det spiller også en rolle i det totale sikkerhetsbildet.

Jeg mener aldri kundene mine er idioter uansett hvilken bilstol man velger å kjøpe. Jeg syns de som er uinteresserte i å sikre ungene sine er idioter. Det finnes faktisk foreldre der ute som ennå kjører uten sele og som lar barna sitte helt usikret i baksetet. Det er idioti.

Jeg håper alle tar seg tid til å lese informasjon, søke forhandlere som kan faget sitt og ikke minst prøve bilsikring. Det er viktig- uansett.

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2009/11/bakovervendte-barneseter-kun-marginalt.html

SJEKK UT DENNE ALLE SAMMEN, SÅ KAN DERE DØMME SELV. HVILKEN KOLLISJON SOM KOMMER BEST UT.

Jeg ville uten tvil hatt mine barn bakovervendt så lenge som mulig! Å sitte med bena litt i brett (hvis dere skjønner) er ikke noe farlig. Man ser jo når barn sitter på gulvet å leker, de er ikke som oss. De har jo armer og bein i alle retninger og vinkler og de kan sitte lenge på gulvet å leke i en sittestilling med bena som vi voksne aldri hadde orket.

Har vært på fler bilsikringskurs i forbindelse med jobben min og det er helt klart, bakovervendt så lenge som mulig. Det er det tryggeste.

Bakovervendt og hun er 2 år og7 mnd.

Håper hun kan sitte bakover minst 2 år til.

20 mnd og bakovervendt!
Ho har begynnt å bli bilsyk når vi kjører langt tidlig på morran nå da[:'(] Men ikke pokker'n om jeg snur ho! Da vasker jeg heller spy! Heller litt spy enn knekt nakke!!!

4 år og 3 mnd - bakovervendt [:)]

Dessverre selges det mange fremovervendte barneseter fordi foreldre ofte har alt for dårlig kunnskap om sikring av barn i bil og konsekvensene av å sikre barna for dårlig og fordi mange(sier mange, ikke alle) selgere har alt for dårlig kunnskap om temaet.

Jr. på 2 år 3 mnd sitter bakovervendt og skal gjøre det lenge til - har faktisk kjøpt nytt Britax Two Way Elite til ham i dag siden jeg ikke er trygg på det eldre, arvede bakovervendte setet han har hatt som reservestol her i Oslo.

Det JEG synes er tragisk er at når jeg var inne i en av de store barneutstyrsbutikkene i Oslo (enten Barnevognhuset Rudo eller Babyshop, de ligger rett ved siden av hverandre på St.Hanshaugen) og spurte etter bakovervendt sete til en 2-åring på over 15 kg - da HADDE DE INGEN BAKOVERVENDTE SETER I DET HELE TATT for så store barn! [:o]
Jeg påpekte selvfølgelig at jeg syntes det var ganske utrolig at de kunne ha et 20-tall seter i butikken uten å ha ETT som var av den ANBEFALTE typen, og det måtte hun jo si seg enig i...

Både gutten min på snart 4,5 år og jenta mi på 2,5 sitter bakovervent. [:)] Slik kommer det til å være så lenge det er mulig.

Straks 2 år og SELVFØLGELIG bakover..

Når du med viten og vilje setter en NYFØDT BABY forovervendt, ja da må jeg dessverre si meg enig med Sicily! Da er man faktisk mindre smart, og det er vel første gangen jeg har sagt noe slikt i disse diskusjonen(og det føler jeg sier litt for jeg har vært i mange slike diskusjoner he he).

Han er 2 1/2 og sitter bakovervendt, og det har vi tenkt å fortsette med en god stund enda[:)]

Lille Solskinn satt bakovervendt til hun var 5 år (byttet sete noen uker før 5 år's-dagen)
Da satt hun i det sete som Helene Harefrøken har som avataren sin. Kjempebra sete!! Flott støtte til hode! Kjøpte det i januar i år.  Hadde et Acta Graco før det. Men det vokste hun ut av, høydemessig.

Hun har sittet med bena litt bøyd, men som  en annen sa, det gjør de hele dagen når de leker også. Ingen klager her, untatt at hun så andre barn som var like gamle som henne som satt forovervendt.
Pasasjer-sete har vært ganske langt frem, så trangt der og, men allikevel helt greit fordi jeg visste at hun satt trygt bakovervendt.

Følte meg absolutt MYE mer trygg da, enn nå. En annen grunn til at hun satt bakover, var fordi vi fikk vite på kurs med NAF, at barn under 15 kilo skal sitte bakover. Lille Solskinn er nå blitt 14,6 kilo..  så nå fikk hun snu...

Bakovervent. OG synns fremovervendt er på linje med omsorgssvikt.

12 mnd, sitter bakovervendt![:)]

ORIGINAL: Windy

Følte meg absolutt MYE mer trygg da, enn nå. En annen grunn til at hun satt bakover, var fordi vi fikk vite på kurs med NAF, at barn under 15 kilo skal sitte bakover. Lille Solskinn er nå blitt 14,6 kilo..  så nå fikk hun snu...

Det syntes jeg er grov feilinformasjon av NAF, det går ikke på vekt men utvikling av skjelett og nakkemuskulatur.

Back
Topp