Bilder fra offentlige arrangementer

IngridK

Flørter med forumet
Har enkeltpersoner lov til å legge ut bilder av barn fra offentlige arrangementer uten tillatelse fra foreldrene?
Har søkt på nett,men blir ikke helt klok.

Saken er som følger: det finnes (så vidt jeg vet) ingen bilder av mitt barn på nett. Vi var med på 17.maifeiring i år og barnehagen hun går i var på scenen. Nå har noen lagt ut bilde fra dette der mitt barns ansikt vises godt. Ingen navn er skrevet på bilde. Har vedkommende lov til å legge ut dette uten mitt samtykke?
Spør fordi jeg oppriktig lurer på hva som er lov og ikke, og jeg ønsker ingen diskusjon på temaet «bilder av barn på nett».

Håper noen kan hjelpe og helst vise til kilder
 
Situasjonsbilder kan derimot offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige motivet i bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på en konsert, et idrettsarrangement, 17. mai-tog eller hendelser som har allmenn interesse
Kilde: Datatilsynet, https://www.datatilsynet.no/samfunnsomrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Mulig jeg har funnet svaret selv her... Så da kan privatpersoner legge ut bilde av alle barna fra barnehagen som opptrer på 17.mai,uten samtykke?
 
Ja fra offentlig arrangement kan man det
Om du ikke liker det så er det vel bare å sende meld og høre om de kan ta det bort
 
Situasjonsbilder kan derimot offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige motivet i bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på en konsert, et idrettsarrangement, 17. mai-tog eller hendelser som har allmenn interesse
Kilde: Datatilsynet, https://www.datatilsynet.no/samfunnsomrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Mulig jeg har funnet svaret selv her... Så da kan privatpersoner legge ut bilde av alle barna fra barnehagen som opptrer på 17.mai,uten samtykke?
Der har du svaret ditt ja.
 
Nei det er ikke lov.

Send henne en pm og skriv. Se til h å slett bildet av de barna NÅ! Barnet mitt og jeg lever i skjul fra en voldelig x-mann som ikke må finne ut hvor vi er. Du har ikke mitt samtykke til å legge ut bilde av mitt barn!!!! Har du lyst til at vi skal blir funnet og banket opp??! I såfall hvis det skjer er du medansvarlig i at han fant oss :(


Og så skriver du etter hun har svart at det ikke er sant, men bare for å få henne til å tenke seg om:
 
Nei det er ikke lov.

Send henne en pm og skriv. Se til h å slett bildet av de barna NÅ! Barnet mitt og jeg lever i skjul fra en voldelig x-mann som ikke må finne ut hvor vi er. Du har ikke mitt samtykke til å legge ut bilde av mitt barn!!!! Har du lyst til at vi skal blir funnet og banket opp??! I såfall hvis det skjer er du medansvarlig i at han fant oss :(


Og så skriver du etter hun har svart at det ikke er sant, men bare for å få henne til å tenke seg om:
Jo, det er lov. Som privatperson kan jeg ta bilder av koret til datteren min, og legge det ut på nett - selv om det er barn på bildet som ikke er mine.
 
Nei det er ikke lov.

Send henne en pm og skriv. Se til h å slett bildet av de barna NÅ! Barnet mitt og jeg lever i skjul fra en voldelig x-mann som ikke må finne ut hvor vi er. Du har ikke mitt samtykke til å legge ut bilde av mitt barn!!!! Har du lyst til at vi skal blir funnet og banket opp??! I såfall hvis det skjer er du medansvarlig i at han fant oss :(


Og så skriver du etter hun har svart at det ikke er sant, men bare for å få henne til å tenke seg om:

Oisann. Det var da litt voldsomt?
 
Nei det er ikke lov.

Send henne en pm og skriv. Se til h å slett bildet av de barna NÅ! Barnet mitt og jeg lever i skjul fra en voldelig x-mann som ikke må finne ut hvor vi er. Du har ikke mitt samtykke til å legge ut bilde av mitt barn!!!! Har du lyst til at vi skal blir funnet og banket opp??! I såfall hvis det skjer er du medansvarlig i at han fant oss :(


Og så skriver du etter hun har svart at det ikke er sant, men bare for å få henne til å tenke seg om:

Hvorfor juge slik at når det faktisk gjelder noen, så blir d kanskje ikke fjernet fordi noen har ropt ulv ulv?
Dersom du av ulike grunner ikke ønsker bilde av ditt barn publisert, så kan du be vedkommende å fjerne det. Normal folkeskikk om samsnakk kan gjelde :)

Men dersom det faktisk er slik at du lever på skjult adresse, så er det du som er selv ansvarlig for å ikke oppsøke folkemengder osv, hvor det faktisk kan bli tatt bilder og lagt ut. Det betyr dessverre at for å feire 17.mai, så må du kanskje reise til en annen by for å se på toget. Dessverre vanskelig situasjon for de som lever i slike situasjoner, de har ofte begrenset bevegelsesområdet!
 
Er ikke lov i bhg her. De spør hver enkelt foreldre for hvert bilde som blir lagt ut av barna. Vi som foreldre er advart om ett barn i bhg (Ingen veit hvem og heller ikke hvilken avd) som lever på skjult adresse. Bilder av bhg var allid i vinduet hos fotografen og nå er det ikke det. Så er ikke helt enig i at sånt burde være lov å gjøre. Den loven er veldig uklar. Jeg mente også at det ikke var lov og alle rundt her oppfører seg også sånn. Bhg var med frivillighetssentralen og da ble det tatt ett situasjonsbilde, men styrer sendte fortsatt mld til alle foreldrene for å høre om det var greit at frivillighetssentralen brukte det bildet. Nå sa alle foreldre ja. Jeg hadde aldri lagt ut ett bilde med noen andre sitt barn på og unngår å ta bilde av andre sine barn. Er såpass mange som lever i skjul at jeg aldri ville tatt den risikoen.
 
Jeg synes også dette er innmari vagt.

Man blir anbefalt å ikke publisere, men samtidig er det lov. Samboer og jeg diskuterte dette her kvelden 17 mai.

Det er lov å ta bilder av folk på gata og legge ut uten lov, for da er du på offentlig sted...
Helt høl i hue spør du meg..

Jeg legger aldri ut.
 
Ifølge lovdata er det ikke lov.
§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre l

Når man ser på c så er det ikke av allmenn interesse eller ett arrangement som er åpent for alle.
 
Jeg synes også dette er innmari vagt.

Man blir anbefalt å ikke publisere, men samtidig er det lov. Samboer og jeg diskuterte dette her kvelden 17 mai.

Det er lov å ta bilder av folk på gata og legge ut uten lov, for da er du på offentlig sted...
Helt høl i hue spør du meg..

Jeg legger aldri ut.

Nei,jeg synes det er litt vanskelige å vite hva som er lov og ikke. Trodde jeg fant svaret selv her fra lovdata,men etter å ha lest noen av de andre kommentarene ble jeg bråty usikker igjen. Skulle gjerne sendt melding til hun som har lagt ut bilde og spurt om hun kan slette det,men føler meg samtidig litt dum hvis jeg gjør det. En ting er hvis hun bryter loven med å legge ut bilde,men hvis hun har loven på sin side blir det kanskje litt dumt...jeg vet ikke...
 
Nei,jeg synes det er litt vanskelige å vite hva som er lov og ikke. Trodde jeg fant svaret selv her fra lovdata,men etter å ha lest noen av de andre kommentarene ble jeg bråty usikker igjen. Skulle gjerne sendt melding til hun som har lagt ut bilde og spurt om hun kan slette det,men føler meg samtidig litt dum hvis jeg gjør det. En ting er hvis hun bryter loven med å legge ut bilde,men hvis hun har loven på sin side blir det kanskje litt dumt...jeg vet ikke...

Neida. Det er ikke dumt. Selv om hun skulle hatt loven på sin side, så er det lov å spør om å få det fjernet. Hvis hun nekter fordi hun (muligens) har loven på sin side, så synes jeg det er smålig og frekt av henne.
 
Tenker også at en avslutning i barnehagen ikke er en offentlig greie. Det er ikke noe som er åpent for alle, så jeg tolker ikke den loven som gjeldende for barnehagearrangement. Men ser at det kan være ganske vagt disse reglene ang publisering av bilder på nett .
 
Nei,jeg synes det er litt vanskelige å vite hva som er lov og ikke. Trodde jeg fant svaret selv her fra lovdata,men etter å ha lest noen av de andre kommentarene ble jeg bråty usikker igjen. Skulle gjerne sendt melding til hun som har lagt ut bilde og spurt om hun kan slette det,men føler meg samtidig litt dum hvis jeg gjør det. En ting er hvis hun bryter loven med å legge ut bilde,men hvis hun har loven på sin side blir det kanskje litt dumt...jeg vet ikke...

Synes ikke det blir dumt uansett om hun bryter loven eller ikke. Er jo ingenting i veien for å sende en hyggelig melding til hun og spørre pent om hun kan fjerne bildet da du ikke ønsker at barnet ditt skal bli eksponert på nett feks. De fleste ville ha fjernet bildet med en gang uten sure miner :)
 
Nei,jeg synes det er litt vanskelige å vite hva som er lov og ikke. Trodde jeg fant svaret selv her fra lovdata,men etter å ha lest noen av de andre kommentarene ble jeg bråty usikker igjen. Skulle gjerne sendt melding til hun som har lagt ut bilde og spurt om hun kan slette det,men føler meg samtidig litt dum hvis jeg gjør det. En ting er hvis hun bryter loven med å legge ut bilde,men hvis hun har loven på sin side blir det kanskje litt dumt...jeg vet ikke...

Jeg synes du bare skal sende melding og spørre om å fjerne bildet, selv om loven er på hennes side/eller ikke :) det er alltid lov å spørre på en hyggelig måte :) «hei du. Jeg bare har et spørsmål om en tjeneste... jeg ønsker helst ikke at det skal ligge bilder av mine barn på sosiale medier. Kunne du kanskje enten redigert bildet og sladdet ansiktet til barnet mitt eller valgt et bilde hvor han ikke er med? :)»
Jeg hadde sendt noe sånt, gitt andre forslag osv for å være behjelpelig på veien [emoji13]
 
Situasjonsbilder kan derimot offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige motivet i bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på en konsert, et idrettsarrangement, 17. mai-tog eller hendelser som har allmenn interesse
Kilde: Datatilsynet, https://www.datatilsynet.no/samfunnsomrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Mulig jeg har funnet svaret selv her... Så da kan privatpersoner legge ut bilde av alle barna fra barnehagen som opptrer på 17.mai,uten samtykke?
Ja privatpersoner kan legge ut slike bilder. Men er barnet i hovedfokus og annet ikke synes må de ha tillatelse.. viss de ikke konkurrerer i en konkurranse da kan enkelt bilder også bli lagt ut.

Eks: jeg tar bilde av hest og rytter under selve løpet. Det kan jeg legge ut. Men jeg kan ikke gå og ta bilde der de seler opp hesten og ta bilde av jenta alene og legge ut. Da må jeg ha samtykke.

Men ved et arransjemant eks sommer leier. Ved innmelding da sier at jenta kan bli tatt bilde av under oppholde og foreldrene samtykker kan jeg ta bilde av jenta med bare seletøy... Men jeg kan ikke ta "stygge "bilder som krenker noen. Bilder som kan skade noen kan heller ikke bli lagt ut.

Privat tar jeg bare bilder av sønnen min og redigerer bort ansikter på andre mennesker som er med i bilde. Men jeg prøver å bare ta bilder av min sønn og ikke andre sine barn. Bilder av bhg legger jeg ikke ut offentlig ren respekt. .

Siden andre ikke ønsker å legge ut barna på nettet. Men gjør jeg det har jeg spurt.
 
Last edited:
Back
Topp